کد خبر 238193
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

نوجوانانی که سیگار شکارشان می‌کند/ شروع دخانیات در ایران از 13 سالگی!

نوجوانانی که سیگار شکارشان می‌کند/ شروع دخانیات در ایران از 13 سالگی!

بحران استعمال سیگار و دخانیات در ایران روز به روز عمیق تر می‌شود به نحوی که تقریباً ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند که حدود ۲۶ درصد مردان و ۴.۵ درصد زنان را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، این روزها در گوشه و کنار خیابان می‌بینیم که افراد زیادی که هنوز سنی از آنها نگذشته است، بین انگشتانشان سیگار است. هنگامی هم که به سراغ نوجوانانی که در حال سیگار کشیدن هستند، می‌روید و چرایی ماجرا را از آنها می‌پرسید، شانه اهمال کاری‌شان را به بالا می‌برند و از بی اهمیتی موضوع سخن می‌گویند.

غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سنی که فرد شروع به استعمال سیگار روزانه می‌کند به عنوان سن شروع مصرف تلقی می‌شود که این سن در کشور ما بین ۱۳ تا ۱۵ سالگی است.

گفتنی است، سن مصرف سیگار در کشور از دهه ۴۰ تا کنون، ۱۵ سال کاهش یافته است، این آمار آن جایی نگران کننده است که سازمان بهداشت جهانی در گزارش ۲۰۲۱ خود عنوان کرد که  سالانه بیش از ۸ میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات در جهان جان خود را از دست می دهند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش سن شروع سیگار از قبل انقلاب تاکنون، تشریح کرد: در دهه ۴۰، سن شروع مصرف سیگار در کشور ۳۰ سالگی، در دهه ۵۰ حدود ۲۵ سالگی و در دهه ۷۰ زیر ۱۸ سال بود اما امروز به ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است.

جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تقریباً ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند که حدود ۲۶ درصد مردان و ۴.۵ درصد زنان را شامل می‌شود و این مصرف از سال ۱۳۹۵، با رشد حدود ۲.۵ درصدی در مردان و ۱۱ درصدی در زنان بالای ۱۸ سال روبه‌رو بوده است

لازم بذکر است، فردی که شروع به استعمال سیگار می‌کند در ابتدا آنقدر وابستگی به آن نشان نمی‌دهد اما رفته رفته مغز به نیکوتین موجود در سیگار عادت کرده و از آن حس لذت می‌گیرد و ناخودآگاه فرد معتاد به سیگار می‌شود.

زمانی نگرانی بیشتر می‌شود که افراد از سن کم به سراغ این ماده سمی می‌روند و از همان سنین نوجوانی وابسته به چیزی می‌شوند که موجب مرگ تدریجی ریه آن‌ها و سپس خود آن‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha