کد خبر 234377
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۳

طباطبایی هاشمی در گفت‌وگو با حیات؛

چه خطراتی بعد از هک شدن شرکت‌ها، مردم را تهدید می‌کند؟/ درز اطلاعات هویتی، موضوعی که نادیده گرفته می‌شود

چه اطلاعاتی در هک اسنپ فود لو رفت؟
چه خطراتی بعد از هک شدن شرکت‌ها، مردم را تهدید می‌کند؟/ درز اطلاعات هویتی، موضوعی که نادیده گرفته می‌شود

یک وکیل سایبری گفت: طی ۲ ماه اخیر شاهد انواع مختلف دسترسی غیرمجاز به اطلاعات هویتی در شرکت های فناوری اطلاعات که به صورت اینترنتی عملیات احراز هویت و تایید هویت انجام می‌دهند بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات، در چند روز اخیر شاهد هک شدن اسنپ فود بودیم که در پی آن برخی افراد نگران درز اطلاعات بانکی و هویتی خود بودند، موضوعی که در چند وقت اخیر در بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز اتفاق افتاده و افراد زیادی نسبت به افشای اطلاعات خود نگران می‌شوند.

در همین راستا سید علیرضا طباطبایی هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال که چه خطراتی بعد از هک شدن شرکت‌ها و درز اطلاعات برای هموطنان پیش می‌آید اظهار کرد: طی چند روز اخیر شاهد این بوده‌ایم که اخباری مبنی بر هک شدن شرکت اسنپ فود در فضای مجاری منتشر شده و شخصی ادعای هک و به دست آوردن آن را کرده بود.

کارشناس حقوقی جرائم رایانه‌ای افزود: در اطلاعیه اسنپ اعلام شده که اطلاعات بانکی افراد نبوده، اما نباید این موضوع نادیده گرفته شود که صرفا اطلاعات بانکی اهمیت دارد؛ اطلاعات هویتی، شماره تماس، مشخصات هویتی افراد نیز از جمله موارد مهم است که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه درز اطلاعات افراد می‌تواند مورد سواستفاده قرار گیرد و مشکلاتی را برای هموطنان ایجاد کند گفت: طی ۲ ماه اخیر شاهد انواع مختلف دسترسی غیرمجاز به اطلاعات هویتی در شرکت های فناوری اطلاعات که به صورت اینترنتی عملیات احراز هویت و تایید هویت انجام می‌دهند بوده‌ایم.

این وکیل سایبری ادامه داد: به نظر می‌رسد حجم این موضوع رو به افرایش است و شاید یکی از دلایل مهم عدم دقت شرکت‌ها در نگهداری اطلاعات باشد.

طباطبایی با بیان اینکه متاسفانه قانونی در این راستا وجود ندارد که بخواهد با کسانی که امین مردم شناخته می‌شوند در صورت سهل انگاری برخورد کند گفت: نقش شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است.

وکیل پایه یک دادگستری افزود: شورای عالی فضای مجازی می‌تواند در این زمینه مصوبه‌ای بگذارد و برای کسانی که مسئولین نگهداری اطلاعات را بر عهده دارند مجازاتی در نظر گیرد.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی از سوی اتحادیه اروپا قوانین خاصی وضع شده و می‌توانیم از آن قوانین کمک بگیریم گفت: قوانینی را افراد صاحب دانش این حوزه می‌توانند تدوین کنند تا بیشتر از این به اطلاعات هویتی اشخاص دسترسی پیدا نکنند.

طباطبایی تاکید کرد: درسته که اطلاعات مالی افراد در هک اخیر درز پیدا نکرده، اما اطلاعات اشخاص نباید به راحتی در ملا عام قرار گیرد و دیگران از آن سو استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha