کد خبر 241028
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰

نظیف در حاشیه برگزاری نمایشگاه مطبوعات:

هیچ یک از رد صلاحیت‌ها، به دلیل انتقاد از دولت نبود/ نامزدی زنان در این دوره ۲ برابر انتخابات سال ۹۸ است

هیچ یک از رد صلاحیت‌ها، به دلیل انتقاد از دولت نبود/ نامزدی زنان در این دوره ۲ برابر انتخابات سال ۹۸ است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در رابطه با بودجه ۱۴۰۳، مجلس شورای اسلامی ایرادات این شورای را رفع کرده، گفت: هیچ یک از رد صلاحیت‌ها به دلیل انتقاد از دولت نبوده و تک تک موارد و دلایل رد صلاحیت را با نمایندگانی که تایید صلاحیت نشدند، مطرح کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که در نمایشگاه مطبوعات روز یکشنبه برگزار شد، گفت: گزارشی از بررسی ۸ طرح و لایحه و یک اساسنامه در شورای نگهبان بررسی شد.

وی ادامه داد: لایحه ارجاع اختلاف سهامی ایران و دولت پادشاهی بحرین بود که خلاف قوانین شناخته نشد. از سوی دیگر طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره‌بها بود که نسبت به ۳ ماده ابهام ایراد گرفته شد که در صورت اصلاح و رفع ابهام، شورای نگهبان مجددا بررسی خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: لایحه ارجاع بانک مرکزی و دولت پادشاهی بحرین بود که مجلس نسبت به رفع ابهام آن اقدام کرده که شورای نگهبان مجددا در صورت دریافت متن، بررسی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در رابطه با بودجه ۱۴۰۳، مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان را رفع کرده و متن ایرادات مرحله قبل از سوی این شورا  تقدیم خواهیم شد.

طحان‌نظیف با تاکید بر اینکه شورای نگهبان ناظر انتخابات است، افزود: ما برای هر انتخاباتی شرایطی داریم و ما در هر دوره‌ای صلاحیت افراد را بررسی می‌کنیم. در کشور ما نظارت وجود دارد و هیچ کس مصون از قانون و نظارت نیست. ما هربار بررسی صلاحیت می‌کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: ما داوطلب ریز و درشت و درجه یک و دو نداریم. ما داوطلب آقازاده و روستازاده نداریم و همه در برابر قانون یکسان هستند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار حیات، مبنی بر میزان مشارکت زنان برای انتخابات و تفاوت آن با دوره های قبل، تاکید کرد: سال ۹۸ حدودا ۸۱۹ نفر خانم نامزد انتخابات مجلس را داشتیم که این عدد امسال ۲ برابر شده است. حدود ۶ برابر کرسی‌های فعلی مجلس شورای اسلامی ما کاندیدای خانم داریم که بانوان می‌توانند با مشارکت، تعداد بیشتری از افراد را به مجلس بفرستند که بتواند آنها را نمایندگی کنند.

وی تصریح کرد: در استان آذربایجان شرقی برای ۱۰ کرسی ۷۰۳ نفر، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی ۷۵۰ نفر، در استان البرز برای ۳ کرسی ۴۶۵ نفر، در استان خراسان رضوی برای ۱۸ کرسی ۱۰۱۹ نفر، در استان سیستان‌ و بلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر و در استان مازندران برای برای ۱۲ کرسی ۴۶۲ نفر تایید صلاحیت شده‌اند که بقیه استان‌ها هم به همین نحو است. ضمن اینکه فضا برای مشارکت همه جریانات سیاسی و همه افراد فراهم است که ان‌شاءالله انتخاباتی پرشور و رقابتی را شاهد باشیم.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار حیات، گفت: هیچ یک از رد صلاحیت‌ها به دلیل انتقاد از دولت نبوده است. از تعداد ۲۲ نفر نماینده فعلی رد صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی حتی یک مورد هم به دلیل انتقاد از دولت نبود. تک تک موارد و دلایل رد صلاحیت را با نمایندگانی که تایید صلاحیت نشدند، مطرح کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha