کد خبر 235555
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳

اعتراض پاشنیان به مواضع جمهوری آذربایجان

اعتراض پاشنیان به مواضع جمهوری آذربایجان

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای اظهار کرد: «من بیانیه‌های اخیر جمهوری آذربایجان را ضربه‌ای جدی به فرآیند صلح ارزیابی می‌کنم.

به گزارش گروه بین‌الملل حیات،   «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان گفت: بیانیه‌های اخیر جمهوری آذربایجان را برای مذاکرات صلح دو کشور مضر می‌داند.

«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی داخلی گفت: «پس از جنگ دوم قره باغ، کاملا اوضاع را زیر نظر داشتیم.» علی اف اظهار کرد: «در تلاش بودیم تا این موضوع را به ارمنستان بفهمانیم که هر لحظه می‌توانیم عملیات انجام دهیم.»  رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ادامه داد: «به نظر من این باید درس عبرتی نه تنها برای ارمنستان، بلکه برای دیگران باشد که نمی‌توان با زبان تهدید با ما صحبت کرد.» او همچنین تاکید کرد که نیروهای کشورش قصد ندارند از مناطقی که در ضمن جنگ‌های سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با ارمنستان تصرف کردند خارج شوند.

نیکول پاشینیان در بیانیه‌ای اظهار کرد: «من بیانیه‌های اخیر جمهوری آذربایجان را ضربه‌ای جدی به فرآیند صلح ارزیابی می‌کنم. در فرآیند ترسیم مرزها موضوع ایجاد یک مرز نیست بلکه بر این مبنا است که کمیسیون‌های تعیین مرز ما، مرزهایی که در زمان اعلامیه آلماتی (امضا شده در دسامبر ۱۹۹۱) موجود بود را بازیابی کنند. البته جمهوری آذربایجان در حال گذراندن کارزار انتخابات است اما ما بیانیه‌های اخیر آنها را به منزله ادعای ارضی نسبت به ارمنستان ارزیابی می کنیم.»

این دو کشور همسایه در آستانه توافق صلح قرار گرفته اند و اخیرا مقام‌های دو کشور مواضعی را در حمایت از پیشبرد مذاکرات صلح اتخاذ کردند هرچند که هنور سران باکو سیگنال‌های منفی ارسال می‌کنند.

«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان روز سه شنبه گفت که ایروان موافقت خود را با دیدار با باکو در قالب سه جانبه در واشنگتن اعلام کرده است.

گریگوریان به تلویزیون دولتی ارمنستان گفت: «ایروان موافقت خود را با برگزاری نشستی در واشنگتن اعلام کرده است. زمانی که همه طرف‌ها به توافق نهایی دست یابند، ارمنستان آماده حضور در این نشست است.»

یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان هم اخیرا  گفت که هیچ مانع جدی برای انعقاد پیمان صلح با ارمنستان وجود ندارد.

الهام علی اف در اولین روز سال ۲۰۲۴ گفت: «رهبری ارمنستان باید از درس‌های تاریخی نتیجه‌گیری درستی بگیرد و به گونه‌ای رفتار کند که ما را خشمگین نکند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha