کد خبر 237996
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

نتانیاهو، بلای جان بایدن در انتخابات/ اشتباه استراتژیک آمریکا در غزه موجب شکست در اوکراین شد

نتانیاهو، بلای جان بایدن در انتخابات/ اشتباه استراتژیک آمریکا در غزه موجب شکست در اوکراین شد

استاد ژئوپلیتیک و سفیر اسبق کشورمان در نروژ گفت: من معتقدم آقای بایدن به احتمال بسیار انتخابات آینده را به‌خاطر اشتباه استراتژیکش در خاورمیانه به رقیب جمهوری‌خواه خود واگذار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات، رسانه‌های آمریکایی در ساعات انتهایی یکشنبه (هشتم بهمن‌ماه) به نقل از مقامات پنتاگون اعلام کردند که بر اثر وقوع حمله پهپادی به پایگاه نظامیان این کشور در اردن، ۳ نظامی آمریکایی کشته شدند. این حمله در پایگاه کوچک آمریکایی «برج ۲۲» در نزدیکی مرز اردن با سوریه رخ داده است. همچنین در این حادثه ۳۴ نظامی آمریکایی نیز زخمی شده‌اند که حال ۸ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

به بهانه وقوع این حملات و بالا گرفتن تنش در منطقه، گفتگویی با عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌المللی ترتیب دادیم تا به بررسی ابعاد مختلف رقابت‌های سیاسی-نظامی در منطقه و چشم‌اندازهای پیش‌رو بپردازیم. فرجی‌راد  پیش از این سفیر اسبق کشورمان در نروژ و مجارستان بوده است. بخش دوم این گفتگو که مربوط به وضعیت کلی سیاست خارجی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است را در ادامه می‌خوانید.

اشتباه در خاورمیانه، شکست در اوکراین و شرق دور

این استاد ژئوپلیتیک با تاکید بر برخی از اشتباهات استراتژیک آمریکایی‌ها در سه ماه اخیر گفت: آمریکا به خاطر حمایتش از نتانیاهو در سه ماه اخیر در جنگ دو ساله روسیه و اوکراین کاملا بازنده شدند. روسیه تا پیش از این جنگ در تنگنا قرار گرفته بود، اما حالا معادلات کاملا به نفع روسیه تغییر کرده است. طی همین ۴ ماه گذشته اوکراینی‌ها دست بالا را درمیدان جنگ از دست دادند، بین سران نظامی‌ اوکراین و زلنسکی اختلاف افتاد، کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین قطع شد، لایحه کمک ۵۰ میلیارد دلاری آمریکا توسط کنگره به گروگان گرفته شد و به طور کلی روسیه حالا در موضع برتری قرار گرفته است.

فرجی‌راد با اشاره به طرحی که اخیرا آمریکایی‌ها برای حل مسئله اوکراین ارائه کرده‌اند گفت: آمریکایی‌ها طرحی در دست بررسی دارند که بر اساس آن روسیه می‌تواند مناطقی که را  که هم‌اکنون تحت تصرف خود دارد حفظ کند و در ازای پذیرش این طرح توسط اوکراین کمک‌هایی را برای بازسازی این کشور ارائه دهند. همه این‌ها نشان دهنده این واقعیت است که آمریکایی‌ها نبرد اوکراین را به خاطر یک استراتژی اشتباه در خاورمیانه باخته‌اند.

وی افزود: آمریکایی‌ها حتی در شرق‌ دور هم ضرر کرده و دچار وضعیتی شبیه به شکست شده‌اند. چرا که چین طی مدت اخیر موفق به برگزاری مانورهای قابل توجهی شده که به وسیله این مانورها خود را به وضعیتی که در آن بتواند تایوان را مجددا به خاک خود ملحق کند نزدیک‌تر شده است. همچینین طی مدت اخیر آمریکایی‌ها حداقل دو بار برای توقف حملات حوثی‌ها در دریای سرخ دست‌به دامان چینی‌ها شده‌اند.

نتانیاهو، بلای جان بایدن در انتخابات 

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در ایالات متحده گفت: من معتقدم آقای بایدن به احتمال بسیار انتخابات را هم به خاطر این اشتباه استراتژیک در خاورمیانه به رقیب جمهوری‌خواه خود واگذار خواهد کرد. چرا که بی‌توجهی بایدن نسبت به نقض گسترده حقوق‌بشر در غزه، موجب روی‌گردانی طیف وسیعی از رای‌دهندگان جوان حزب دموکرات به وی گردیده است.

فرجی‌راد با اشاره به سرمایه‌گذاری هنگفت ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و به طور کلی ائتلاف نظامی ناتو بر سر مسئله اوکراین تصریح کرد: با آغاز رسمی رقابت‌های انتخاباتی بین حزب دموکرات و جمهوری‌خواه طی چند ماه آینده، حتما دونالد ترامپ که کاندیدای احتمالی جمهوری‌خواهان خواهد بود انگشت اتهام خود را به سمت دموکرات‌ها برای هزینه‌های هنگفت در جنگ اوکراین که درنهایت حالا به شکست انجامیده بلند خواهد کرد.

سیاست خارجی آمریکا در اسارت نتانیاهو

فرجی‌راد تصریح کرد: به طور کلی چیزی که در این لحظه می‌توان به قطعیت گفت این است که مادامی که جنگ در غزه متوقف نشود تنش در منطقه ادامه خواهد داشت. آمریکایی‌ها اگر خواهان توقف حملات حوثی‌ها، کتائب حزب‌الله عراق، حزب‌الله لبنان و به طورکلی محور مقاومت به مواضع‌شان هستند باید به سرعت تجاوز همه جانبه صهیونیست‌ها به غزه را متوقف کنند.

سفیر سابق کشورمان در نروژ با اشاره به سیاست‌های یک بام و دو هوای ایالات محده در خاورمیانه گفت: نتانیاهو در حال حاضر برای بقای سیاسی خودش جنگ را ادامه می‌دهد و آمریکایی‌هایی که خودشان پیش از سرکار آمدن وی با او مخالف بودند، حالا با حمایت همه‌جانبه‌شان از دولت وی در حال ضایع کردن منافع ملی خود هستند و این امر موجب شکست استراتژیک ایالات متحده خواهد شد.

این استاد ژئوپلیتیک و روابط بین‌الملل با تاکید براینکه آمریکایی‌ها برای نجات از این مخمصه باید هرچه سریع‌تر خود را از بند اسارت صهیونیست‌ها بیرون بکشند گفت: آمریکایی‌ها با استقرار کمتر از هزار نفر نیروی مستشاری در سوریه در حال چپاول روزانه ۶۰ تا ۸۰ هزار بشکه نفت در روز هستند. همچنین آمریکایی‌ها سال‌هاست با وجود اینکه قول خروج کامل نیروهای‌ نظامی‌شان از عراق را داده‌اند، از این کشور خارج نمی‌شوند. وقتی آمریکا چنین رفتاری با ملت‌های مستقل منطقه ما دارد، بدیهی‌ است که باید انتظار مواجه شدن با واکنش‌های اینچنینی را نیز داشته باشد.

فرجی‌راد با تاکید بر حق تعیین سرنوشت و حاکمیت ملی ملت‌های عرب منطقه گفت: درست است که نیروی مقاومت عراق در حال حاضر با هدف حمایت از غزه دست به حملاتی می‌زند. اما همه می‌دانند که این حملات قبل از جنگ غزه هم وجود داشتند و این نشان دهنده این است خواسته اصلی ملت‌های آزاده این منطقه خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان و دستیابی به حق استقلال و حاکمیت ملی است.

خیال خام صهیونیست‌ها برای لبنان

سفیر سابق کشورمان در مجارستان با اشاره به شایعاتی که اخیرا درباره آماده شدن نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به جنوب لبنان مطرح شده گفت: صهیونیست‌ها تاکنون دو بار وارد لبنان شده و با سرافکندگی از آن‌جا خارج شده‌اند. صهیونیست‌ها باید بدانند که حزب‌الله ۵۰هزار نفر نیروی جنگجو در اختیاردارد و توانایی بسیج تا دوبرابر این تعداد نیرو را هم از طریق عراق، سوریه و یمن نیز دارد. اوضاع امروز حزب‌الله لبنان دیگر حتی با روزهای جنگ ۳۳روزه در سال ۲۰۰۶ نیز قابل مقایسه نیست و در صورت بسیج این تعداد نیرو، ممکن است حزب‌الله با کنار گذاشتن استراتژی جنگ چریکی بتواند به سرزمین‌های اشغالی حمله کند و بخشی از فلسطین اشغالی را پس بگیرد.

وی افزود: از طرف دیگر، نیروهای اسرائیلی هم دیگر آن نیروهایی که در سال ۱۹۶۸ می ‌جنگیدند نیستند و روحیه جنگ‌آوری‌شان قابل مقایسه با نیروهای مقاومت نیست. امروز تنها مزیتی که ارتش اسرائیل نسبت به حزب‌الله لبنان از آن برخوردار است نیروی هوایی است که از آن هم فقط برای برای خالی کردن بمب و موشک بر سر غیرنظامیان بی‌گناه غزه استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: درمجموع می‌توان گفت که در حال حاضر منطقه خاورمیانه اصلا شرایط مساعدی را تجربه نمی‌کند و ریشه حداقل ۵۰ درصد این تنش‌ها جنگ در غزه است. آمریکایی‌ها نیز برای دستیابی به صلح و فرار از مخمصه خاورمیانه ناگزیرند که ابتدا با فشار به نتانیاهو و حمایت از مخافان داخلی وی در غزه آتش‌بس برقرار کنند و پس از آن با پایان دادن به سیاست‌های مداخله‌جویانه‌شان به استقلال و حاکمیت ملی ملت‌های منطقه احترام بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha