کد خبر 235708
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

«حیات» گزارش می دهد؛

جزئیات افزایش سن بازنشستگی

جزئیات افزایش سن بازنشستگی

با تایید شورای نگهبان سن بازنشستگی در ایران افزایش یافت. این مصوبه با امضای رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ می شود و احتمالاً به زودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته از موافقت این نهاد با افزایش سن بازنشستگی و متناسب سازی حقوقی بازنشستگان خبر داد و گفت: «مصوبه افزایش سن بازنشستگی در ایران خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

مجلس در آبان ماه در مصوبه ای، سن بازنشستگی را در چارچوب برنامه هفتم توسعه و به منظور «نجات صندوق های بازنشستگی از ورشکستگی» افزایش داد و این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شد.

سقف سن بازنشستگی؛ مردان ۶۲ سال، زنان ۵۵ سال

در این مصوبه سقف سن بازنشستگی در مردان ۶۲ سال و در زنان ۵۵ سال اعلام شده است. به این ترتیب بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی شود.

اما به مسئولت بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می شود. براساس این مصوبه به سنوات اشتغال بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند، به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه و به سنوات اشتغال بیمه پردازانی که ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه می شود. همچنین به سنوات اشتغال بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می شود.

افزایش ۱۲ ساله سن بازنشستگی برای تازه واردان 

بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس سن بازنشستگی از حدود ۴ ماه تا بیش از ۱۲ سال افزایش می یابد. به عبارت دیگر، کسانی که از امروز وارد بازار کار می شوند باید تا ۴۲ سال و ۶ ماه حق بیمه پرداخت کنند تا بتوانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند. این در حالی است که پیش از این، سن بازنشستگی ۳۰ سال تعیین شده بود. به عبارت دیگر، بر اساس این قانون، نین بازنشستگی برای بیمه پردازان جدید بیش از ۱۲ سال افزایش می یابد. یعنی اگر فردی در سن ۳۰ سالگی وارد بازار کار شود می تواند در ۷۲ سالگی بازنشست شود.

در همین زمینه محمد صادق غلامی مشاور و سرپرست دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی اخیرا گفته: «مساله متناسب سازی و سن بازنشستگی از موضوعاتی است که اختلاف نظر بین ذی نفعان مانند بیمه شده ها، کارفرمایان، صندوق ها، دولت و... وجود دارد و تلاش می شود که قانون با کیفیت بهتر و با اجماع حداکثری اجرا شود. به عقیده غلامی، به نظر رسد که اول ۱۴۰۳ همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه مساله افزایش سن بازنشستگی هم اجرا شود. مشاور و سرپرست دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: «با افزایش سن بازنشستگی افزایش نرخ حق بیمه نخواهیم داشت و ثابت خواهد بود. در صورتی که بر اساس مصوبه مجلس افرادی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه کار داشته باشند افزایشی برای موضوع سن بازنشستگی نخواهند داشت ولی افراد با ۱۵ سال سابقه ۵ سال حداکثر به سن بازنشستگی تنها افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha