کد خبر 241318
۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

در هشتمین آئین «جایزه ملی ایثار» مطرح شد:

قدرت علمی دانشمندان ایران جرات تهدید نظامی را از دشمنان‌ گرفته است/ ساحت علم، قدرت آفرین است

قدرت علمی دانشمندان ایران جرات تهدید نظامی را از دشمنان‌ گرفته است/ ساحت علم، قدرت آفرین است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد که دشمنان ایران جرات تهدید نظامی کشورمان را به خود راه نمی‌دهند و این موضوع به همت قدرت علمی ایجاد شده توسط دانشمندان جوان ایرانی که توانسته‌اند امنیت ایجاد کنند، رخ داده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در آئین برگزاری هشتمین «جایزه ملی ایثار» گفت: خوشحالم که امروز در جمع دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب ساعی ایثارگر هستم. آنانی که در سنگر تحصیل کارشان را جدی گرفتند و در مسیر تعالی علمی کشور از فرصتی که خداوند به آنان اعطا کرده، به خوبی استفاده کرده‌اند؛ همچنین از والدین آنان و اساتید گرامی این عزیزان تقدیر می‌کنم.

وی ادامه داد: ما توفیق داریم در این جلسه در خدمت مدیران ارشد دستگاه‌های مختلفی که مرتبط با موضوع هستند، باشیم و این به منزله جدیت این موضوع است. در واقع طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ساحت علم، قدرت‌آفرین است. در طول تاریخ جوامع انسانی توانسته‌اند تمدن ایجاد کنند که واجد دانایی و دانش شده‌اند.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: هیچ کشوری جز با پشتوانه علم، اقتصاد، هنر و قدرت نظامی که از طریق این علم ایجاد شده نمی‌تواند تمدن بزرگ ایجاد کرده، کشورگشایی و جهان گشایی کند.

وی همچنین تاکید کرد: زمانی که تاریخ اروپا را مطالعه کنیم، می‌بینیم اروپا شامل قومیت‌های زیادی بود و هر تکه در خدمت قدرتهای مختلفی قرار داشت که دائما با یکدیگر در حال نزاع بودند و تلاش می‌کردند از کشتار داخلی دست بردارند. در خاک اروپا مناطقی به مثلث مرگ تاریخ معروف است؛ چراکه در آنجا جنگ‌های خونینی با یکدیگر داشتند و این در حالی است که در همان ایام، در شرق، شاهد رشد تمدنی گسترده بودیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه با انقلاب صنعتی که نوعی انقلاب علمی بود، برگشت مردم اروپا به علم و دانش اتفاق افتاد و آنجا بود که قدرت علم را درک کردند، خاطرنشان کرد: در آن زمان اروپایی‌ها با علم و دانش ایجاد قدرت و کشورگشایی کرده و در ادامه دارایی‌های آن کشورها را به تاراج بردند؛ همچنین با کمک دانشمندان کشورهای جهان سوم و ثروت آنان توانستند ۳۰۰ سال در جهان آقایی کنند و کشورها را مستعمره خود بدانند. این نشان‌دهنده قدرت علم است برای اینکه کشوری مستقل یا مستعمره باشد.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: باید بدانیم علم را برای چه مسیری می‌خواهیم. در جهان دانشمندان زیادی وجود دارند که دنیا به آنان افتخار می‌کند اما باید اثر عمل آنان را دید. برای نمونه جایزه جهانی نوبل و دانشمندی که دینامیت را اختراع کرد، سراغ داریم که همین فرد می‌گوید من از اختراع خود پشیمان شده‌ام؛ اما در مقابل انیشتین را میب‌ینیم که علوم را دگرگون کرده است. در حقیقت باید آثار عمل دانشمندان بر جهان را دید.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: باید بدانیم که علم و عالم به یکدیگر پیوند خورده‌اند، اینکه از قدرت علم برای رشد، سعادت، کمال و مبارزه با فقر و سلطه گری در عالم استفاده کرد یا اینکه دانشمندان عالم را برای تاراج دیگران به اختیار بگیریم، نگاهی متفاوت است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تمام ابزار مادی دنیا را مانند خود اسلام به رسمیت می‌شناسد، تصریح کرد: در واقع اسلام همه را به رسمیت می‌شناسند و آنچه نقطه تفاوت میان اسلام و سایر ادیان است، این بوده که علم را برای چه هدف، مسیر و کدام انسان و انسانیت در نظر بگیریم و نتیجه حاصل از آن چه خواهد بود.

 قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: ما در اول انقلاب و همینطور در حال حاضر در محاصره و تحریم هستیم اما اکنون با زمان اوایل انقلاب متفاوت است. دشمنان ابتدای انقلاب الان نیز دشمن ما هستند. آنها در آن زمان در خود برای مبارزه با ما قدرتی می‌دیدند و نگران چیزی نبودند؛ اما الان همان قدرت و هم‌پیمانان‌شان در منطقه و خارج از منطقه جرات تهدید نظامی ایران را به خود راه نمی‌دهند و این موضوع به همت قدرت علمی ایجاد شده توسط دانشمندان جوان ایرانی که توانسته‌اند امنیت ایجاد کنند، رخ داده است.

وی افزود: در ابعاد مختلف کشور دارای مسائل گسترده‌ای در همه حوزه‌های اقتصادی، انسانی، کشاورزی و غیره است و نیاز به حل مسائل در این زمینه‌ها وجود دارد. در واقع هیچ حوزه‌ای نیست که نیاز به تلاش نداشته باشد. خوشحالیم که ایثارگران عزیز مانند اوایل انقلاب در حل مشکلات و حل و فصل مسائل مشکلات کشور پیشتاز هستند.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: در حقیقت برگزاری این جلسات بهانه‌ای برای الگوسازی و معرفی نمونه‌های مختلف است تا مسئولیت‌های مشترک را یادآوری کرده که این نهضت را در همه ابعاد قدرتمند کنیم چراکه نیاز است در این زمینه کار جدی تری اتفاق بیفتد و نسل‌های بعدی بتوانند در حوزه‌های مختلف تلاش کرده تا رشد همه جانبه شود. امیدوارم در بنیاد شهید بتوانیم با طراحی درست مسیری را برای نمونه باز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha