کد خبر 236904
۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱

آثار ارسالی به جایزه جهانی اربعین ۳ برابر شده است

آثار ارسالی به جایزه جهانی اربعین ۳ برابر شده است

سال ۱۴۰۱ مجموع آثار ۴۸۱۸ اثر در پنج رشته بود و امسال این آمار به ۱۲ هزار و ۱۰۲ اثر رسید که این تفاوت معنادار نشان دهنده اقبال عمومی و تلاش‌های شکل گرفته در زمینه تبیین اربعین بود. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست خبری اختتامیه نهمین جایزه جهانی اربعین صبح امروز سوم بهمن ماه با حضور حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری دبیر جایزه جهانی اربعین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از خبرنگاران در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. 

حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری دبیر جایزه جهانی اربعین در ابتدای این نشست گفت: طبق روایات محبت نسبت به امام حسین (ع) در فطرت انسانها وجود دارد. اقدامات مختلف برای امام حسین(ع) ممکن است با ادبیات اومانیسم و منفعت محورانه، که در سال‌های مدرنیته اخیر خیلی تبلیغ می‌شود، همخوانی نداشته باشد؛ اما این فطرت الهی با حسین (ع) ارتباط می‌گیرد. افرادی که در دنیای غرب و خارج از دنیای اسلام نام امام حسین(ع) را می‌شوند، حس یافتن گمشده‌ای را دارند که در قله حقیقت و واقعیت آن را به دست می‌آورند. برای این افراد برگ زرین عاشورا با تمام ایثارگری و همه عبودیتی که حاضر است هرچه دارد در طبق اخلاص بگذارد، ارتباط می‌گیرند. ما به داشتن امامی که بالاتر از مرزهای اسلامی مرزهای عبودیت و انسانیت  است افتخار میکنیم چراکه ایشان مرزها را درنوردیده به طوری که اگر کسی در کانادا و اسکاندیناوی با حقیقت اربعین و سیدالشهدا ارتباط می‌گیرد از باب فطرت و سرشت انسانی نمی‌تواند عاشق امام حسین نشود. 

وی گفت: آثار این محبت در زندگی انسان وجود دارد. انسان این آثار و برکات را بخشی را در آینه اربعین می تواند ببیند. دو قاب از انسان در قرآن ارایه شده است. یک قابی است که انسان را بسیار بزرگ نشان داده است که قابی اربعینی است و قاب دیگری با نام جهول است که قاب اسراییلی است. آثار شخصیتی با نام سیدالشهدا (ع) و مکتب ایشان در خود اربعین است و امواج آن در تمام دنیا ساطع است.

نیشابوری افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای وظیفه ای که رهبر معظم انقلاب به صورت دقیق بر عهده آن قرار داده است؛ با استفاده از ابزارهای به‌روز مانند هنر و رسانه  جایزه جهانی اربعین را برگزار کرده و امسال نهمین دوره این جایزه است. این جایزه  در این مسیر از تک رشته ای بودن به حوزه های رو به تعالی روی آورده و این تعالی در بخش کیفی باعث مباهات بوده  است. 

دبیر جایزه جهانی اربعین بیان کرد: رسالت سازمان این بوده و هست که قاب طلایی و درخشان اربعین را محصور در چارچوب زمان و مکان نگه ندارد. این گوهر به قدری کاربردی و نقش افرین است باید به دست انسان‌ها برسد. سازمان رسالت دارد انسان واقعی و الگو را و سیره سیدالشهدا و فرزندان و اصحابش را در قالب جایزه جهانی اربعین به گوش جهانیان برساند چون خود عاشورا یک رویداد بین‌المللی است که ارتباطی به اسلام ندارد. وقتی از ادیان مختلف و از رنگین پوست‌های گوناگون در این رویداد حضور داشتند نشان می‌دهد پیام این رویداد فرامرزی و فرامنطقه‌ای است. 

وی بیان کرد: بسیاری از هنردوستان و حقیقت جویانی که در یک پهنه جغرافیایی گسترده برای این رویداد آثاری ارسال کردند. از پیروان ادیان دیگر آثاری را ارسال کردند و حتی از رهبران دینی دیگر ادیان مثل بودایی و کاتولیک در این رویداد شرکت کردند و شعر و سفرنامه‌ای درخصوص اربعین به رشته تحریر درآوردند. این نشان دهنده دغدغه‌مندی این افراد است و برای شبکه سازی اربعین بسیار مغتنم است. 

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ مجموع آثار ۴۸۱۸ اثر در پنج رشته بود و امسال این آمار به ۱۲ هزار و ۱۰۲ اثر رسید که این تفاوت معنادار نشان دهنده اقبال عمومی و تلاش‌های شکل گرفته در زمینه تبیین اربعین بود. عکس، فیلم، فعالان فضای مجازی، کتاب، در دوره قبل بودند که امسال بخش شعر هم اضافه شد و یکی از کتاب‌های شعر این رویداد در اختتامیه توسط شاعری اهل کشور عمان هم هست تبیین خواهد شد.

وی گفت: نکته دیگر تعداد کشورهای شرکت‌کننده بود، سال گذشته ۲۷ کشور در این رویداد حضور داشتند و امسال به ۳۸ کشور رسیدند که پراکندگی جالب توجهی داشتند و از امریکای لاتین گرفته تا اسکاندیناوی و اروپای غربی و شرقی ترین نقطه دنیا در این جایزه حضور داشتند. 

حجت‌الاسلام نیشابوری در مورد داوری این رویداد گفت: ما بر این باوریم که باید در حوزه کیفی به گونه‌ای باشد که همه او را بپذیرند و از حیث مهارت و دانش به قدری محبوبیت داشته باشد که نظر او را قبول کنند. ما اصرار زیادی به اساتید مختلف داشتیم که بسیاری از آنها افرادی نامی هستند در رشته خود و خدا را شکر باتوجه به عمق دلداگی و عشق اهالی هنر به جایگاه امام حسین علیه السلام تمامی این اساتید داوری در این رویداد را پذیرفتند. رشد و ارتقایی که در این بخش رخ داد نیز قابل توجه بود و سهیم بودن پیشکسوتان و اساتید برای ما بسیار حائز اهمیت بود. 

وی ادامه داد: برگزیدگان رشته‌های مختلف تنوع خوبی دارند. ما در ابتدا تصور می‌کردیم بیشتر منتخبین از ایران و عراق باشند، اما در رشته فعالان مجازی برنده از کشور بوسنی است و در بخش شعر نفر اول از عمان است. در بخش عکس رتبه دوم از عراق است و رتبه سوم از پاکستان و برگزیدگانی از هند و سریلانکا نیز در این رویداد انتخاب شدند و اصلا اینگونه نیست که چون بیشتر اثار از ایران بودند جوایز به ایرانیان برسد. یکی از اثر گذارترین افراد در زمینه ترویج و تبلیغ رویداد عاشورا شخصیت حضرت زینب است و مناسبتی اگر قرار باشد خارج از محرم و صفر روزی برای این رویداد در نظر گرفته شود، بهترین زمان شهادت حضرت زینب است چون ایشان نقش بزرگی در زمینه نشر اتفاقات کربلا داشتند. به همین دلیل اختتامیه این رویداد صبح روز شنبه ۷ بهمن برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha