کد خبر 241999
۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

«حیات» بررسی می کند؛

نحوه دریافت ارز مسافرتی + مدارک مورد نیاز

نحوه دریافت ارز مسافرتی + مدارک مورد نیاز

طبق اعلام بانک مرکزی، ️از امروز فروش ارز مسافرتی به پروازهای هوایی آغاز شده است. براین اساس، متقاضیان می توانند ۱۰۰۰ یورو به نرخ مرکز مبادله از بانک های عامل دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ طبق اعلام مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، از امروز ۷ اسفندماه عرضه ارز مسافرتی با شرایط و سهمیه جدید در شعب منتخب بانک های عامل ملی، ملت و سامان آغاز شد؛ اما سوال مردم این است که ارز مسافرتی را چگونه می توان دریافت کرد؟ 

ارز مسافرتی را این گونه دریافت کنید

چنانچه قصد دارید برای سفر خود ارز مسافرتی دریافت کنید، ابتدا باید به با مدارکی همچون مدارک شناسایی به بانک عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنید. برای دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی نیز می توانید وارد سامانه برخط بانک ملی به آدرس my.ice.ir شوید، در این سامانه ثبت نام کرده، میزان و نوع ارز درخواستی خود را مشخص کنید و سپس نزدیکترین شعبه صرافی به آدرس خودتان را انتخاب کنید. پس از بررسی شعبه صرافی و تایید آن، تاریخ دقیق برای دریافت ارز مسافرتی برای شما پیامک خواهد شد.

با توجه به قوانین جدید (سال ۱۴۰۲) روش‌های دیگری نیز برای دریافت ارز مسافرتی پیش روی شما قرار دارد. یکی از آنها، مراجعه حضوری به شعب ارزی بانک‌های ملی و ملت است. پس از مراجعه به یکی از این بانک‌ها و پرداخت هزینه لازم، می‌توانید حواله ارز را دریافت کنید. باید توجه داشته باشید که باید از ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر جهت دریافت ارز مسافرتی در بانک حضور داشته باشید، زیرا تا این ساعت قیمت ارز مسافرتی از سوی بانک مرکزی اعتبار دارد. حواله ارز را در فرودگاه ارائه داده و ارز مسافرتی را دریافت کنید.

ارز مسافرتی از طریق اپلیکیشن بله

روش دیگری که برای دریافت ارز مسافرتی می‌توانید انتخاب کنید، استفاده از اپلیکیشن «بله» است. این اپلیکیشن را دانلود کرده و برای خود حساب کاربری بسازید، وارد قیمت «بانک من» شوید و ارز مسافرتی را انتخاب کنید. اطلاعات فردی را وارد کرده و پس از تایید تعهدنامه، وارد صفحه پرواز شوید. در این قسمت، اطلاعات پرواز شامل تاریخ پرواز، کشور مقصد، اسم فرودگاه و نوع و مقدار ارز را مشخص کنید و در نهایت پرداخت را انجام دهید. پس از اتمام مراحل، شناسه فروش ۱۵ رقمی به شما داده خواهد شد که با آن می‌توانید در باجه بانکی ملی ایران در فرودگاه یا دستگاه دریافت ارز، ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.

مدارک لازم جهت دریافت ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی چه به صورت حضوری به شعب ارزی بانک مراجعه کنید و چه به صورت اینترنتی ثبت نام کنید، باید مدارکی را ارائه دهید که در ادامه نام می‌بریم:

پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه و کپی آن

کپی و اصل کارت ملی

اصل ویزا (برای کشورهایی مانند ترکیه که نیاز به ویزا ندارند، نیازی نیست)

اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی

واریز وجه عوارض خروج از کشور و اصل رسید واریز

تکمیل فرم درخواست ارز

مبلغ ریالی معادل قیمت دلار مبادلاتی آن روز

شماره موبایل

حساب بانکی معتبر

مقدار ارز مسافرتی سال ۱۴۰۲

با توجه به قانون سال جدید، سقف ارز مسافرتی برای مسافران ترکیه و دیگر کشورها ۵۰۰ دلار است. البته باید توجه داشته باشید که مسافران کربلا در سال ۱۴۰۲ می‌توانند ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار ارز دولتی دریافت کنند.

نکات مهم در دریافت ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشید.

باید حداقل از ۷ روز مانده به زمان پرواز، جهت اخذ ارز مسافرتی اقدام کنید.

عملیات ارائه ارز مسافرتی هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ (پنجشنبه ها تا ساعت ۱۱:۳۰) انجام می‌شود.

ارز مسافرتی به افراد زیر ۱۲ سال تعلق نمی‌گیرد.

افراد مقیم خارج از کشور نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.

اگر گذرنامه خود را به تازگی تعویض کرده یا المثنی گرفته‌اید، باید آن را جهت بررسی به متصدی بانک ارائه دهید.

افرادی که گذرنامه خدمات یا سیاسی دارند، نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.

حضور صاحب پاسپورت در زمان دریافت ارز مسافرتی الزامی است.

چنانچه برای سفر زیارتی ارز مسافرتی دریافت می‌کنید، باید نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha