کد خبر 238109
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

اهمیت اخلاق زیستی در حوزه پزشکی و پرستاری

اهمیت اخلاق زیستی در حوزه پزشکی و پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اهمیت اخلاق زیستی در حوزه پزشکی و پرستاری خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: اخلاق به عنوان یکی از شاخص‌های فلسفه سابقه طولانی دارد. بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی رویکرد و تعامل بین علوم تجربی و علوم انسانی دچار خدشه شد و مسائل اخلاقی تا حدی به حاشیه رفت، اما از دهه ۹۰ میلادی با بازگشت توجه به علوم انسانی واژه اخلاق دوباره جایگاه مهم خود را در تحقیقات و علوم تجربی به‌دست آورد.

وی ادامه داد: از آن زمان با توجه به اهمیت اخلاق زیستی در حوزه پزشکی و پرستاری سوالات و چالش های جدید مطرح شد، مسائلی مانند پیوند اعضا، مرگ مغزی، ناباروری مسائل جدیدی در ادبیات علمی به وجود آوردند که البته طرح این مسائل، چالش ها و فرصت های جدیدی در فرهنگ های مختلف از جمله در کشورهای اسلامی به وجود آورد.

رئیس هفتمین کنگره ملی اخلاق پرستاری گفت: هر چه پیش می رویم سوالات و دغدغه های جدیدتری مطرح می شود، یکی از این دغدغه ها پدیده هوش مصنوعی است، پدیده ای که همزمان با اینکه می تواند برای انسان آرامش و آسایش به وجود آورد، ممکن است چالش های جدیدی نیز به وجود بیاورد.

وی افزود: نگرانی های زیادی درباره استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت وجود دارد، اینکه غلبه تکنولوژی بر تصمیم گیری های انسان وضعیت ما را چه خواهد کرد، پاسخ به این سوالات و جست و جوی پاسخ این سوالات در چنین محفل ها و کنگره هایی دنبال می شود.

عبادی گفت: مطالعاتی که در این حوزه ها انجام می شود باید به شکل روش مند و استاندارد صورت گیرد و با ادبیات علمی جلو رود. مطالعاتی که با یک سوال و فرضیه شروع می شود و با روش های علمی به نتیجه می رسد.

وی همچنین تاکید کرد: در حوزه سلامت اولین و بیشترین مواجهه با مردم را پرستاران دارند. بیمار همان خلیفه الله است که در شرایط اضطرار قرار گرفته است، حالا پزشک و پرستار با فردی مواجه هستند که در مسیر تکامل خود با نقصان و مشکل مواجه شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین گفت: انسانی که در حالت عادی صاحب مکنت و جایگاه اجتماعی است، اما در شرایط بیماری گذارش به طبیب و پرستار افتاده است، این انسان خارج از درمانگاه و بیمارستان برای خود فرد مهمی است، اما در این شرایط خودش و همراهانش دچار اضطراب شده اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha