کد خبر 242195
۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

در نشست سیزدهمین جشنواره پویانمایی:

ایران به قطب انیمیشن در جهان تبدیل می‌شود/ ۵۲۰ فیلم داخلی به جشنواره پویانمایی رسید

ایران به قطب انیمیشن در جهان تبدیل می‌شود/ ۵۲۰ فیلم داخلی به جشنواره پویانمایی رسید

نشست سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد و طی آن معاون تولید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان اعلام کرد که ایران به قطب انیمیشن در جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدرضا کریمی‌ صارمی معاون تولید کانون و دبیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و تهران در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه و تبریک نیمه شعبان گفت: انتخابات مجلس و خبرگان رهبری امری عقلانی است که عدم حضور در آن عدم می‌خواهد. 

وی افزود: انیمیشن یا پویانمایی یکی از قالب‌های مهم برای انتقال پیام به کودک و نوجوان به گونه‌ای که مضمون را جذاب کند، محسوب می‌شود. انیمیشن دنیایی است که حقیقت دنیا را برای مخاطب قابل درک می‌کند. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و تهران در خصوص محتوای انیمیشن اضافه کرد: توجه به جمله امام خمینی (ره) که می‌فرمایند «هنر عبارت است دمیدن روح تمدن در انسان‌ها» بسیار مهم است. به‌عنوان مثال انیمیشن بچه زرنگ که حاصل هنر پویا و همکاری کانون پرورش فکری است، مخاطب میلیونی دارد که رکورد سینمای کودک را جابه‌جا می‌کند و در رتبه سوم نمایش‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته است. اگر به محتوا اهمیت بدهیم مخاطب محصول را بهتر می‌پذیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد ۲۷ سال از عمر پویانمایی تهران با رشد تدریجی مبتنی بر فعالیت‌های فردی و گروهی توانسته است در بین کسانی که صاحب سبک هستند از اعتبار قابل توجهی برخوردار باشد. ما تلاش می‌کنیم پلی مؤثر بین هنرمندان و تولیدکنندگان در جهان داشته باشیم. تلاش ما بر اقتصادی شدن هنر پویانمایی است. ضرب آهنگ تولید پویانمایی در ایران بسیار تند شده که دلیل اصلی آن ایجاز در عواطف و قصه بوده که محتوا را عینیت می‌بخشد و ذائقه مخاطب است. 

علامتی با بیان آنکه جشنواره امسال سعی در فراهم تبادل آموخته های پیشکشوتان و نوظهوران این عرصه دارد؛ خاطرنشان کرد: جدا از بخش‌هایی که سالانه برگزار می‌شود اعم از فیلم‌های کوتاه، بلند، بخش بین‌الملل؛ مؤسسه‌های فعال در این زمینه معرفی خواهند شد. 

وی افزود: متاسفانه امروز برگزاری جشنواره سیزدهم همزمان با نسل‌کشی شوم سالیان گذشته برگزار می‌شود که جشنواره امسال می‌تواند این وحشی‌گری را با برگزاری نشست «فلسطین سرزمین مقدس» بهتر از قبل به نمایش گذاشته و به رسالت خود دست یابد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و تهران با تاکید بر آنکه بخش جدید ما هوش مصنوعی است؛ خاطرنشان کرد: این بخش به عنوان یک قابلیت انکار ناپذیر نشست‌هایی را تدارک دیده که با فعالان حوزه پویانمایی به مباحثه خواهد رسید. 

حامد علامتی در خصوص تاریخ جشنواره پویانمایی که از سیزدهم تا هفدهم اسفندماه برگزار خواهد شد؛ اینگونه توضیح داد: حدود هزار و پانصد و پنجاه و پنج اثر دریافتی داشتیم که میزبان ۷۲ کشور در این زمینه هستیم. زمان برگزاری کارگارهایی که قرار است با توجه به سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شود؛ در روزهای آتی منتشر می‌شود. از محصلان مدارس و دانشگاه‌ها برای استفاده علمی و فنی از پویانمایی دعوت می‌شود. 

ایران به قطب انیمیشن در جهان تبدیل می‌شود/ ۵۲۰ فیلم داخلی به جشنواره پویانمایی رسید

در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه گفت: از سیزدهم تا هفدهم اسفندماه جشنواره پویانمایی با چهار سالن برگزار خواهد شد. 

وی در خصوص اهداف پویانمایی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی افزود: کشف توانمندی‌ها و گسترش توانایی‌ها بر طرح تکنیک، سرلوحه جشنواره امسال خواهد بود. امروز انیمیشن ایران جریان جدیدی تولید کرده است. تولید کنندگان بسیاری در عرصه پویانمایی وجود ندارد اما حدود ۱۲ تا ۲۵ فیلم سینمایی در آستانه تولید است. ایران به یک قطب انیمیشن در جهان تبدیل خواهد شد.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با بیان اینکه انیمیشن بچه زرنگ، مرز یک میلیون و دویست مخاطب را شکست، اضافه کرد: بخش مسابقه بین‌المللی که تقریبا از دوره سوم پویانمایی آغاز شد؛ مخاطب گسترده‌ای دارد و داوران معتبری برای این جشنواره برگزیده شدند. امسال با توجه به آنکه جشنواره‌ی قبلی مقارن با فاجعه مرگبار کرونا برخورد کرد و با سه ماه تعویق برگزار شد و به جهت آنکه جشنواره را به تقویم جهانی خود برگردیم، برگزاری این رویداد را به تاریخ اصلی خود برگرداندیم. 

وی با بیان آنکه ۵۲۰ فیلم از ایران به جشنواره رسید؛ تشریح کرد: ۱۳۹ فیلم به مسابقات راه یافت؛ از مجموع ۱۳۹ فیلم، ۳۳ فیلم توسط هیات انتخاب به بخش بین‌الملل راه خواهد یافت. 

کریمی صارمی ادامه داد: سال‌هاست که سالنی به عنوان «موزه کانون» طراحی شد که برای جاماندگان ساخته شده و کسانی که از نمایش جامانده‌اند، می‌توانند مجدد فیلم ها را تماشا کنند. سالن «باغ کتاب» امسال صبح ها ویژه تماشای مدارس و عصرها ویژه خانواده‌ها برنامه‌ریزی شده است. 

وی با تاکید بر آنکه بسیاری از کتاب‌های کانون فیلم ساخته شده است؛ ادامه داد: مخاطبین می‌توانند بعد از خرید کتاب نمایش آن را مشاهده کنند. بخش پایان‌نامه‌های علمی به جشنواره اضافه شده که دانشجویان ارشد می‌توانند در آن مشارکت کنند و نفر اول کتابش را جشنواره منتشر می‌کند و دوتای بعد را با همکاری دانشگاه‌ ها منتشر خواهد شد. 

معاون تولید کانون پروش فکری با بیان اینکه جشنواره جشنواره‌ها ترکیبی از بهترین فیلم‌هاست و برای کسانی که وقت ندارند تمام سانس‌ها را شرکت کنند، تهیه شده است، در خصوص آثار چینی (شانگهای) اینگونه توضیح داد: نمایندگان این کشور از ما خواستند یک غرفه در بازار داشته باشند قرار است همکاری های متعددی بین ایران و چین در حوزه ی انیمیشن صورت بگیرد. 

وی با اشاره به اینکه پک ۸۴۰ دقیقه‌ای به هنرستان‌ها ارسال خواهد شد، تاکید کرد: کمپانی سی‌ان‌سه در فرانسه بهترین فیلم‌های دنیا را جذب کرده که به دلیل فیلم‌های کوتاه خوب ایرانی تصمیم گرفتیم شبیه «میو» این فیلم‌ها را جمع‌آوری و حمایت می‌کنیم تا در زمینه بیزینس و فرهنگی به ما کمک خواهد کرد. 

کریمی صارمی در خصوص بخش چشم انداز یادآور شد: ادبیات ما که غنی‌ترین نوع ادبیات جهان بوده، در این بخش بسیار حائز اهمیت است. تعداد زیادی از فیلم‌های ما که به بخش بین‌الملل خواهد رسید، در این بخش که عنوان وقت اضافه دارد، به نمایش در می‌آیند. 

وی خاطرنشان کرد: فیلم سازهای بسیار خوبی در استان‌های ما وجود دارد که به دلایل مختلف دیده نمی‌شوند که در این بخش به آنها می‌پردازیم. نشست‌های تخصصی ما شامل انیمیشن، هوش مصنوعی، آینده پویانمایی، پایان نامه‌های برتر و  فلسطین سرزمین مقدس است. 

معاون تولید کانون پرورش فکری در خصوص بخش فلسطین سرزمین مقدس اظهار کرد: وقتی یک فاجعه در جایی از دنیا رخ می‌دهد، همه‌ی کشورها به‌دنبال کم رنگ کردن آن هستند؛ به‌همین دلیل ما به ساخت ده فیلم در این حوزه با بهترین فیلم نامه‌ها و تهیه کنندگان برای نمایش می‌پردازیم. 

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: در بحث نقد فیلم چهار نقد داریم که هر شب دو فیلم با حضور فیلم سازان نقد می‌شوند. بخش نمایشگاه‌ها ثبت‌نام نمایشگاه پوسترهای علمی برتر از امروز آغاز شد که داور فنلاندی ما نقاشی‌های خود را برای فصل زمستان به ما هدیه کرد. 

کریمی صارمی همچنین گفت: مهم‌ترین روز پویانمایی پنجشنبه است که ۹:۳۰ صبح در یک بسته ۳۵ دقیقه‌ای منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha