کد خبر 242024
۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۲

یک اشتباه نادر از انیشتین که راه را برای فاش کردن بزرگترین رازهای جهان هموار می‌کند

دانشمندان انگلستان توانستند اشتباه نادری را از آلبرت انیشتین، دانشمند معروف ثابت کنند که راه را برای فاش کردن بزرگترین رازهای جهان هموار می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، بر اساس مطالعه‌ای که توسط مجله Science Advances منتشر شد و روزنامه انگلیسی تایمز به طور خلاصه آن را منتشر کرد، دانشمندان توانستند نیروی گرانش را روی یک ذره فلزی با وزن ۴۳ میلیونیم کیلوگرم یا ۰.۴۳ میلی گرم اندازه گیری کنند که کوچکترین جرمی است که تاکنون ثبت شده است.

انیشتین باور نداشت که بتوان اثرات گرانش را در سطح زیراتمی آزمایش کرد؛ اما دانشمندانی که در این مطالعه جدید مشارکت داشته‌اند، اطمینان دارند که می‌توانند روش خود را حدود ۱۰۰۰ برابر کوچک‌تر کنند تا در عرض ۵ تا ۱۰ سال به این مقیاس کوچک برسند.

نظریه نسبیت عام انیشتین توصیف می‌کند که چگونه اجرام پرجرم مانند ستارگان، کهکشان‌ها و سیاهچاله‌ها در مقیاس بزرگی از گرانش، فضا و زمان، یعنی به اختصار «فضا-زمان» رفتار می‌کنند، در حالی که مکانیک کوانتومی توصیف می‌کند که چگونه ذرات کوچک، مانند الکترون‌ها، پروتون‌ها، نوترون‌ها و فوتون‌ها در مقیاس کوچک ذرات زیر اتمی رفتار می‌کنند.

پروفسور تیم واکس، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت که دانشمندان در قرن گذشته تلاش کرده و شکست خورده‌اند تا بفهمند گرانش و مکانیک کوانتومی چگونه با هم کار می‌کنند. اکنون ما موفق شده‌ایم سیگنال‌های گرانشی را با کمترین جرمی که تاکنون ثبت شده است، اندازه گیری کنیم و یک قدم به درک نحوه عملکرد گرانش در کنار هم نزدیک شده‌ایم و از اینجا شروع به کاهش اندازه منبع با استفاده از این تکنیک برای رسیدن به جهان کوانتوم در هر دو طرف خواهیم کرد.

منبع: الیوم السابع