کد خبر 235353
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ایران - فلسطین؛ آغاز لشکرکشی یوزها برای فتح آسیا

ایران - فلسطین؛ آغاز لشکرکشی یوزها برای فتح آسیا

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین گام در جام ملت‌های آسیا به مصاف فلسطین خواهد رفت؛ دیداری که نخستین محک جدی تیم قلعه‌نویی در یک مسابقه رسمی بوده و عیار تیم ملی را قهرمانی در این جام نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ رقابت‌های جام ملت‌های آسیای قطر از روز گذشته آغاز و دیدار افتتاحیه آن برگزار شد و از امروز سایر بازی‌های مرحله گروهی این مسابقات در پی گرفته می‌شود. در این راستا تیم ملی فوتبال ایران فردا یکشنبه و از ساعت ۲۱ به وقت ایران در ورزشگاه اجوکیشن سیتی نخستین بازی خودش در این دوره را مقابل فلسطین برگزار خواهد کرد. به این بهانه به استقبال این دیدار و بررسی شرایط دو تیم پیش از این بازی می‌رویم:

یوزها به‌دنبال طلسم شکنی

تیم ملی فوتبال ایران آخرین بار در سال ۱۳۵۵ موفق شد به عنوان قهرمانی مسابقات جام ملت‌های آسیا دست یابد و پس از آن تا امروز ۴۷ سال در حسرت این افتخار مانده است و این دوره به دنبال طلسم شکنی و پرهیز از رسیدن این حسرت به نیم قرن می‌شود. ملی‌پوشان بعد از چند دوره، این بار با کادرفنی داخلی در این مسابقات حاضر می‌شوند و امید زیادی دارند تا نسلی که به عنوان نسل طلایی فوتبال ایران شناخته می‌شود، بدون افتخار دوران فوتبالی خود را به پایان نرساند.

تیم ملی ما با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در سیزده مسابقه‌ای که انجام داده (همگی دیدارهای غیر رسمی بوده‌اند)، به ۱۱ برد رسیده و فقط در ۲ مسابقه به تساوی رضایت داده است.

بسیاری از کارشناسان تیم ملی فوتبال کشورمان را یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی این دوره از مسابقات می‌دانند. دلیلش هم داشتن بازیکنانی توانمند همچون علیرضا بیرانوند، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، علی قلی‌زاده، مهدی ترابی، مهدی قائدی و... است. نسلی که بازی‌های درخشان آنها در برخی مسابقات بزرگ مثل ایران و اسپانیا، ایران و پرتغال و... در اذهان باقی مانده اما این نسل برای ماندگار شدن در تاریخ فوتبال کشورمان نیاز به کسب بزرگ‌ترین افتخار آسیا را هم دارد. فردا منتظر اولین برد و نخستین گام به سوی این افتخار بزرگ هستیم.

البته برخی می‌گویند میانگین سنی تیم ملی کشورمان بالاست اما برخی معتقدند تیم ملی ما با تجربه‌ترین است و در عین حال قد بلندترین تیم جام هم محسوب می‌شود.

ملی‌پوشان با اضافه شدن سردار آزمون به اردوی قطر با تیم کاملی از نفرات خود آماده بازی فردا می‌شوند.

فلسطین، از مقاومت تا فوتبال

اولین حریف ما در مسیر رسیدن به مراحل بالای جام ملت‌های آسیا فلسطین است، تیمی که در بین تیم‌های سطح اول و دوم فوتبال آسیا محسوب نمی‌شود و در شرایط عادی روی کاغذ شانسی برای کسب امتیاز برابر شاگردان قلعه‌نویی ندارد ولی در فوتبال روز دنیا هیچ تیمی از پیش برنده نیست و دست کم گرفتن هر حریفی می‌تواند خسارت جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

فلسطین به دلیل تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، تیمی با احساساتی برانگیخته است که به نوعی نماد مقاومت هم محسوب می‌شود و قصد دارد پیام خود را به وسیله فوتبال به گوش مردم دنیا برساند. حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه در مراسم افتتاحیه مسابقات که روز گذشته به میزبانی قطر برگزار شد، نشان می‌دهد مظلومیت مردم فلسطین و غزه در تجاوز رژیم اشغال‌گر قدس، فضای این دوره مسابقات آسیایی را تحت تاثیر قرار داده است. 

مسابقه با فلسطین در عین دشواری می‌تواند یک بازی تدارکاتی مناسب برای ملی پوشان محسوب شود تا نخستین گام از مسیر دشوار و طلایی را محکم بردارند. نسل کنونی در فوتبال ما مستحق گرفتن یک جام قهرمانی برای کشور عزیزمان هستند. فلسطین برای سومین مرتبه وارد جام ملت‌های آسیا شده و در دو دوره گذشته حتی یک برد هم به دست نیاورده است؛ قطعا این تیم مقابل تیم ملی کشورمان به برد فکر نمی‌کند و تلاش خواهد کرد تا حداقلی امتیاز از قهرمانی سه دوره جام ملت‌ها بگیرد.

فلسطینی‌ها پس از اولین حضور در سال ۲۰۱۵ برای سومین دوره متوالی است که در جام ملت‌های آسیا شرکت می‌کند و برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا با سه رقیب خود ایران، امارات و هنگ کنگ دیدار خواهد کرد. این تیم در حالی به دنبال اولین پیروزی خود در ملت‌های آسیایی است که در دو حضور قبلی خود در این مسابقات تنها به کسب دو تساوی بسنده کرده و در ۶ دیداری که تاکنون در این رقابت‌ها انجام داده، ۴ شکست را متحمل شده است. فلسطینی‌ها در اولین بازی خود مقابل همتای اردنی خود که با نتیجه ۱-۵ تن به شکست داده‌اند.

تیم فلسطین به دنبال یافتن راه حلی برای وضعیت خط حمله خود برای گلزنی است، چرا که آنها تا به امروز ۱۶ شوت را مقابل حریفان خود به ثبت رسانده‌اند که تنها ۴ شوت به سمت دروازه حریفان راه پیدا کرده است. فلسطین در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با کمترین تعداد شوت ضعیف‌ترین خط حمله مسابقات را به خود اختصاص داد.

در بین تمامی تیم‌هایی که حداقل در دو دوره جام ملت‌های آسیا شرکت کرده‌اند فلسطین تنها تیمی است که فقط یک گل به ثمر رسانده است. آنها با توجه به عدم گلزنی به تیمی که صرفاً حضورشان در جام ملت‌ها مهم است معروف شدند.

تیم ملی فلسطین با کسب ۱۰ امتیاز از ۸ بازی پس از تیم‌های ملی عربستان و ازبکستان در جایگاه سوم گروه چهارم مرحله مقدماتی این مسابقات قرار گرفت و جواز حضور در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا را کسب کرد. شاگردان مکرم دابوب با ۳ پیروزی، یک تساوی و ۴ شکست به این دوره از رقابت‌ها قدم گذاشته‌اند.

برنامه گروه C

دیگر مسابقه گروه بین امارات و هنگ کنگ از ساعت ۱۸ آغاز می‌شود. برنامه مسابقات گروه به شرح زیر است:

ایران - فلسطین؛ آغاز لشکرکشی یوزها برای فتح آسیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha