کد خبر 236856
۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

«ویکی‌آزادگان» تمام محتواهای مرتبط با آزادگان را دسترس پذیر می‌کند

«ویکی‌آزادگان» تمام محتواهای مرتبط با آزادگان را دسترس پذیر می‌کند

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هدف از تهیه این سایت این بود که بستری مجازی ایجاد شود تا تمام آثار و محتواهای مرتبط در حوزه اسارت و آزادگان را با فضای مجازی در اختیار عموم مردم قرار دهیم و از طرفی دسترس‌پذیری به منابع چاپی را فراهم آوریم.

میترا صمیعی دانشیار دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و مجری سایت «ویکی آزادگان» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ گفت: ویکی آزادگان دانشنامه ای آنلاین در صفحات ویکی و فضای وب است که برای تهیه آن از نرم افزار ویکی‌مدیا استفاده شده است. هدف از تهیه این سایت این بود که بستری مجازی ایجاد شود تا تمام آثار و محتواهای مرتبط در حوزه اسارت و آزادگان را با فضای مجازی در اختیار عموم مردم قرار دهیم و از طرفی دسترس‌پذیری به منابع چاپی را فراهم آوریم.

وی درباره ساختار این سایت ادامه داد: یکسری شیوه نامه برای تدوین مقالات در حوزه های مختلف مانند شخصیت، مکانها، موضوعات و یک شیوه نامه استناد دهی برای این سایت تدوین شده که مبتنی بر «ای پی ای» است و یک شیوه نامه ویکی سازی و نظامنامه ای در آن تعریف شده است که تمام وظایف نویسندگان، ارزیابهای محتوایی و کمیته راهبری در ان لیست شده است.

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: شیوه جستجو در سامانه ویکی آزادگان جستجو در کادر جستجو مانند سرچ گوگل، یک فهرست الفبایی و دیگری فهرست موضوعی دانشنامه است که فهرست موضوعی نیز بر اساس ساختار سلسه مراتبی است به این صورت که حرکت از کل به جز می باشد.  کار دیگری که انجام شده است «نیز نگاه کنید» است که تمام موضوعات مرتبط با یک مدخل را در آنجا گرد می آورد و یک شبکه مفهومی از مفاهیم مرتبط با آن موضوع را لیست میکند.

وی تشریح کرد: ویکی آزادگان به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه شده است. صفحه انگلیسی عینا از صفحه فارسی ترجمه می شود و این صفحه به تازگی راه افتاده است و امیدواریم در فازهای بعدی آن را ارتقا دهیم.

صمیعی بیان کرد: نظارتی که بر خاطرات رخ می دهد برای جلوگیری از تحریف است؛ در این زمینه فرمی تهیه شده است که تمام آزادگان و حتی خانواده آنان می توانند خاطرات خود را برای ما ارسال کنند و پس از آن سیستمی طراحی شده است که به صورت خودکار برای ارزیاب های محتوایی متشکل از 11 نفر از خبرگان آزاده مورد راستی آزمایی قرار می دهند. جلساتی برای این موضوع تشکیل می شود که در نهایت محتوا پس از تایید ویکی سازی شده و در سایت قرار می گیرد.  از آزادگان سراسر کشور می خوام در تدوین مدخلها به ما کمک کنند و در نوشتن مقالات و ارسال خاطرات مشارکت فراوان داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha