کد خبر 205482
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸

اولین کارخانه داروسازی فضایی جهان در مدار قرار گرفت

اولین کارخانه داروسازی فضایی جهان در مدار قرار گرفت

استارتاپ کالیفرنیایی واردا (Varda) استقرار اولین ماهواره خود را جشن گرفت، آزمایشی از یک کارخانه داروسازی فضایی شگفت‌انگیز که به عنوان یک دستگاه آزمایشی مافوق صوت عمل می کند.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ شاید این سوال مطرح شود که چرا تولید دارو در فضا؟ خوب، وقتی در گرانش صفر کار می کنید، یک متغیر فیزیکی بسیار مهم را تغییر می دهید که تقریباً برای هر آزمایشگاه مستقر در زمین ثابت است. با خارج شدن گرانش از معادله، چیزهایی مانند جریان های همرفتی وجود ندارند، زیرا هیچ فاکتوری برای افزایش گرما وجود ندارد و ذرات موجود در مایع مانند روی زمین توده تشکیل نداده و به سطح بالا می روند یا به پایین فرو می روند.

شرکت واردا می‌ گوید: توزیع اندازه ذرات قابل تنظیم، کریستال‌های مرتب‌تر و اشکال جدید، می ‌تواند منجر به فراهمی زیستی بهتر، ماندگاری طولانی‌تر، مالکیت معنوی جدید و روش‌های جدید مدیریت شود.

به گفته ناسا، این موضوع و عوامل دیگر برای یک حوزه خاص از تحقیق و توسعه بسیار مفید بوده اند: رشد کریستال پروتئین به گفته ناسا بزرگترین دسته آزمایشات انجام شده در ایستگاه فضایی بین المللی را نشان می دهد.

این موضوع به ویژه برای توسعه دهندگان دارو جذاب است که می توانند از محیط های گرانش صفر برای متبلور کردن پروتئین های بیولوژیکی استفاده کنند تا ساختار آنها را تجزیه و تحلیل کرده و داروهایی را طراحی کنند تا کاملاً به آنها متصل شوند. دانشمندان همچنین می توانند از آزمایشگاه میکروگرانش برای تولید داروهای خود در اشکال کریستالی با دقت فوق العاده استفاده کنند.
اخیرا شرکتی به نام Not Boring که در کنار واردا فعالیت می کند، نمونه هایی را کشف کرده که عجیب ترین آنها داروی ایمونوتراپی سرطان خون است که به ازای هر کیلوگرم ۱۱۴٫۳ میلیارد دلار ارزش دارد یا ام آر ان ای موجود در واکسن کووید-۱۹ فایزر که دو گالن از آن، تمام دوزهایی را که فایزر تا به امروز ساخته است، تشکیل می دهد و بیش از ۷۵ میلیارد دلار برای فایزرهزینه ایجاد کرده است.

بنابراین یک آزمایشگاه فضایی دربرگیرنده یک محیط تولید منحصر به فرد برای تحقیق و توسعه مواد فوق العاده با ارزش است. محیطی که می تواند از نظر پزشکی تمیز بوده و می تواند کارهایی را در مقیاس کوچک انجام دهد که به سادگی نمی توان آنها را روی زمین انجام داد.

بنابراین انجام کارها در فضا به سرعت ارزان و در دسترس می شود که دیگر لازم نیست شرکت های دارویی در سختی و هزینه زیاد قرار بگیرند.
در این راستا اولین کارخانه فضایی شرکت واردا دیروز با یک فالکون ۹ به فضا پرتاب شد و اکنون در مدار قرار گرفته است. این کارخانه در طول هفته آینده، آزمایش‌های سیستمی را اجرا کرده و سپس با فرض اینکه همه چیز طبق برنامه پیش برود، آزمایش‌های تجاری مرتبط با یک داروی قدیمی ایدز به نام ریتوناویر را آغاز می ‌کند.

این کارخانه که تقریباً به اندازه یک توپ یوگا است، برای بیش از یک ماه در ارتفاع بیش از هزار کیلومتر به دور زمین می چرخد و پس از آن دوباره به زمین باز خواهد گشت.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، واردا ماموریت دومی دارد که برای اواخر امسال برنامه ریزی شده است. گفتنی است که شرکت واردا کمتر از دو سال و نیم پیش تاسیس شده است. این شرکت برنامه‌هایی برای ماژول‌های کارخانه فضایی قابل استفاده مجدد دارد و همچنین در حال بررسی ایده راه‌اندازی یک ایستگاه تولیدی است که به طور دائم در مدار بماند و مواد، تجهیزات و تجهیزات نگهداری را حمل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha