کد خبر 234720
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

توسط رئیس مجلس صورت گرفت؛​​​​​​​

ابلاغ قانون حمایت از گزارشگران فساد به دولت

ابلاغ قانون حمایت از گزارشگران فساد به دولت

رئیس مجلس طی نامه ای به دولت، قانون حمایت از گزارشگران فساد را ابلاغ کرد

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، قانون حمایت از گزارشگران فساد را ابلاغ کرد.

کلیات طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد در جلسه روز یکشنبه  ۲۱ اسفند ماه سال گذشته به تصویب رسیده بود، همچنین یک فوریت این طرح پیش از این در جلسه علنی ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود.

هفته گذشته نیز هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در حساب ایکس (توئیتر) خود از تائید طرح حمایت از گزارشگران فساد خبر داد. او نوشت: «طرح حمایت از گزارشگران فساد که در مراحل قبل با اشکالات و ابهاماتی مواجه شده بود، پس از اصلاح در مجلس و بررسی مجدد در شورای نگهبان، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

مسئله سوت‌زنی فساد در سازمان‌ها، از حوالی سال ۹۵ در صحبت‌های رسمی و غیررسمی شنیده می‌شد. البته برخی از مواد آن در برخی از قوانین از جمله قانون مبارزه با پولشویی مطرح شده بود؛ با این حال در مجلس دهم نیز مسئله حمایت از افشاگران فساد مطرح شد. در تیرماه ۱۳۹۹ بود که طرح تشویق افشاکنندگان فساد در مجلس کلید خورد و به امضای نمایندگان رسید. با توجه به ماهیت حقوقی و قضایی این طرح، بررسی آن به کمیسیون قضایی سپرده شد. این طرح در ۱۷ ماده و در قالب پنج فصل تدوین شده است و بعد از تصویب در مجلس برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد. براساس اطلاعات منتشرشده در سامانه جامع نظرات شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس، این طرح ۴ بار برای اصلاح و برطرف کردن ایرادات و ابهامات قانونی به مجلس بازگردانده شده که آخرین اصلاح، به تائید شورای نگهبان رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha