کد خبر 238354
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

خریداران خودرو بخوانند/ احتمال ریزش قیمت خودرو با ورود خارجی‌ها

خریداران خودرو بخوانند/ احتمال ریزش قیمت خودرو با ورود خارجی‌ها

افزایش قیمت خودرو در بازار در هفته های اخیر در حالی ادامه داشت که وزیر صمت به خریداران خودرو نسبت به ریزش قیمت‌ها هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ قیمت خودرو در بازار در هفته های اخیر به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافت؛ اما این در حالی است که خریداری در بازار نیست؛ گویی خریداران خودرو چشم انتظار کاهش قیمت برای خرید هستند. 

از طرف دیگر، هرچند افزایش قیمت ارز مسبب وضعیت موجود است ولی چند روزی است دلار و ارز کمی آرام گرفته و موج دوم کاهش قیمت ها در راه است. 

واردات ۱۲ هزار خودرو 

اما یکی از دلایلی که گفته می شود موجب کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد، واردات ۱۲ هزار دستگاهی است که روی کشتی است. این خبر را وزیر صمت داده و گفته: به زودی محصولات برندهای جهانی خودروساز در مسیر بازار خودرو کشور قرار خواهند گرفت.

بنابراین سیگنال کاهشی نخست به بازار خودرو، افزایش عرضه خودروهای خارجی به ویژه چینی هاست. 

اشباع بازار خودرو 

دلیل دیگری که به عقیده عباس علی‌آبادی، وزیر صمت می‌تواند خریداران خودرو را متضرر کند، اشباع بازار خودرو است. علی آبادی به خریداران خودرو هشدار می دهد که ممکن است نتوانند برای خودروی در اختیار خود مشتری پیدا کنند زیرا بازار اشباع شده است. 

سخنان وزیر صمت با آن دسته از متقاضیانی است که دارایی های خود را به قصد خرید و سرمایه گذاری روی خودرو می فروشند و به دنبال کسب سود در این بازارند. 

سیگنال بازار ارز به خودرو

سومین دلیلی که در ریزش قیمت خودرو سهیم است، قیمت ارز است. در هفته های اخیر با نوسانات قیمت ارز، قیمت خودرو در بازار افزایشی شده و با کنترل قیمت ارز با سیاست های بانک مرکزی، قطعا بازار خودرو متاثر خواهد شد. 

در همین رابطه، چندی پیش وزیر صمت به سرمایه گذارانی که قصد حضور در بازار خودرو را داشتند گوشزد کرد که خودرو نخرید.

این در حالی است که بازار خودرو در بهمن ماه امسال با وجود نوسان قیمتی تا حدی از جوش و خروش دی ۱۴۰۲ افتاده و فعلا خرید و فروش به کمترین میزان خود رسیده است.  

آنچه در این میان می تواند سبب کنترل قیمت های بازاری خودرو شود، سیاست هایی است که از سوی وزارت صمت اتخاذ می شود.

بابد منتظر ماند و دید زور سیاست های صمت برای کنترل قیمت بازاری خودرو بیشتر است یا تکانه های موثر بر بازار خودرو می توانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha