کد خبر 242076
۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

رئیس اداره حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین خبر داد:

اولین مشاهده سهره سرسیاه در قزوین

اولین مشاهده سهره سرسیاه در قزوین

رئیس اداره حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: اولین مشاهده سهره سرسیاه در استان قزوین تایید و ثبت شد.

به گزارش گروه استان های حیات، سیاوش رضا زاده، اظهار کرد: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی از شهروندان قزوین و تایید کارشناسان پرنده شناسی حفاظت محیط زیست استان قزوین، سهره سر سیاه در قزوین مشاهده شد.

وی توضیح داد: یکی از اهالی شهر قزوین یک فرد پرنده گنجشکسان که وارد منزل شخصی او شده بود را زنده گیری کرد و جهت شناسایی به اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش مراجعه نمود

رضا زاده ادامه داد: پس از تحویل گرفتن پرنده مزبور، گونه سهره سر سیاه با نام علمی Pyrrhula pyrrhula توسط کارشناسان این اداره کل تشخیص داده شد.
وی تصریح کرد: بر اساس فهرست موجود گونه های ثبت شده استان، این گونه تاکنون در استان قزوین مشاهده و ثبت نشده بود.

رضا زاده ضمن اعلام اینکه این پرنده پس از شناسایی با حضور تحویل دهنده آزادسازی شد، ادامه داد: از خانواده سهره ها در ایران ۱۸ گونه تاکنون ثبت و مشاهده شده است و در استان قزوین نیز با مشاهده سهره سر سیاه تعداد گونه های مشاهده شده سهره به ۹ گونه شامل سهره معمولی(طلایی)، سهره جنگلی، سهره سینه سرخ، سهره گلی(سرخ)، سهره پیشانی سرخ، سهره نوک بزرگ، سهره خاکی، سهره دمگاه سفید و سهره سر سیاه رسیده است.

رضا زاده ضمن اشاره بر اینکه نر و ماده این گونه متفاوت هستند، اظهار کرد: این پرنده در مناطق مختلف خاورمیانه نیز از پراکندگی خوبی برخوردار است از جمله جنگل های شمال ایران و گاهی در جنوب تا نواحی فارس و بلوچستان نیز آن ها را می توان دید، ولی این نخستین باری است که در قزوین مشاهده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha