کد خبر 240232
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶

معاون وزیر اقتصاد خبر داد؛

تعیین تکلیف ۴ هزار خودرو و ۲ هواپیمای توقیفی

تعیین تکلیف ۴ هزار خودرو و ۲ هواپیمای توقیفی

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: امسال بیش از ۴۰۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۲۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت توسط سازمان اموال تملیکی از طریق فروش در سامانه برخط تعیین تکلیف شد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ سید عبدالمجید اجتهادی امروز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ در نشستی خبری گفت: بیش از ۹۷ درصد فروش اموال تملیکی از طریق مزایده‌های الکترونیک یا حراج الکترونیک انجام می شود. موضوع جمع‌آوری کالاها در سازمان اموال تملیکی با شفافیت انجام می‌شود. از ابتدای سال ۱۴۰۲ هیچ حراج حضوری انجام نشده و فروش از طریق حراج بر خط خرده فروشی انجام شده است.

وی افزود: این سازمان قبل از دولت سیزدهم برای بسیاری مردم شناخته نشده بود، اما با اقدامات خوبی که بین روسای قوا شکل گرفت منجر به سرعت بخشی در تعیین تکلیف کالاها شد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: اقدامات خوبی در سایه تعامل سه قوا صورت گرفت با حضور رئیس جمهور طبق گزارش استاندار هرمزگان و در دیگر استان‌ها کالای رسوبی قبل از ۱۴۰۰ در بنادر و انبارهای گمرک و سازمان نداریم.

اجتهادی با اشاره به برگزاری مزایده‌های الکترونیکی سازمان اموال تملیکی، گفت: بیش از ۹۷ درصد تعیین تکلیف کالاها از طریق مزایده‌ها و حراج الکترونیکی است از سال ۱۴۰۲ هیچ حراج حضوری برگزار نشده است و همه حراج‌ها از طریق بستر الکترونیک دولت و حراج خرده‌فروشی برخط است.

وی اضافه کرد: ۳۰ هزار نفر با سامانه حراج خرده‌فروشی در تعامل هستند و بیش از ۱۸۰ مرحله حراج خرده‌فروشی برگزار شد که در دهه فجر، ۲۲ استان حراج خرده‌فروشی را برگزار کردند، ضمن اینکه امکان حضور و شرکت همه آحاد جامعه و کارمندان با رقابت و شفافیت در این حراج‌ها وجود دارد.

ایجاد شفافیت مزایده‌ها و حراج‌ها

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه دستاورد دولت سیزدهم در شفافیت مزایده‌ها و حراج‌ها، بیان کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی بر روی شفافیت و حذف انحصار در حراج‌ها تاکید کرد که این امر محقق شد.

اجتهادی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ سازمان اموال تملیکی برای نخستین بار رتبه نخست را در اقدامات برجسته به خود اختصاص داد و مجمع عمومی نیز به تایید دستگاه‌های حسابرسی نظارتی رسید ضمن اینکه در رتبه نهم شرکت‌های سودده قرار گرفته و این موضوع ابلاغ شد.

وی با تاکید بر رشد تعیین تکلیف کالاها، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به زمان تاسیس این سازمان ۴۷ برابر تعیین تکلیف کالاها رشد داشته است. در ۱۰ ماه امسال نسبت به سال گذشته نیز رشد ۱۰۹ درصدی در تعیین تکلیف کالاها دارد که در سایه تعاملات دستگاه‌هاست.

معاون وزیر اقتصاد ابراز داشت: بیش از چهار هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین، ۲ هزار دستگاه موتورسیکلت و ۲ فروند هواپیما تعیین تکلیف شد که حاصل تدبیر دولت و مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ بود؛ همچنین تا پایان سال کلیه خودروهای سواری و راه‌سازی که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، تعیین تکلیف می‌شود.

ساماندهی انبارهای سازمان اموال تملیکی

اجتهادی از ساماندهی انبارهای سازمان اموال تملیکی خبر داد و گفت: ۸۸ هزار مترمربع انبار خریداری کردیم در حالی که از ابتدای تاسیس این سازمان تا سال ۱۴۰۰، ۵۲ هزار مترمربع انبارها بوده است همچنین در این دولت قفسه‌بندی و تجهیز انبارها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با اقداماتی که سازمان انجام داده املاکی نیز شناسایی شده است، ۲ مورد پرونده ملک به این سازمان ارجاع شده است که ۱۰۴ فقره و ۳۸ فقره برای مفسدان اقتصادی بوده است که برخی از این املاک در مزایده‌ها به فروش رفته است و برخی در حال دریافت سند هستیم.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خاطرنشان کرد: ملکی در نوشهر نیز که ۸۵ هزار مترمربع بود از طریق مزایده حراج شد که مشتری نداشت، این در حالی است که دولت در بحث مولدسازی نیز می‌تواند از این ملک استفاده کند.

فروش کلیه خودروها در داخل کشور 

اجتهادی تاکید کرد: براساس متن بودجه سال ۱۴۰۲، کلیه خودروها در داخل کشور و با پلاک ملی به فروش رسیده است و همچنین در سال گذشته ۲ فروند هواپیما از اموال تملیکی خارج و تعیین تکلیف شدند.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی همچنین درباره اموال غیرمنقول در اختیار سازمان گفت: در یک پرونده ۱۱۴ فقره ملک و در یک پرونده دیگر ۳۸ فقره ملک در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفت.

اجتهادی در ادامه افزود: با کمک مراجع قضایی برخی از این املاک از طریق برگزاری مزایده تعیین تکلیف شدند و برخی دیگر در حال شناسایی و اخذ سند هستند.

وی همچنین اظهار کرد: یک ملک مربوط به پرونده جرایم اقتصادی در بندر نوشهر با متراژ ۸۵ هزارمترمربع وجود دارد که با توجه به اینکه تاکنون متقاضی برای آن وجود نداشته، به فروش نرسیده است.

مزیت عرضه کالا در سامانه‌های برخط چیست؟

اجتهادی درباره مزیت‌های حراج‌های برخط در پاسخ به میزان گفت: در سال‌های گذشته حراج‌ها به‌صورت ماهانه و حضوری بوده، اما در حال حاضر تمامی مراحل حراج الکترونیکی برگزار می‌شود و ثبت‌نام آن کاملا رایگان است و نیاز به تائید امضا ندارد.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با تاکید بر اینکه تمامی افراد می‌توانند در این حراج‌ها شرکت کنند، اعلام کرد: قیمت‌های پایه از سوی کارشناس قیمت‌گذاری می‌شود و خریدار می‌تواند در یک فضای رقابتی کالا را خریداری کند و قیمت‌ها پایین‌تر از قیمت بازار است که برای خریداران صرفه اقتصادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه کلیه فروش‌ها از طریق مزایده‌ها انجام می‌شود، اعلام کرد: کالاهایی مانند پوشاک، کیف، کفش و لوازم‌التحریر سازمان اموال تملیکی امکان فروش ندارد و تاکنون در مزایده‌ها عرضه نشده است. 

اجتهادی همچنین درباره تعیین تکلیف کالاهای فسادپذیر در پاسخ به میزان گفت: کالای فسادپذیر همواره در اختیار سازمان اموال تملیکی وجود دارد، اما این سازمان در تلاش است با کسب مجوز از مراجع رسیدگی‌کننده پیش از صدور آرای قطعی، از طریق مزایده‌ها این کالاها را تعیین تکلیف کند.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در پایان با اشاره به اجرای مرحله اول طرح نسیم مهربانی که با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، گفت: در اسفند سال‌جاری مرحله دوم این طرح اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha