کد خبر 235501
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

«حیات» گزارش می دهد؛

ابربدهکاران بانکی معرفی شدند اما ناقص/ چای دبش در فهرست وام گیرندگان

ابربدهکاران بانکی معرفی شدند اما ناقص/ چای دبش در فهرست وام گیرندگان

فهرست اطلاعات گیرندگان تسهیلات کلان جاری و غیرجاری بانک ها در حالی آخر هر فصل منتشر می شود که این فصل این فهرست به صورت ناقص منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ ۲۳ آبان سال ۱۴۰۰ بود که موضوع افشای فهرست اسامی ابربدهکاران بانکی ازسوی سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد مطرح شد. پس از آن، طبق تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی موظف شد که اطلاعاتی همچون میزان وام‌های دریافتی، اسامی دریافت کنندگان تسهیلات و وثایق اخذشده را به صورت فصلی در سامانه اطلاعاتی خود منتشر کند.

بنابراین، بانک مرکزی برای نخستین بار در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۱، لیست اسامی ۱۴ بانک دولتی و خصوصی از مجموع ۲۴ بانک را منتشر و اعلام کرد که این لیست کامل می شود. هرچند در این دو سال بارها این فهرست منتشر شده اما در حالی که قرار بود پایان پاییز امسال نیز این فهرست منتشر شود؛ اما نه تنها شاهد تاخیر در ارائه این اطلاعات بودیم، بلکه اطلاعاتی ناقص آن هم پس از مهلت قانونی بانک مرکزی برای انتشار این فهرست، منتشر شده است. 

چه اطلاعاتی منتشر شد؟

فهرست وام گیرندگان از بانک ها در حالی منتشر شده که تنها ۶ بانک اطلاعات خود را منتشر کرده اند. این بانک ها شامل ایران زمین، پارسیان، پست بانک، تجارت، دی و ملل هستند. در توضیح این موضوع آمده است: «با عنایت به تکلیف مقرر در جزء ۱‏‏‏‏-۱ بند ط تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان جاری ارسالی توسط شبکه بانکی به شرح ذیل منتشر می‌شود.»

انتشار فهرست تسهیلات کلان پرداختی شبکه بانکی که براساس قانون بودجه حالا روز گذشته بانک مرکزی اطلاعات مربوط به تسهیلات کلان جاری و غیر جاری و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط شش بانک ایران زمین، پارسیان، پست بانک، تجارت، دی و ملل را منتشر کرده است؛ فهرستی که علی‌رغم تاکید قانون همچنان کامل نیست!

ابربدهکاران معرفی شدند اما ناقص/ چای دبش در فهرست وام گیرندگان

چای دبش در فهرست وام گیرندگان 

نکته جالب نام شرکت چای دبش در میان دریافت کنندگان وام از بانک ایران زمین است. 

این شرکت با نام «دبش سبزگستر» مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان در آذرماه از بانک ایران زمین تسهیلات دریافت کرده است. 

اما باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی با بانک هایی که اطلاعات خود را بنا به قانون افشا نمی کنند چه برخوردی خواهد کرد؟ مطمئنا مردم چشم به راه شفافیت و اعلام اسامی بانک های متخلف هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha