کد خبر 235377
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

حیات از توقیف نفتکش آمریکایی گزارش می دهد؛

پاسخ قاطع ایران به نفت دزدی آمریکایی ها

پاسخ قاطع ایران به نفت دزدی آمریکایی ها

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقدامی تلافی جویانه نفت کش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، اردیبهشت سال جاری بود که آمریکا نفتکش ایرانی را توقیف و نفت آن را فروخت. که دو روز پس از آن اتفاق، قایق‌ها و شناورهای ایرانی در پاسخ به اقدام نفتکش آمریکایی ها که نفتکش ایرانی را ربودند، یک فروند نفتکش آمریکایی را در خلیج عمان توقیف و آن را مجبور کردند در یکی از بنادر ایرانی در خلیج (فارس) پهلو بگیرد. این اقدام ایران در واکنش به اقدام مشابه ناوگان پنجم آمریکا در ربایش یک فروند نفتکش ایرانی در مسیر چین انجام گرفت.

البته دزدیدن نفتکش سوئز راجان توسط آمریکا که حامل نفت خام ایران بود، از سوی ایران بی‌پاسخ نماند. بلافاصله پس از انتشار خبر راهزنی دریایی آمریکا بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد نفتکشی که حامل نفت آمریکا بود و پس از برخورد با شناور ایرانی قصد فرار داشت، توقیف شد.

چند روز بعد یعنی در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ‌ماه، این بار نیروی دریایی سپاه از توقیف یک نفتکش خارجی متخلف در آب‌های تنگه هرمز خبر داد. پس از توقیف این ۲ نفتکش آن هم به فاصله چند روز بود که رسانه‌های خبری اعلام کردند این اقدام ایران در واکنش به توقیف یک نفتکش که حامل نفت ایران بوده، انجام شده است.

 داستان از اینجا شروع شد که پس از آنکه آمریکا، در اردیبهشت ماه سال جاری، نفتکش سوئز راجان حامل نفت ایران را با هدایت پرسنلش به آمریکا منتقل و توقیف کرد و نفتش را فروخت، الان، ایران نیز در اقدامی تلافی جویانه همان نفتکش را که نامش را به سنت نیکلاس تغییر داده و تحت اشغال آمریکایی‌ها بود را به همراه محموله نفت آمریکا توقیف کرد که عملاً به منزله پس گرفتن کشتن و نفتی است که از ایران ربوده شده بود.

 نفتکش متخلف سوئز راجان محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود.

سوئز راجان پس از تغییر مسیر به اجبار آمریکایی‌ها، در ترمینال نفتی «گالو» در نزدیکی آب‌های تگزاس پهلو گرفت و دادگاه فدرال آمریکا نیز حکم به تخلیه و حراج نفت خام موجود در نفتکش داد.

.این نفتکش با تغییر نام به نیکولاس ST در حال حمل نفت در دریای عمان بود که ایران با اقدامی تلافی جویانه و با حکم قضائی و تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این نفتکش را توقیف و به بندر جمهوری اسلامی ایران انتقال داد.

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در این خصوص گفته بود که  امروز دوران بزن در رو تمام شده است و اگر می‌زنند منتظر خوردنشان باشند و الان اعلام می‌کنیم ما آن شرکت نفتی که بخواهد نفت ما را از این کشتی خالی کند مسئول می‌دانیم ضمن اینکه آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.

شهریور ماه نیز روزنامه نیویورک تایمز در این رابطه گزارش داد که اسناد دادگاه نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده نزدیک به یک میلیون بشکه نفت ایران را با این ادعا که برخلاف تحریم‌های واشنگتن در حال قاچاق به چین بوده، توقیف کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا نیز روز جمعه و پس از ماه ها  تایید کرد که نفتکش حامل نفت ایران با نام «سوئز راجان» را توقیف کرده بود.

بلافاصله، ودانت معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران حاضر و گفت که دولت ایران باید فوری این کشتی و خدمه آن را آزاد کند. توقیف غیرقانونی یک کشتی تجاری جدیدترین رفتار ایران با هدف ایجاد اختلال در کشتیرانی بین المللی است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به توقیف نفتکش آمریکایی از سوی ایران گفت: ما این اقدام را محکوم می کنیم و دولت ایران باید این کشتی و خدمه آن را فورا آزاد کرده و این اقدامات تحریک آمیز را متوقف کند.

توقیف این کشتی از سوی ایران تنها یک روز پس از آن صورت می گیرد که انصارالله یمن بزرگترین حمله خود را تا امروز به خطوط کشتیرانی بین المللی در جنوب دریای سرخ انجام دادند.

آمریکا و دنیا باید این را بداند که هیچ یک از اقدامات شان علیه ایران بدون پاسخ نمی ماند و همانطور که رهبر فرزانه انقلاب نیز فرمودند: دوران بزن در رو تمام شده و باید منتظر پاسخ ایران باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha