کد خبر 237577
۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲

رویت ۳۹ جنگنده و کشتی نظامی چین اطراف جزیره تایوان

رویت ۳۹ جنگنده و کشتی نظامی چین اطراف جزیره تایوان

وزارت دفاع تایوان امروز از رویت ۳۹ جنگنده و کشتی نظامی چین در اطراف این جزیره خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل حیات، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع تایوان امروز شنبه با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی، از رهگیری و مشاهده ۳۳ فروند جنگنده و ۶ کشتی نظامی چینی در اطراف این جزیره خبر داد.

براساس بیانیه منتشر شده ۱۳ فروند از هواپیماهای نظامی چین، خط دریایی و هوایی تعیین مناطق نفوذ میان تایوان و چین در تنگه تایوان را نقض کرده و وارد حریم دفاع هوایی جزیره تایوان شده اند.

وزارت دفاع تایوان همچنین اعلام کرده که ۲ بالن ارتفاع بالای چینی که ماهیت نظامی یا غیرنظامی بودن آنها مشخص نیست نیز از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده اند.

نقض خط میانی تنگه تایوان توسط هواپیماها و کشتی‌های نظامی چینی تنها چند روز پس از عبور ناوشکن «یواس‌اس جان فین» نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان اتفاق می‌افتد.

روایت تایوان درباره تحرکات نظامی چین نزدیک این جزیره در شرایطی مطرح شده که چند ماه پیش اعلام شد که برای نخستین بار پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، ۲ کشتی جنگی متعلق به نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان عبور کرده اند؛ سفری که به گفته مقامات چین، ناقض سیاست «چین واحد» است.

این در حالی است که ارتش چین پیشتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در پاسخ به سفر هیأت آمریکایی به تایوان، رزمایش نظامی جدیدی در آب‌ها و آسمان اطراف تایوان برگزار می‌کند.

ارتش چین با بیان اینکه «در این رزمایش سلاح‌ها و تسلیحات گوناگون آزمایش خواهد شد»، افزود: این رزمایش، اقدام نظامی استاندارد و در پاسخ به تغییر شرایط در تنگه تایوان است.

به فاصله کمتر از ۲ هفته پس از سفر جنجالی پلوسی، چند سناتور آمریکایی و فرانسوی به این جزیره سفر کردند؛ این در حالی است که فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا نیز پیشتر وارد تایوان شده بود؛ سفرهایی که پس لرزه‌های بی ثبات کننده آن در منطقه شرق آسیا همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha