کد خبر 238169
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

در حاشیه نشست هیات دولت مطرح شد؛

توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت ارزی کشور/ تصویب این بودجه، باعث کسری بودجه و تورم می‌شود

توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت ارزی کشور/ تصویب این بودجه، باعث کسری بودجه و تورم می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر این بودجه تصویب شود، اثر آن کسری بودجه و تورم برای سال آینده می‌شود، گفت: عرضه ارز بیشتر از تقاضا بوده، بنابراین افزایش قیمت ارز دلیل اقتصادی ندارد.

به گزارش گروه سیاسی حیات، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، ظهر امروز چهارشنبه 11 بهمن‌ماه و در حاشیه برگزاری هیات دولت، به تجدیدمیثاق امروز رئیس جمهور و هیات دولت با آرمان های حضرت امام راحل اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین بخش نشست هیات دولت به نوعی تقسیم کار و هماهنگی در جهت اجرایی کردن فرامین مقام معظم رهبری در روز گذشته بود که ایشان بیانات مهمی را مانند همیشه در حوزه تولید و حمایت از تولید داشتند.

وی افزود: از اردبیهشت‌ماه سال گذشته دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد که هیچگونه مقرره گذاری در هیچ بخشی از دولت نمی‌تواند، صورت بگیرد، بدون اطلاع رسانی قبلی و انتشار روی سامانه مقررات اقتصادی اجرایی شود تا فعالان کسب و کار در حوزه‌های مختلف حتما قبل از اجرایی شدن آن مقرره مطلع شوند و این مصوبه گام بزرگی بود تا فضای کسب و کار را روشن تر و شفاف‌تر کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز رئیس کل بانک‌ مرکزی گزارشی از تامین مالی برای تولید ارائه کرد که بر اساس آن پروژه‌های که طرح‌های مشخصی دارند، مجوزهای آن از شورای پول، اعتبار و سایر مراجع گرفته شده است.

وی همچنین تاکید کرد: در این جلسه رئیس جمهور مهلت یکماهه‌ای رابرای ارائه برنامه‌های روشن و زمان‌بند جهت اصلاح ناترازی‌ها مشخص کردند.

قطعا دولت مخالف افزایش قیمت‎ها است

بهادری جهرمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: در بودجه‌ریزی دولت اول باید پیش بینی منابع صورت بگیرد که دولت چقدر می‌تواند منابع داشته باشد، در سقف آن منابع، مصارف پیش‌بینی می‌شود وقتی ما منابع را در یک سقفی پیش‌بینی کردیم، دیگر نمی‌توانیم بیشتر از آن مصارف را پیش‌بینی کنیم، این اقدام موجب ناترازی در بودجه می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت از یک منبع واقعی که قابل پیش‌بینی باشد، استقبال می‌کند، ادامه داد: هر سال برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی، بودجه‌ای به صورت متعارف تخصیص داده می‌شده است، اینکه برای سال 1403 این بودجه به نصف کاهش یابد یعنی قرار است، مصرف‌مان را کم و یا نصف کنیم یا خدایی نکرده قرار است قیمت‌ها را 2 برابر افزایش دهیم، قطعا دولت مخالف افزایش قیمت‎ها است.

خط قرمز همگی، کنترل و جلوگیری از افزایش تورم است

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر مجلس هم با دولت همدل بوده و مخالف افزایش قیمت‌ها باشد، مصرف متعارف کشور مشخص است. نمی‌توانیم کمتر تخصیص ارز داده و منبع آن را جای دیگری هزینه کرده و کار دیگری با آن انجام دهیم؛ این یعنی پیش بینی منبع غیر واقعی که مقام معظم رهبری عبارت ام‌الخبائث را برای آن درنظر گرفتند که ناترازی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر با این روش خدایی نکرده بخواهد بودجه نهایی شود، اثر آن سال آینده کسری بودجه و تورم است که باید قرمز همه دستگاه‌ها باید باشد، اظهار کرد: چون اتفاق نظر در این خصوص وجود دارد که خط قرمز همگی، کنترل و جلوگیری از افزایش تورم باشد، باید روی خط قرمز و نقطه مشترک بایستیم و از این معبر و مسیر به بودجه نگاه شده و آن را طراحی کنیم. طبیعتا با این نگاه نیازمند بازنگری در مصارف در سقف منابع واقعی بودجه خواهیم بود.

بهادری جهرمی درباره آخرین وضعیت ارزی کشور، گفت: عرضه ارز از سوی بانک مرکزی بیشتر از تقاضاست و افزایش قیمت ارز دلیل اقتصادی ندارد. ترازهای ارزی مثبت و درآمدهای ارزی در دسترس و قابل قبول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha