کد خبر 235134
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

قالیباف در نخستین نشست APA:

هم‌اکنون در غزه با یک هولوکاست واقعی مواجه هستیم

هم‌اکنون در غزه با یک هولوکاست واقعی مواجه هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) گفت: امروز موضوع غزه مهم‌ترین مساله غرب آسیا و بلکه جهان است. غره آزمونی است تا بشریت وجدان خود را بیازماید.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA)، عصر امروز با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا مجیدی، دبیرکل این مجمع و نمایندگان ۱۹ کشور عضو، با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» عصر امروز به میزبانی مجلس شورای اسلامی در هتل آزادی تران برگزار شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در ابتدای سخنان خود ضمن عرض خیر مقدم به روسای مجالس و روسای هیئت های دیپلماتیک حاضر از ابتکار مجمع مجالس آسیایی جهت تشکیل کمیته فلسطین تقدیر و تشکر به عمل آورد.

وی با بیان اینکه امروز موضوع غزه مهم‌ترین مساله غرب آسیا و بلکه جهان بوده و غره آزمونی است تا بشریت وجدان خود را بیازماید، افزود: جنایت‌های بی‌شمار علیه فلسطینیان، تحقیر این مردم مظلوم و کوچاندن اجباری آنان، یک مسئله صرفا فلسطینی اسرائیلی نیست. بلکه تمامی بشریت باید خود را در مقابل آن مسئول بدانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ادامه داد: هم اکنون در غزه با یک هولوکاست واقعی مواجه هستیم و روزی نیست که شاهد حمله صهیونیست‌ها به خانه‌ها، مساجد، کلیساها و مراکز ارائه خدمات عمومی نباشیم. طی سه ماه گذشته، رژیم صهیونیستی حدود ۲۳ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده که بیش از ۷۰ درصد آنان  زنان و کودکان هستند و جای تعجب است که جامعه بین‌المللی در مقابل چنین جنایتی سکوت اختیار کرده.

وی در ادامه تاکید کرد: آنچه امروز در غزه می‌گذرد مایه نگرانی و شرمساری عمیق برای نوع انسان است. جنایتی که در حال وقوع است ملتی را از ابتدایی ترین حقوق خود محروم ساخته وهیچ انسان با وجدانی نمی‌تواند نسبت به چنین وضعیتی بی‌اعتنا باشد.

قالیباف بر تصریح حق تعیین سرنوشت برای همه ملت‌ها در ماده یک منشور ملل متحد تاکید کرد و افزود: اشغالگری رژیم صهیونیستی این حق مسلم را صریحا  از ملت مظلوم فلسطین سلب نموده و بر تلاش‌های فلسطینیان برای احقاق حقوق حقه خود همچون عملیات طوفالن‌الاقصی، براساس حق تعیین سرنوشت «دفاع مشروع» تلقی خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: این حقی است که ملت فلسطین برای اعمال آن نیاز به کسب اجازه از هیچ قدرتی ندارد و درباره آن مستقلا تصمیم خواهد گرفت. عملیات طوفان‌الاقصی واکنشی ناگزیر در برابر ظلم و تعدی بی‌پایان اشغالگران علیه مردم مظلوم فلسطین و دفاع مشروع است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران بااشاره به بیش از ۷۰ سال حضور اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین یادآور شد: حامیان این رژیم باید پاسخ دهند که بر اساس کدام اصل حقوقی تداوم اشغالگری، عمل اشغال را مشروع می‌کند؟

وی تاکید کرد: امروز وظیفه ماست که در مقابل این جنایت صرفا به محکومیت لفظی بسنده نکرده اقدامات عملیاتی همچون قطع روابط سیاسی اقتصادی، تحریم کالاهای اسرائیلی، شناسایی ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان تروریست و درخواست از محاکم بین‌المللی برای محاکمه مقامات جنایتکار این رژیم به انجام رسانیم.

قالیباف با اشاره به اینکه چهار اقدام دراین باره باید حتما در دستور کار دولت‌های ما قرار بگیرند که این ۴ اقدام عبارتند از: توقف فوری و کامل و دائم حملات علیه مردم مظلوم فلسطین، رفع کامل محاصره غزه، مخالفت کامل با کوچاندن اجباری آنان و توزیع فوری کمک های بشر دوستانه، افزود: علاوه بر این چهار اقدام که ماهیتی فوری دارند، بازسازی غزه نیز از اولویت بسیاری برخوردار است و از همین حالا از همه نمایندگان حاضر در این نشست درخواست می‌کنیم که از هم‌اکنون مساله بازسازی فلسطین و ارائه کمک‌های مالی، فنی، لجستیکی به این مظور را در دستور کار دولت‌های خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: آینده فلسطین در اختیار ملت فلسطین است و هرگونه برنامه‌ای برای آینده آنان باید در یک همه پرسی از آنان مورد پرسش قرار گیرد. موضع جمهوری اسلامی در این زمینه بسیار شفاف و براساس چارچوب‌های حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه ما ضمن به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ملت مظلوم فلسطین، بر تاسیس دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف تاکید داریم، در پایان ضمن تقدیر و تشکر مجدد از همه حاضران گفت: این نشست باید همه اهرم‌های فشار برای توقف فوری و کامل حملات به غزه را به کار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha