کد خبر 235726
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

در همایش ملی توانمندی‌ها و چشم انداز شرکت‌های دانش بنیان مطرح شد؛

انتظار ما از شرکت های قوی دانش بنیان اشتغالزایی برای جوانان است/ شرکت های دانش بنیان، موتور محرک اقتصادند

انتظار ما از شرکت های قوی دانش بنیان اشتغالزایی برای جوانان است/ شرکت های دانش بنیان، موتور محرک اقتصادند

همایش ملی توانمندی‌ها و چشم انداز شرکت‌های دانش بنیان برگزار و موانع بر سر راه این شرکت ها در ایران بررسی شد.

به گزارش گروه ارتباطات حیات، نخستین همایش ملی توانمندی ها و چشم انداز شرکت های دانش بنیان با حضور تعدادی از شرکت های دانش بنیان، مسئولان وزارت صمت، وزارت کار و معاونت علمی برگزار شد.

همچنین در حاشیه این همایش تعدادی از شرکت ها محصولات دانش بنیان خود را عرضه کردند. این همایش از سوی انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های دانش بنیان برگزار شد و هدف از آن بررسی چالش های دانش بنیان ها بود.

بررسی چالش های شرکت های دانش بنیان

دبیر کمیته علمی همایش ملی توانمندی‌ها و چشم انداز شرکت‌های دانش بنیان گفت: هدف ما از برگزاری این همایش این بود که چالش های نخبگان در شرکت های دانش بنیان مطرح و ارتباط بین این شرکت ها و صنعتکاران و شرکت های صنعتی برقرار شود.

دکتر لیلا سعیدی با بیان اینکه کشور ما با در اختیار داشتن جمعیت جوان و پتانسیل‌های بالا در زمینه‌های فناوری چند سالی است با هدایت رهبر معظم انقلاب به سوی پیاده‌سازی این مدل از اقتصاد رهنمون شده است، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان ستون فقرات «اقتصاد نوین» در نظر گرفته می‌شوند و این شرکت‌ها از نظر رشد و ایجاد شغل به طور مداوم از کل اقتصاد جهانی بهتر عمل کرده‌اند.

دبیر کمیته علمی همایش ملی توانمندی‌ها و چشم انداز شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به چالش های شرکت های دانش بنیان گفت: ازجمله چالش های این شرکت ها بیمه و تبدیل ایده به تکنولوژی است. حمایت های بیمه ای برای آنها وجود ندارد.

سعیدی افزود: یکی دیگر از چالش های دیگر این است که حمایتی از جوانان ما در شرکت های دانش بنیان نمی شود و شرکت های دانش بنیان به دلیل قوانین و نداشتن ظرفیت دارند از کشور می روند. چرا جایی وجود ندارد که دانشجویان مان را جذب کند؟

دبیر کمیته علمی همایش ملی توانمندی‌ها و چشم انداز شرکت‌های دانش بنیان گفت: مهاجرت این جوانان مشکلاتی برای کشور و به ویژه خانواده های آنها ایجاد می کند.

سعیدی با بیان اینکه یکی از انتظارات ما از شرکت های قوی دانش بنیان اشتغالزایی برای جوانان است، گفت: ما باید به عنوان انجمن شرکت های دانش بنیان، به قوت شرکت های دانش بنیان بیفزاییم.

به گفته سعیدی، همچنین می توانیم دانش بنیان ها را در دانشگاه ها معرفی کنیم تا شکاف بین صنعت، شرکت های دانش بنیان، بازار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی کم شود.

تشکیل کمیسیون شرکت های دانش بنیان در خانه صنعتکاران

در ادامه، سید علیرضا بنی هاشمی، رئیس خانه صنعتکاران ایران در این همایش گفت: اولین قدم ما برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، ایجاد کمیسیون تخصصی این شرکت ها در خانه صنعتکاران ایران است.

وی با اشاره به اهمیت صادرات محصولات دانش بنیان گفت: امروز خلا کشور در صادرات به شدت احساس می شود.

بنی هاشمی ادامه داد: در میان ۲۰ قلم کالای صادراتی کشور، ۱۸ قلم خام فروشی یا بدون ارزش افزوده است و تنها در صادرات هندوانه و میلگرد ارزش افزوده داریم. این در حالی است که با صادرات محصولات دانش بنیان به راحتی می توانیم خلق ثروت کنیم.

رئیس خانه صنعتکاران ایران ادامه داد: امروز موتور محرک اقتصاد شرکت های دانش بنیان است. در حوزه نانو شرکت های دانش بنیان حرف برای گفتن دارند و ما برای هم افزایی با این شرکت ها کمیسیون تخصصی شان را در خانه صنعتکاران تشکیل دادیم.

شرکت های دانش بنیان نیازمند تسهیل مجوزهای صادراتی هستند

در ادامه سیف‌الله نیکنامی، رئیس انجمن فناوری‌های دیجیتال و هوشمندسازی کشور در پنل شرکت های دانش بنیان و چالش خلق ثروت گفت: یکی از چالش های شرکت های دانش بنیان، یافتن بازارهای خارج از ایران و صادرات است. بحث بازار خارج از ایران بیشتر از همه اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در ایران حمایت دولت و نه فقط حمایت مالی را ندارند، گفت: در حوزه صادرات مجوزها و تسهیلگری برای صادرات می تواند کمک بزرگی برای این شرکت ها باشد.

رئیس انجمن فناوری‌های دیجیتال و هوشمندسازی کشور با مقایسه حمایت سایر کشورها از شرکت های دانش بنیان و ایران گفت: آلمان در بحث مجوزها و تسهیل خدمات برای شرکت های دانش بنیان پیشرو است. این کشور با ایجاد داشبوردهای مدیریتی و زنجیره تامین توانست در سال های کرونا این وضعیت را مدیریت و خلق ثروت از مسیر این شرکت ها کند.

به گزارش «حیات»، در پایان این همایش پوستر جایزه ملی رسانه و نظام کارفرمایی در ایران رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha