کد خبر 236704
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

در آئین رونمایی از سایت «ویکی آزادگان»:

فرهنگ مقاومت آزادگان برای جوانان پیام‌های مهمی دارد/ ویکی آزادگان قابل استنادترین مرجع در زمینه اطلاعات آزادگان 

فرهنگ مقاومت آزادگان برای جوانان پیام‌های مهمی دارد/ ویکی آزادگان قابل استنادترین مرجع در زمینه اطلاعات آزادگان 

مدیرعامل موسسه پیام آزادگان اعلام کرد که سایت «ویکی‌آزادگان» قابل استنادترین مرجع در زمینه اطلاعات آزادگان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، آئین رونمایی از سایت «ویکی‌آزادگان» با حضور حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران، محمدصادق هاشمی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سعید اوحدی رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران، صمیعی مدیر اجرایی «ویکی‌آزادگان» و جمعی از آزادگان در حوزه هنری برگزار شد. 

غلامعلی قاسمی مدیرعامل موسسه پیام آزادگان در این آئین گفت: به روان پاک شهدای غریب اسارت، شهدای انقلاب اسلامی و به ویژه شهدای اخیر در سوریه درود می فرستیم. از بدو تاسیس موسسه از واژه «پیام» و «آزادگان» استفاده شد؛ چراکه رویکرد ما این بود که فرهنگ مقاومت و پر از عقلانیت آزادگان برای جامعه اسلامی و به ویژه جوانان پیامهای درخوری دارد. بنابراین از ابتدا دو واژه پیام و آزادگان را در نام موسسه درج کردیم و در ادامه با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و فداکاری مومنان و وفاداران این راه مفهوم واژه مقاومت جان تازه ای یافت و مصداق آشکار و موثری از خود نشان داد. 

وی ادامه داد: همگی وامدار شهیدان هستیم. شهیدان مدافع حرم جنس دیگری داشتند که در فضای پر از ابهام و تبلیغات رسانه ای ماهواره‌ای داخلی و خارجی این راه را طی کردند. مقاومت فقط در برابر دشمن جلوه نکرده بلکه در برابر یاس، ناامیدی و آسیب‌های اجتماعی سبک زندگی مبتنی بر این راه که نمونه واقعی و نتیجه بخش در اردوگاه های رژیم بعثی بود را به جامعه نشان داد.

مدیرعامل موسسه پیام آزادگان در ادامه بیان کرد: دفاع مقدس برگ زرینی از تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی است و برای ما که به این راه معتقد هستیم و به امید قبول حق‌تعالی، برای این راه هزینه داده‌ایم، احساس وظیفه کردیم که باید برای نشر و ترویج این موضوع بکوشیم. در این زمینه بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده و دو سال ناشر نمونه در این زمینه انتخاب شده‌ایم. 

وی خاطرنشان کرد: دو سال است که فعالیتها در زمینه ترویج فرهنگ مقاومت آزادگان بازنگری شده است؛ چراکه هرم سنی آزادگان به سمت این رفته که شاید زمان زیادی برای به ثمر رساندن تاریخ و فرهنگ آزادگان نباشد و بر آن شدیم حوزه‌های ترویجی را گسترش داده و اسناد در اختیار جامعه قرار گیرد. در این زمینه سایت تهیه شده است که تمام اسناد و مدارک به صورت دیجیتالی ثبت شده و به همه مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی کشور در کنار کتابخانه تخصصی به مردم عرضه شود. 

آئین افزود: در گذشته، دانشنامه آزادگان را با همکاری بنیاد دانشنامه وزارت علوم منتشر کردیم و بیش از دو سال زمان برد. اما این دانشنامه مکتوب به اندازه کافی نیازها را برآورده نمی‌کرد. از ظرفیت ویکی که امکان یادداشت گذاشتن ، درج تاریخ و اسناد و نامه ها وجود دارد در این زمینه استفاده شد. این ویکی به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: سایت ویکی آزادگان قابل استنادترین مرجع در زمینه اطلاعات آزادگان است. تولید مستندها و برنامه‌های هنری نیز در دستور کار است و در برخی از کارهای هنری مانند فیلم نقش مشاوره و راهنمایی را داریم و ان‌شاءالله در آینده تولید اثری فاخر در دستور کار است.

قاسمی همچنین گفت: انتظار می‌رود افرادی که علاقه مند به ساخت فیلم در زمینه آزادگان هستند در این زمینه کمک کنند. در سال‌های باقی مانده حوزه گردآوری، ثبت و نشر فرهنگ مقاومت آزادگان به عنوان جزئی از فرهنگ ایران اسلامی پیگیری خواهیم کرد. تا پایان سال از اثر مستند داستانی راجع به «حاج سید علی اکبر ابوترابی » بعد از ویرایشهای متعدد در ایام دهه فجر منتشر خواهد شد.

در پایان نیز از سایت «ویکی آزادگان» به آدرس اینترنتی www.wikiazadegan.com رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha