کد خبر 241177
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

جزئیات نحوه صدور و تعویض شناسنامه‌های جدید + فیلم

جزئیات نحوه صدور و تعویض شناسنامه‌های جدید + فیلم

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سامانه امانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان (هدا) یکی از سامانه‌های بسیار مهم کشور است، گفت:

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، در حاشیه آئین رونمایی و بهره‌برداری از سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان (هدا)، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، در خصوص طرح ثبت ولادت و صدور هوشمند شناسنامه نوزاد و طرح متمرکزسازی چاپ و صدور شناسنامه گفت: امروز توفیق این را داشتیم که در خدمت وزیر کشور از سه طرح مهم سازمان ثبت احوال کشور رونمایی کنیم. اولین طرح سامانه هویت دیجیتال ایرانیان (هدا) است. کارکرد این سامانه احراز هویت به صورت گسترده، امن و غیرحضوری در لایه‌های مختلف در فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه این سامانه یکی از سامانه‌های بسیار مهم کشور است که در هویت معتبر و نگاشت نهادی شورای عالی فضای مجازی مورد نظر بود، افزود: امروز پس از سال‌ها ما توفیق داشتیم به همت همکاران‌مان این سامانه را ایجاد کنیم، بعد از این مردم عزیزمان احراز هویت‌شان در دریافت خدمات‌ از بخش‌های دولتی، خصوصی و تمام پذیرنده‌های گوناگونی که از آن‌ها خدمات دریافت می‌کنند را در فضایی امن، استنادپذیر به انجام رسانده و این گام بسیار مهمی بود که امروز به لطف خدا برداشته شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه طرح متمرکزسازی چاپ و صدور شناسنامه نیز امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، تاکید کرد: تا پیش از این شناسنامه افراد بزرگسال در تمام ادارات ثبت‌احوال کشور صادر می‌شد. اما با این طرحی که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت شناسنامه‌ها فقط در مراکز ویژه در مراکز استان‌ها صادر شده و از طریق پست به آدرس متقاضی شناسنامه ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح در راستای مدیریت صدور و تعویض حدود 34 میلیون شناسنامه قدیمی که کماکان در دست مردم است، اقدام مهمی بود و ما قصد داریم این تعداد را تا پایان سال آینده به صفر برسانیم. این اقدام همچنین هزینه‌های سازمانی را به شدت کاهش داده و از رفت‌ و آمدهای غیرضروری مردم برای دریافت خدمت نیز جلوگیری می‌کند.

کارگر با اشاره به اینکه گام دیگری که امروز برداشتیم بهره‌برداری از طرح هوشمندسازی صدور شناسنامه نوزادان بود، خاطرنشان کرد: در فرآیند قبلی اینطور بود که گواهی ولادت فرزندان تازه متولد شده به‌صورت فیزیکی توسط ولی فرزند و به شکل حضوری به ادارات ثبت احوال تحویل داده می‌شد و پس از تعیین نام فرزند، شناسنامه صادر می‌شد.

وی ادامه داد: از این پس گواهی ولادت به‌صورت الکترونیکی صادر و از طریق بیمارستان برای سازمان ثبت احوال کشور ارسال می‌شود و پدر فرزند می‌تواند از طریق سامانه سهیم در تعیین نام فرزند را تعیین کرده و اطلاعات موردنظر را دریافت کند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور همچنین گفت: پس از طی این فرآیند سند هویتی الکترونیک کودک صادر شده و شناسنامه هم به‌صورت غیر حضوری و از طریق پست تحویل ولی فرزند خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha