کد خبر 236202
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

قالیباف:

باید میدان را برای افزایش عاملیت کمی و کیفی زنان فراهم کنیم

باید میدان را برای افزایش عاملیت کمی و کیفی زنان فراهم کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زنان می‌توانند قدرت کلیدی خودشان را به دیگران اثبات و کنند و باید بر دستیابی به این حق خود و اثرگذار بودن در سطح جامعه اصرار ورزند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، همایش «زن، مشارکت، تحول حکمرانی» صبح امروز امروز با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جمعی از بانوان نامزد انتخابات پیش‌رو از سراسر کشور برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با گرامی‌داشت ایام ماه مبارک رجب در ابتدای سخنانش گفت: جامعه ما اکنون به منظور برداشتن گام چهارم انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری به تقوا و خودسازی نیازمند است و باید از خداوند متعال بخواهیم که توفیق تقوا و خودسازی را به ما عطا فرماید.
وی با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم امام خمینی و شهدای انقلاب اسلامی گفت: این درایت و تدبیر و فراست حضرت امام بود که باعث شد اسلام از کنج هجره‌ها خارج شود و به عزت و اقتداری که امروز دارد دست‌ یابد.

قالیباف با اشاره به مسئله امروز فلسطین گفت: امروز مسئله فلسطی نه فقط مسئله اسلام بلکه مسئله کل بشریت است و همه آزادی خواهان دنیا امروز با گرامی داشت آرمان فلسطین در کنار انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و این عزت و اقتداری است که ما مدیون مرحوم امام (ره) هستیم.

وی با اشاره به اینکه این مرحوم امام خمینی بود که زنان را آنطور که باید وارد جامعه کرد گفت: این امام بزرگوار ما بود که با زنان را از وضعیت ابزاری که در دوران طاغوت داشتند خارج کردند و شرایط را برای دستیابی زنان به شان و جایگاه واقعی‌شان فراهم کرد.

قالیباف تصریح کرد: بین نگاه غرب و اسلام به مسئله زن تفاوتی عمیق وجود دارد و ما باید به این تفاوت توجه کنیم. غربی‌ها زن را به عنوان ابزاری برای تهییج مردان می‌خواهند و زنان برای دستیابی به پذیرش اجتماعی در غرب باید روی زنانگی خود پا نهاده و خصوصیات مردواره‌گی بر خود بگیرد. اما در نگاه انقلاب اسلامی به جای برابری جنسیتی بر عدالت جنسیتی تاکید می‌شود و نقش تمدن ساز زن مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش تمدن‌ساز زنان در انقلاب اسلامی گفت: اینکه در رویکرد انقلاب اسلامی بر نقش تمدن‌ساز در امر خانه‌داری و رسالت مادری و همسری به هیچ‌وجه به معنای این نیست که زنان باید خانه‌ نشین شوند.

قالیباف افزود: تلاش ما در این زمینه باید این باشد که اگر زنان خواهان مشارکت در امور اجتماعی شدند، خدای‌نکرده در دوراهی انتخاب بین خانه و اجتماع قرار نگیرند و باید میدان را برای افزایش عاملیت زنان هم در کمیت و هم در کیفیت فراهم کنیم و این چیزی که متاسفانه در مواردی موفق به تحقق آن نشده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ارائه توضیحاتی در باب افزایش سهم کمی زنان در جامعه گفت: اینکه می‌گوییم سهم زنان باید افزایش یابد نباید منجر به اتخاذ رویکرد «برابری جنسیتی» که در غرب بر آن تاکید دارند شوند. چرا که ما در اینجا بر «عدالت جنسیتی» تاکید داریم و در این رویکرد آنچه اهمیت دارد این است که زنان در مشاغلی که شان و منزلت آنان را حفظ می‌کند حضور داشته باشند؛ نه در مشاغل مردانه.

قالیباف تصریح کرد: در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که جمعی از مردان دور میزی می‌نشینند و برای مسائل زنان تصمیم می‌گیرند. این در حالی‌است که می‌دانیم هیچ‌کس بهتر از خود زن نمی‌تواند توازن بین نقش مادری و همسری را با نقش‌های اجتماعی تشخیص دهد و ما مردان باید این امور را به خود زنان بسپاریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: زنان می‌توانند قدرت کلیدی خودشان را به دیگران اثبات و کنند و باید بر دستیابی به این حق خود و اثرگذار بودن در سطح جامعه اصرار ورزند. اما این امر مستلزم این است که حضور ما در چنین عرصه‌هایی به صورت فصلی و موسمی نباشد و اگر در میدان انتخابات نشد، در میدان‌های دیگر به صورت مداوم حضور داشته باشند.

قالیباف تصریح کرد: قطعا مسئولیت پذیر بودن مهم‌تر از مسئولیت داشتن است. امروز جامعه زنان ما نیازمند به اعتماد به یکدیگر و تجربه هستند و این اعتماد و تجربه به یکدیگر قطعا می‌تواند اثرگذاری آنان در جامعه را تضمین کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با اشاره به موارد متعددی از اثربخشی و عدم انفعال مجلس یازدهم گفت: مقام معظم رهبری بارها بر لزوم اجرایی شدن قوانین تاکید داشتند و قوانین مهمی همچون قانون جوانی جمعیت به مرحله اجرایی رسیده است.

وی افزود: لایحه راهبردی زنان هم که یک قانون استراتژیک برای زنان است و برنامه‌های بسیاری برای اقشار مختلف زنان دارد، در دستور کار مجلس قرار گرفته است و امیدواریم که بتوانیم قانون جامع زنان در همه ابعاد را در مجلس پیش رو به تصویب برسانیم.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha