کد خبر 234148
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفتگو با حیات:

ایران از آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری شکایت می کند

ایران از آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری شکایت می کند

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: دولت آمریکا با عدم پیشگیری از این جنایت و عدم برخورد با عاملان آن، کنوانسیون‌های ذی‌ربط بین‌المللی را نقض نموده و از نظرما در این پرونده آشکارا مقصر است.

 محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار حیات؛ در رابطه با پرونده مجازات عاملان ترور شهید سلیمانی گفت: در رابطه با شهید سلیمانی دو پرونده در جریان است. یکی از آن‌ها مربوط به جنایتی است که علیه شخص ایشان رخ داده است. در این پرونده مجازات  کسانی که آمریت، عاملیت، مباشرت و معاونت در انجام این عمل خباثت‌آمیز داشتند دنبال می‌شود و ما منتظریم که حکم مجازات این جانیان از سوی محاکم کیفری تهران صادر شود.

وی افزود: دومین پرونده، پرونده شکایتی است که در مجامع بین‌المللی علیه دولت آمریکا مطرح کرده‌ایم. دولت آمریکا با عدم پیشگیری از این جنایت و عدم برخورد با عاملان آن، کنوانسیون‌های ذی‌ربط بین‌المللی را نقض نموده و از نظر ما در این پرونده آشکارا مقصر است و ما به خاطر این تقصیر قصد داریم از این دولت طرح شکایت کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: در رابطه با پرونده دوم، فعلا به دولت ایالات متحده اخطار داده‌ایم و آمریکایی‌ها تا پایان فروردین ماه آینده وقت دارند که به این اخطار ما پاسخ دهند. اگر طی مدت مقرر پاسخ این اخطار را دریافت نکنیم، از اواخر فروردین‌ماه 1403 دعوای خودمان را در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha