کد خبر 234032
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

گزارش «حیات» به مناسب سالروز شهادت سردار سلیمانی؛

چهار سال پس از شهادت؛ هراس صهیونیست ها از حاج قاسم ادامه دارد

چهار سال پس از شهادت؛ هراس صهیونیست ها از حاج قاسم ادامه دارد

۴ سال از آن اتفاق تلخ گذشت و شهادت سردار گذشت اما هراس صهیونیست ها از حاج قاسم همچنان ادامه دارد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، جمعه ۳ ژانویه ۲۰۲۰ برابر با   ۱۳ دی ماه سال ۹۸ یعنی ۴ سال پیش بود که خبر شهادت یکی از بزرگترین سردارهای نظامی کشورمان، جهان را در بهت فرو برد. حدودا ساعت ۱ بامداد بود که حمله هوایی آمریکا به دو خودرو در نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد منجر به شهید شدن حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس از فرماندهان گروه شبه‌نظامی عراقی حشد شعبی به‌همراه ۹ تن دیگر شد.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا بلافاصله اعلام کرد که دستور این حملهٔ هوایی را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت و فرماندهٔ کل قوای این کشور صادر کرده‌است. ترور شهید سلیمانی تصمیم یک‌جانبه و شخصی ترامپ و چند نفر دیگر در کاخ سفید و پنتاگون بود و درک نادرست و فهم سطحی ترامپ و اطرافیان وی از رویدادهای منطقه را نشان می‌داد.

وال استریت ژورنال فاش کرد که ایالات متحده بلافاصله پس از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی در اوایل سال ۲۰۲۰ به دلیل ترس از انتقام، تدابیر امنیتی خود را در اطراف ساختمان های فدرال تشدید کرده بود. این روزنامه به نقل از مقامات سابق و فعلی آمریکا نوشت که وضعیت آماده باش امنیتی در آمریکا پس از ترور شهید سلیمانی مخفی نگه داشته شده و نام آن را «عملیات انعطاف پذیر» گذاشته بودند.

به گفته مقامات آمریکایی، این عملیات شامل آماده سازی برای دفع حملات سایبری و هشدار به نیروهای گارد ساحلی و گارد مرزی برای مقابله با هرگونه تهدید تلافی جویانه بود.

به نوشته این روزنامه، این عملیات نشان می دهد که ترس از واکنش ایران تنها به ترور مقامات آمریکایی محدود نمی شود، بلکه شامل ضربه زدن به منافع دولت آمریکا هم می شود. ترامپ هرگز پیش بینی نمی‌کرد که یک جمعیت انبوه در ایران، عراق، سوریه و کشورهای محور مقاومت در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی شرکت کند. این شرکت میلیونی و گسترده در جهان و ایران یک همه پرسی ضد آمریکایی این بود که نشان داد گفتمان مقاومت تا چه اندازه محبوبیت دارد.

سوزان گلیسر و پیتر بِیکر، زن و شوهری که به صورت تیمی برای نیوریورک‌تایمز و نیویورکر مطلب می‌نویسند، در کتابی که تألیف کرده‌اند، از واهمه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از کشته شدن توسط ایران پس از قتل سردار سلیمانی، پرده برداشتند بیکر و گلیسر در این کتاب نوشتند که ترامپ در یک میهمانی شبانه، به چندین نفر از دوستان اهل فلوریدای خود گفته بود که او از اینکه ایران او را ترور کند، می‌ترسد و به همین دلیل بهتر است به واشنگتن برگردد تا در امان باشد.

سرلشکر صفوی پس از این حادثه در گفتگویی اعلام کرد که بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی حضرت آقا دستور دادند که پایگاه عین الاسد را ظرف مدت کوتاهی با موشک بزنید.

تحولات منطقه بعد از ترور شهید سردار سلیمانی

 ۱-  حمله موشکی ایران به عین‌الاسد

 ۱۸‌دی‌۹۸

۲- تصویب طرح خروج آمریکا از عراق در پارلمان این کشور

 ۱۵‌دی‌۹۸

۳- تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا

 ۴‌بهمن‌۹۸

۴- حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد

 ۶‌بهمن‌۹۸

۵- سرنگونی هواپیما و بالگرد نظامی آمریکا در افغانستان

 ۷‌بهمن‌۹۸

۶- عملیات بنیان مرصوص نیروهای مسلح یمن آزادسازی مساحتی بالغ بر۲۵۰۰ کیلومتر

 ۹‌بهمن‌۹۸

۷- حمله پهپادی نیروهای یمن به شرکت آرامکو در جیزان و فرودگاه‌های ابها، جیزان وپایگاه خمیس مشیط عربستان

 ۹‌بهمن‌۹۸

۸- سرنگونی دو هواپیمای آمریکایی در ولایت قندز افغانستان

 ۹‌بهمن‌۹۸

۹- سقوط یک هواپیمای نظامی آمریکایی در الانبار عراق

 ۹‌بهمن‌۹۸

۱۰- سقوط یک جنگنده اسرائیلی در کرانه باختری

 ۹‌بهمن‌۹۸

۱۱- آزادی خان طومان توسط ارتش سوریه

 ۹‌بهمن‌۹۸

۱۲- پیشروی‌های ارتش سوریه در حلب و ادلب

۱۳- حمله به پایگاه موشکی آمریکا در القیاره موصل

 ۱۲‌بهمن‌۹۸

۱۴-ربوده شدن یک جاسوس سیا در شرق افغانستان

 نیمه اول بهمن

۱۵-کشته شدن ۶‌سرباز آمریکایی در ننگرهار افغانستان

 ۱۹‌بهمن

۱۶-حمله راکتی به فرودگاه قندوز محل استقرار ارتش آمریکا در افغانستان

 ۲۰‌بهمن

واکنش های جهانی نسبت به شهادت حاج قاسم

حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد قصاص از قاتلان قاسم سلیمانی مسئولیت مردم مبارز و مقاومت است.

در بیانیه نصرالله همچنین آمده است: "شهادت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون نیروهای حشد شعبی عراق را به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، دولت این کشور و سپاه قدس تسلیت می گویم. من به این شهادت عظیم  غبطه می‌خورم.

 آمریکایی‌ها بار این اقدام خود نخواهند توانست هیچ یک از اهداف این جنایت بزرگ را محقق کنند، بلکه تمامی اهداف حاج ‌قاسم در نتیجه عظمت روح و خون ایشان به دست برادران و همرزمان ایشان در محور مقاومت و عناصر مجاهد در تمامی ملت‌های منطقه که ذلت و تسلیم شدن در برابر مستکبران و مستبدان را محکوم می‌کنند، محقق خواهد شد».

- برهم صالح نسبت به پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی هشدار داد

برهم صالح، رئیس جمهور عراق طی بیانیه ای نسبت به پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در بغداد هشدار داده و مردم را به خویشتنداری فراخواند.

وی همچنین افزود: شهادت سلیمانی و المهندس دو فرمانده که در شکست داعش نقش بزرگی داشته اند، غم انگیز بوده و ما این حملات که فرماندهان رسمی را هدف قرار داده است، محکوم می کنیم. همچنین مردم را به خوشتنداری و اقدامات عاقلانه و اولویت دادن به منافع ملی فرامی خوانیم.

- یک فرمانده حشد الشعبی: پیامد این حمله اخراج آمریکا از منطقه و نابودی اسرائیل است

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در پی کشته شدن «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» توسط آمریکا با انتشار بیانیه ای گفت: پیامد این حمله نابودی اسرائیل و اخراج آمریکا از منطقه خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق به همه رزمندگان خود دستور آماده باش داده است.

عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در واکنش به کشته شدن «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» توسط آمریکا٬ این حمله را به عنوان نقض حاکمیت ملی عراق اعلام کرده و دولت این کشور را به اقدام علیه آمریکا دعوت کرد.

۴ سال از آن اتفاق تلخ گذشت ولی ترس و واهمه در روزها و ماه های ابتدایی پس از ترور شهید سلیمانی بر جان جهانیان افتاده و چشم جهانیان به ایران و واکنش مقامات ایرانی دوخته شده بود که آیا جنگ عظیمی در راه است یا نه؟ ولی با تدابیر رهبر انقلاب هم انتقام سخت گرفته شد و همچنین مقامات آمریکایی از ترس موشک های ایران نتوانستند واکنشی نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha