کد خبر 234139
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

مدیرعامل بورس تهران خبر داد؛ 

تجدید ارزیابی به شرکت بورس تهران رسید

تجدید ارزیابی به شرکت بورس تهران رسید

مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: تجدیدارزیابی این شرکت در دستور کار است و مهم ترین مانع در این مسیر پایان کار این ساختمان است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ محمود گودرزی در نشست خبری که امروز چهارشنبه ۱۳ دی ماه در ساختمان بورس تهران برگزار شد، گفت: تصمیم گرفتیم یک بازه زمانی را صرف نگاه به داخل سازمان کنیم، به این معنا که قبل از اجرای برنامه های توسعه ای، پروژه ساختمانی و مشکلات پایان کار ساختمان بورس تهران را انجام دهیم. 

مدیرعامل شرکت بورس تهران ادامه داد: بعد از این مسائل، نکته مهم تمرکز روی تامین مالی و دیجیتالی کردن بورس تهران و طراحی سامانه های مختلف بود. 

ورود شرکت های اقتصاد دیجیتال به بورس تهران به زودی

مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: متاسفانه بورس تهران درگیر شرکت های کامودیتی محور است و همین موجب شده قیمت سهام به شدت تحت تاثیر قیمت های جهانی باشد. 

گودرزی ادامه داد: ورود شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال به بورس می تواند جریان سرمایه را به سمت این شرکت ها سوق دهد. گفتگوها برای ورود شرکت های اقتصاد دیجیتال به بورس تهران در حال انجام است و امیدواریم به زودی شاهد ورود این شرکت ها به بورس باشیم.

شستان عرضه اولیه می شود

مدیرعامل شرکت بورس تهران در مورد عرضه‌های اولیه تا آخر سال جاری، گفت: امسال قرار است یک هلدینگ پتروشیمی به نام شستان از زیر مجموعه‌های وزارت دفاع در بورس عرضه شود. 

گودرزی ادامه داد: همچنین شرکت ذوب آهن بیستون، شرکت آلومینا، هلدینگ نماد غدیر قرار است عرضه اولیه شوند که ارزش سهام عرضه اولیه این شرکت‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم تا آخر سال ۵ شرکت یادشده بتوانند در بورس عرضه اولیه کنند، گفت: دو اولویت مهم شامل تامین مالی بورس تهران برای اقتصاد و همچنین دیجیتال کردن سامانه‌ها و طراحی سامانه‌های بورس در دستورکار قرار گرفته است که با کمک تیم اجرایی بورس تهران سال آینده با اصلاح برند و حضور قوی در عرضه اولیه سعی می‌کنیم در تامین مالی نقش ایفا کنیم.

مدیرعامل بورس تهران‌ یادآور شد: اندازه شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند، نسبت به شرکت‌هایی که وارد فرابورس می‌شوند بزرگ‌تر هستند، اما با تصویب هیات مدیره قرار شد شرکت‌های متوسط هم در بورس پذیرفته شوند.

بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: همچنین بازار سرمایه گذاری حرفه ای مربوط به شرکت‌های سرمایه گذاری عام پروژه است و هدف آن پروژه‌هایی است که اف اس جذاب اما فرایند تامین مالی پرچالش دارند، ادبیات عرضه و فروش شرکت‌ها مربوط به سازمان خصوصی سازی است و حوزه بورس مربوط به تامین مالی است.

این‌ مقام مسئول در مورد صندوق پوشش ریسک گفت: هدف این صندوق این‌است که فضای استفاده از بازار مشتقه برای مدیران حرفه ای و متخصص فراهم شود.اگر این صندوق ای تی اف شود و بعد عرضه شود یونیت های آن قابل خریداری برای همه است. بورس تهران نیز برای فعالیت این صندوق راغب است و طبق رسالت خود مانند آق امی که برای صندوقهای اهرمی شد صدور مجوز صندوق پوشش ریسک در دستور کار است.

مدیرعامل بورس تهران گفت: بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای به این صورت عمل می‌کند که شرکت‌ها ثبت می‌شوند و داشتن بازارگردان برای این شرکت‌ها الزامی نیست. روند معاملاتی تا به ثمر رسیدن پروژه بر اساس پذیره نویسی اولیه خواهد بود.

گودرزی ادامه داد: سه مجموعه برای تامین مالی با رویکرد سهام عام پروژه به بورس تهران مراجعه کرده اند. هر پروژه‌ای که ۲۰ درصد پیشرفت داشته باشد می‌تواند از این مزیت استفاده کند. از سوی دیگر طرح‌های توجیهی نیز با دقت بررسی می‌شود.

بر این اساس شرکت رتبه بندی باید شرکت مشاور که دارای رتبه یک در سازمان برنامه میباشد را انتخاب کند. در مرحله بعد گزارش تهیه شده شرکت مشاور به شرکت رتبه بندی ارائه میشود تا وضعیت ریسک پروژه مشخص شود.

این سه شرکت بعد از انجام ارزیابی اولیه مورد تایید بورس تهران نبودند. پرونده یک‌پروژه دیتا سنتر متعلق به صدا و سیما و یک شرکت دیگر مرتبط با حوزه آهن اسفنجی در حال بررسی در هیئت پذیرش هستند که در صورت دریافت تاییده نهایی اطلاعات بعدی ارائه خواهد شد.

این‌مقام‌مسئول در مورد بازار قراردادهای آتی گفت: انگیزه اصلی این طرح دو طرفه شدن بازار است اما مشکل اصلی در حوزه دریافت تاییده تسویه پایاپای پلتفرم‌های معاملاتی است. هم اکنون ۱۴ نماد دارایی پایه دارند اما حجم قابل قبولی ندارند. بر این‌اساس تعداد این نمادها در بازار قرار آتی بیشتر شود و از سوی دیگر صنعت کارگزاری باید با استاندارهای جدید این حوزه تلاش جدی تر کند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha