کد خبر 241531
۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶

با اعلام رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

ایران جایگاه مستمر برگزاری مسابقات قرآن کریم است

ایران جایگاه مستمر برگزاری مسابقات قرآن کریم است

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ایران اسلامی افتخار دارد که جایگاه مستمر برگزاری مسابقات قرآن کریم است؛ حتی در دوران کرونا هم برگزاری مسابقات دچار وقفه نشد، امیدوارم در ادامه نیز با قدرت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را برگزار کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  شامگاه چهارشنبه - دوم اسفند- در آیین اختتامیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزرا شد، خطاب به رئیس‌جمهوری بیان کرد: شعار این دوره از مسابقات را مقاومت قرار دادیم «یک کتاب یک امت مقاومت» چون بحث مقاومت یک دامنه وسیع برای فهم ما دارد و اولین قدمش آن است که انسان وقتی پا به این عرصه می‌گذارد چیزی نمی‌داند؛ انسان‌ها باید برای فهم تلاش و برای بیشتر فهمیدن، شناختن و علم‌آموزی بهتر کوشش کند.

خاموشی عنوان کرد: مقوله علم از ناحیه باریتعالی است و به همین جهت دنیا دنیای تلاش و جهاد است. جز این نیست که حیات دنیا لهو، لعب، تکاثر و تفاخر و همچنین حیات دنیا در آخرت عذاب شدید است؛ به نظر می‌رسد مقاومت دوم مقاومت کُنش انسان برای بهتر شدن و قرار گرفتن در نقشه راه تعیینی باریتعالی است.

خاموشی اضافه کرد: این نقشه راه به غیر از قرآن و عطرت چیز دیگری نیست؛ با توجه به آیه «ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلۡمُسۡتَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ» از خدا درخواست دارم تا همه را در راه مستقیم هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه نفس راه مستقیم نیازمند داشتن استقامت در راه است، گفت: در سوره جن می‌خوانیم «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَی الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا» و این یعنی اگر انسان‌ها در راه ایستاده و مقاومت کنند، خداوند هر آینه شهد پیروزی و فوض را به آنها می‌چشاند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با طرح این سوال که مقاومت اجتماعی چگونه است، افزود: در قرآن می‌خوانیم که خداوند به پیامبرش می‌فرماید «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا وَیَنْصُرَکَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِیزًا» پس اگر خدا می‌خواهد به ما هدیه‌ای برای مقاومت بدهد بهتر از این هدیه نمی‌شود که به پیامبرش می‌دهد.

حجت‌الاسلام خاموشی تاکید کرد: خداوند انسان را به عرش رسانده و بالانشین می‌کند؛ باید در نگاه سیاسیون این موضوع را القا کنیم که خداوند متعال می‌فرماید (إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً) یعنی انسان‌هایی که در نقشه راه من حرکت کنند، عزیز هستند.

وی عنوان کرد: این ایام رژیم صفاک صهیونیستی به باریکه غزه حمله و مردم مظلوم را بمباران کرد؛ کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را عزادار و شهید کرد ولی جهان اسلام به پاخاسته است اخوت و وحدت را پیرامون مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی به منصه ظهور رسانده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: شعار «یک کتاب یک امت مقاومت» را انتخاب کردیم هم مقاومت و هم برای فهم و مقاومت در عمل و مقاومت در جهان سیاست داشته باشیم.

خاموشی خبر داد: دوره چهلم این مسابقات با حضور ۱۱۰ کشور از جهان اسلام و کشورهای غیراسلامی همچون آمریکا و هلند شرکت‌کنندگان زیادی داشتیم؛ در مرحله ابتدایی پس از داوری بیش از ۴۴ کشور در مرحله نیمه نهایی و نهایی حاضر شدند.

وی با اشاره به اینکه امروز پرچم کشورهای شرکت کننده در این سالن مزین است، ادامه داد: مرحله هشتم مسابقات دانش آموزان هم امسال در کنار دوره چلهم مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار شد؛ شرکت‌کنندگان در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ با هم به رقابت پرداخته و امروز از دست رئیس جمهوری جوایز خود را دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: ایران اسلامی امروز مفتخر است که قدرتمند در این عرصه حاضر شده و طی ۴۰ سال بیشترین جوایز را در مسابقات قرآنی جهانی شرکت‌کنندگان ایرانی گرفتند؛ حدود ۷۰۰ جایزه توسط ایرانیان در مسابقات جهانی کسب شد.

حجت‌الاسلام خاموشی بیان کرد: ایران اسلامی این افتخار را دارد که جایگاه مستمر برگزاری مسابقات است؛ در ایام کرونا نگذاشتیم در برگزاری مسابقات وقفه ایجاد شود و امیدوارم در ادامه نیز با قدرت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را برگزار کنیم.

چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی جهان اسلام در دو بخش بانوان و آقایان در رده سنی بالای ۱۸ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن آقایان و قرائت ترتیل و حفظ کل بانوان برگزار می‌شود.

مسابقات برادران هم از ۲۷ بهمن آغاز شده است و تا یکم اسفند ادامه دارد. در بخش قرائت آقایان ۲۰ نفر، در ترتیل هشت نفر، در حفظ کل قرآن ۱۵ نفر حضور دارند. در بخش دانش‌آموزی و در گروه پسران نیز هشت نفر در رشته قرائت تحقیق، ۹ نفر در رشته حفظ کل قرآن و در رشته ترتیل نیز شش نفر حضور دارند.

کشورهای حاضر در این مسابقات جمهوری اسلامی ایران، مالزی، مصر، الجزایر، عربستان، ترکیه، اندونزی، لبنان، هند، هلند، آلمان، آمریکا، تونس، روسیه، ساحل عاج، سریلانکا، سنگاپور، سنگال، سوریه، عراق، کانادا، فلسطین، فیلیپین، نوار باختری رود اردن، پاکستان، کومور، بروندی، لیبی، افغانستان، نیجر، سومالی، بنگلادش، تانزانیا، موریتانی، تایلند، تاجیکستان، انگلستان، نیجریه، اتیوپی، اوگاندا، عمان، برونئی، گامبیا و نیوزیلند هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha