کد خبر 242230
۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

کشف ۸۲ هزار اثر تقلبی تاریخی و فرهنگی

کشف ۸۲ هزار اثر تقلبی تاریخی و فرهنگی

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی کشور از کشف حدود ۸۲ هزار اموال فرهنگی ـ تاریخی تقلبی در ۱۱ ماه امسال خبر داد و گفت: تبلیغات فلزیاب‌ها فریبنده است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ دومین کارگاه آموزشی مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی و تاریخی، سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ با حضور سردار حسن مهری ـ فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی ـ، مدیرانی از پلیس پیشگیری و مبارزه با مفاسد اقتصادی ـ، مسئولانی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جمعی از مدیران وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در سالن آمفی‌تئاتر موزه ملی ایران برگزار شد.

در این کارگاه یک‌روزه جدیدترین روش‌های مبارزه با اموال فرهنگی و تاریخی و راهکارهای تقویت همکاری‌ها در این حوزه بررسی شد.

سردار حسن مهری ـ فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی کشور ـ در این کارگاه آموزشی درباره خرید فروش اشیاء عتیقه و سکه‌های قدیمی گفت: بسیاری از این آثار که کشف می‌شوند، تقلبی هستند، به‌عنوان مثال در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲ تقریبا ۸۲ هزار اموال فرهنگی را کشف کردیم که تقلبی بودند. البته ضربه‌ای که اموال و آثار تقلبی می‌زند بیشتر است؛ چرا که باعث لطمه به اصالت آثار و اشیاء تاریخی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی کشور افزود: درباره موضوعاتی مثل فلزیاب نیز بهتر است این را بدانیم که فلزیاب قابلیت استفاده در عمق زیاد را ندارد. این وسیله نهایتا سه تا چهار متر را می‌تواند نشان دهد. با این حال برخی از افراد فریب تبلیغات غیرمجاز فروش فلزیاب‌ها را می‌خورند.

او  در ادامه گفت: از سال گذشته تا الان همکاری‌های ما با دستگاه‌ها بیشتر شده و همین مسأله باعث شده است تا از قاچاق اموال جلوگیری شود.

مهری بیان کرد: درباره مبارزه با قاچاق اموال تاریخی به صورت جدی پای کار هستیم و با توجه به آثار جبران‌ناپذیر آن، بسیار مصمم هستیم.

جبرئیل نوکنده ـ مدیر موزه ملی ایران ـ نیز با این یادآوری که سه میلیون مواد فرهنگی در موزه ملی ایران وجود دارد که یک میلیون سال سابقه و قدمت دارند، تاکید کرد: حفاظت از میراث هر کشوری، حفاظت از میراث بشری است. یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق همکاری‌های بین موزه‌ای است.  اگر این همکاری‌ها به درستی انجام شود، قاچاق کاهش پیدا خواهد کرد.

نوکنده افزود: به‌عنوان مثال در ماجرای کشف و استرداد نقش‌برجسته ساسانی، پلیس فرودگاه به این شیء مشکوک می‌شود و به موزه بریتانیا اطلاع می‌دهد. بعد از مکاتبه موزه بریتانیا با موزه ملی ایران توانستیم این نقش‌برجسته را به کشور بازگردانیم.

مدیر موزه ملی ایران گفت: ما باید پرچم‌دار مبارزه با قاچاق اشیاء فرهنگی تاریخی باشیم؛ چرا که کشور ما صاحب تمدن است. اساسا کشورهای صاحب‌ تمدن باید پرچم‌دار مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی باشند و خوشبختانه ایران در مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی دارای سابقه است و از کارنامه خوبی برخوردار است.

مصطفی پورکاظم شایسته ـ معاون امور مقابله و حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ نیز در این کارگاه آموزشی گفت: از اهتمامی که وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در امر آموزش دارد بسیار سپاسگزارم. آموزش گام اساسی است و خوشحالیم که به این موضوع در یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی توجه جدی می‌شود.

او یادآور شد: مقابله با قاچاق اموال فرهنگی و تاریخی بسیار اهمیت دارد. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کاملا آمادگی همکاری با یگان حفاظت میراث‌فرهنگی را دارد.

پورکاظم شایسته اظهار کرد: از نظر قانون‌گذاری در رابطه با کالاهای فرهنگی مجازات‌شان متفاوت است. در اینجا تشخیص صلاحیت کالای فرهنگی و اموال تاریخی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شده است. ما به دنبال این هستیم که حتی در صورت امکان کارشناسان میراث‌ فرهنگی در مبادی ورودی و خروجی مرزها حضور داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha