کد خبر 236361
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

ریزش سنگین قیمت سکه در راه است؟/ تعدیل قیمت سکه و طلا با ورود بانک مرکزی به بازار

ریزش سنگین قیمت سکه در راه است؟/ تعدیل قیمت سکه و طلا با ورود بانک مرکزی به بازار

نوسانات قیمت سکه و طلا در دو هفته گذشته در حالی بالا گرفته که نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است با ورود بانک مرکزی به بازار، قیمت ها در آستانه ریزشی دوباره قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به سیر صعودی قیمت سکه و طلا از حدود ١٠ روز گذشته، خبر از تغییر مسیر قیمت ها با انتشار اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر واگذاری شمش طلا به اصناف این حوزه و عرضه سکه‌های بدون تاریخ داد. 

نادر بذرافشان با اشاره به عواملی که منجر به گرانی طلا و سکه در بازار شد، به «حیات» گفت: تحولات سیاسی منطقه و اتفاقات سیاسی، بالا رفتن قیمت طلا در بازارهای جهانی و افزایش نرخ ارز موجب عبور قیمت سکه از مرز ۳۴ میلیون تومان شد؛ اما اعمال سیاست های جدید بانک مرکزی، به بازی قیمتی سکه و طلا پایان داد و هم اینک شاهد کاهش قیمت سکه به کانال ۳۱ میلیونی هستیم. 

توقف معاملات مقطعی بود 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به توقف معاملات با ریزش و صعود دوباره قیمت ها گفت: معاملات طلا و سکه در هفته گذشته به نوعی متوقف بود و سطح دادوستدها کاهش قابل توجهی پیدا کرد و به عبارت بهتر، معاملات با احتیاط انجام می‌شد و همه برای انجام معاملات خود، منتظر روز چهارشنبه بودند تا ببیند قولی که بانک مرکزی برای واگذاری طلا داده است، به چه شکلی خواهد بود.

بذرافشان افزود: خوشبختانه بانک مرکزی روز چهارشنبه به وعده خود عمل کرد و در اتاق معاملات ارز و طلای بانک مرکزی، معامله ۱۰ شمش طلا با وزن یک کیلوگرم صورت گرفت و تعدادی شمس طلا به فعالان این صنف فروخته شد؛ همین موضوع سبب شد که در مجموع، مجدداً قیمت سکه و طلا تعدیل شود و به‌نوعی، عمده‌ حباب سکه تخلیه شد. 

ریزش قیمت طلای جهانی و شوک به بازار

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت طلای جهانی گفت: بازگشت اونس طلا به کانال ۲۰۲۱ دلار بدون شک بی تاثیر در قیمت طلای داخلی نیست. دلیل آن نیز اخبار مثبت اقتصادی کشورهای غربی است و این اخبار مثبت اقتصادی، باعث کاهش قیمت اونس جهانی طلا شد. در مجموع، تاکنون قیمت هر اونس طلا با ۲۷ دلار کاهش، امروز (شنبه) به ۲۰۲۱ دلار رسیده است.

بذرافشان اظهار امیدواری کرد در روزهای آینده با ادامه روند واگذاری سکه های طرح جدید (که گفته شده بدون تاریخ است) و همچنین شمش طلا که اثرات مثبت آن را در روز چهارشنبه شاهد بودیم، قیمت سکه و طلا با توجه به کاهش قیمت جهانی طلا، بازهم با تعدیل همراه باشد.

مصطفی قمری وفا، مدیر اداره روابط عمومی بانک مرکزی در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه سکه های طرح جدید چه زمانی وارد بازار می شود؟ گفت: تاریخ عرضه و نحوه آن به زودی از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود. 

حال باید منتظر ماند و دید قیمت سکه و طلا در روزهای آتی و تنها دو ماه مانده به آغاز سال نو چه سمت و سویی خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha