کد خبر 239341
۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۳

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

ویلچرها به مرور موجب آسیب دیدگی بیشتر معلولان می‌شود

ویلچرها به مرور موجب آسیب دیدگی بیشتر معلولان می‌شود

بسیاری از معلولان حرکتی و کم‌توانان در استفاده از ویلچرها دچار آسیب دیدگی جدی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، با بررسی‌های بیشتر درباره معلولان متوجه این موضوع خواهیم شد که پس از مدتی، یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که معلولین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلات فیزیکی است که با ویلچرها دارند.

برخی از کم‌توانان که مشکلات حرکتی دارند به مرور از ناحیه دست، کتف، بازو و... به دلیل استفاده ویلچرهای معمولی، آسیب می‌بینند و وسیله‌ای که قرار است برای آسان‌تر کردن زندگی این افراد مورد بهره قرار گیرد، باعث صدمه به آن‌ها می‌شود.

پیمان نامدار، معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر در این خصوص گفت: قرارگیری صحیح و متعادل سر روی بدن، هم‌ترازی شانه‌ها و آزاد بودن بازوها برای حرکت، هم‌ترازی و صاف بودن لگن و پشت متناسب با انحناهای طبیعی آن، قرار گرفتن ران، زانو و مچ پاها در زاویه ۹۰ درجه، قرار گرفتن پاها به صورت صاف بر روی زیرپایی نشستن صحیح کاربر بر روی ویلچر است.

وی ادامه داد: مشکلات ناشی از نامناسب بودن ویلچر زخم‌های فشاری،  بدشکلی دست‌ها پاها و ستون فقرات، ایجاد محدودیت سر در حرکت به اطراف و محدودیت در استفاده از دست‌ها و کاهش عملکرد است. همچنین اختلالاتی در تنفس، بلع و گوارش و ایجاد خستگی و درد بدن و عدم تعادل و گرفتگی عضلانی و در نتیجه آن کاهش اعتماد به نفس و ترس از مشارکت‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.

معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر گفت: این فرآیند منطبق با استانداردهای جهانی و در ۸ گام صورت می‌پذیرد که هر یک از کاربران متناسب با وضعیت بدنی خود به تمامی و یا تعدادی از آن‌ها نیاز خواهند داشت. در گام اول با رجوع به مرکز و ملاقات با مسؤول ارائه خدمات جهت کسب اطلاعات اولیه اقدام شود و در مرحله بعد با انجام معاینه و ارزیابی اطلاعات تخصصی کمک به انتخاب مناسب‌ترین ویلچر می‌شود که مرحله سوم به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha