کد خبر 234178
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶

احتمال گشایش در مذاکرات صلح ارمنستان-آذربایجان بالا رفته است

احتمال گشایش در مذاکرات صلح ارمنستان-آذربایجان بالا رفته است

مشاور معاون رئیس جمهوری آذربایجان با بیان جزئیاتی درباره آخرین تحولات اقدامات ایروان و باکو برای امضای معاهده صلح، ابراز امیدواری کرد که دور بعدی مذاکرات در این باره به زودی ازسرگرفته شده و با گشایش همراه باشد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ الچین امیربایف، مشاور معاون رییس جمهوری آذربایجان گفت در مذاکرات میان باکو و ایروان احتمال بیشتری برای گشایش وجود دارد.

امیربایف خاطرنشان کرد آخرین دیدار هیات‌های آذربایجانی و ارمنستانی در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ انجام شد.

این مقام جمهوری آذربایجان همچنین گفت که این دیدار در «مرز موقت دو کشور انجام شد. چراکه مرز اصلی هنوز مشخص نشده است. ریاست هر دو این هیات‌ها بر عهده معاونان نخست‌وزیران دو کشور بود که مسئول ازسرگیری روابط هستند. در مدت شش ماه گذشته،  مذاکرات به دلایلی از جمله این که هیات‌ها از طرفین میانجی سوالاتی داشتند، برگزار نشده است.»

امیربایف ابراز امیدواری کرد که دور دیگری از مذاکرات به زودی برگزار شود و گفت‌وگوها درباره پیش‌نویس معاهده صلحی از سر گرفته شود که اولین بار توسط آذربایجان تنظیم شده و یک سال پیش برای اولین بار به ارمنستان ارائه شد.

این مقام آذربایجانی بیان کرد: «با وجود برقرار نبودن مذاکرات درباره متن توافق میان طرفین، تبادل پیش‌نویس‌ها ادامه دارد و این یعنی هر یک از طرفین نظرات و اصلاحیه‌های خود را درباره متن پیش‌نویس این توافق ارائه می‌کند. ما امیدواریم پس از احیای کامل تمامیت ارضی آذربایجان، احتمال گشایش از طریق مذاکرات بیشتر شده باشد.»

او اشاره کرد که "در نتیجه عملیات‌های ضد تروریسم در سپتامبر ۲۰۲۳ در قره‌باغ، مانع اصلی برای صلح از میان برداشته است که حضور نظامی غیرقانونی نیروهای مسلح ارمنستان در قلمرز آذربایجان بود."

امیربایف گفت: «حالا، با وجود خروج ۱۵ هزار نیروی نظامی از قلمرو ما، این مسئله دیگر اهمیتی ندارد. بنابراین، حالا ما باید هماهنگی‌ها درباره آن بخش‌های توافق صلح را نهایی کنیم که هنوز تکلیفشان مشخص نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha