کد خبر 239678
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹

تعلیق ۴۷ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی در قزوین

تعلیق ۴۷ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی در قزوین

سرپرست اداره کل استاندارد قزوین گفت: ۹۳ فقره پروانه‌های کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی طی سال جاری در استان صادر شد که طی همین مدت ۴۷ پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی نیز تعلیق شد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ میترا عقیلی، مهمترین دلایل تعلیق این تعداد از پروانه‌های استاندارد در استان را نداشتن مسوول کنترل کیفی تایید صلاحیت شده، عدم انطباق نتایج آزمون و کسب حداقل ۱۲۰ نمره منفی و همچنین نداشتن الزامات کیفی در واحدهای تولیدی اعلام کرد.

وی با تعریف واژه استاندارد، تصریح کرد: استاندارد، دربرگیرنده قواعد، راهنمایی‌ها و یا ویژگی‌هایی است که به منظور استفاده عمومی و مکرر از طریق همگرایی گروهی از افراد نوشته و تصویب می‌شود و هدف آن هم دستیابی به میزان مطلوبی از نظم در راستای ایجاد کیفیت، ایمنی، سلامت و کسب رضایت مردم است.

عقیلی خاطرنشان کرد: استاندارد و استانداردسازی از پایه‌های علم و فناوری در پیشرفت صنعت و اقتصاد به شمار می‌رود و در تمامی لایه‌های زندگی مردم کاربرد دارد و مجموعه‌ای از دستورالعمل هاست که به تولید کیفی و کمی مطلوب کمک می کند و از الزامات تولید و ارتقای کیفیت کالاها نیز به شمار می رود.

این مسئول یادآور شد: ۱۶۷ مورد کالاهای غیر استاندارد از جمله خرما، قند، عرقیات گیاهی، گلاب، کیک و کلوچه، دستمال کاغذی، انواع سس، اجاق گاز، لامپ، لنت، شیرآلات ساختمانی، ترازوی دیجیتال، سیم و کابل، روغن هیدرولیک، انواع محافظ برقی، فیلتر هوای خودرو، مایع ظرفشویی از ابتدای سال تاکنون در سطح بازار استان شناسایی شده است.

وی در خصوص وضعیت استاندار بودن مصالح ساختمانی استان توضیح داد: اکثریت مصالح ساختمانی مورد مصرف در کشور مشمول استاندارد اجباری هستند، لذا در قزوین نیز عمده تولیدات در این خصوص شامل بتن آماده، شن و ماسه، آجر رسی، کاشی و سرامیک، قیر و ایزوگام، شیشه، افزودنی‌های بتن و چسب کاشی هستند که هم اکنون ۲۵۷ واحد تولیدی فعال در استان از این اداره کل پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری دریافت کرده‌اند.

عقیلی با بیان اینکه استاندارد آسانسورهای کششی برقی از اول فروردین ماه سال ۸۲ و استانداردهای آسانسورهای هیدرولیکی نیز از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اجباری اعلام شد، گفت: با توجه به الزام قانونی، تمامی آسانسورها باید به صورت سالانه مورد بازرسی قرار گیرند و گواهینامه ایمنی معتبر دریافت کنند.

سرپرست اداره کل استاندارد قزوین خاطرنشان کرد: لازم به توضیح است جهت استعلام اصالت و اعتبار پروانه‌ها و گواهینامه‌های استاندارد صادر شده، می‌توان از طریق ارسال شماره پروانه و یا گواهینامه به شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha