کد خبر 233996
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

حیات بررسی کرد؛

حضور ناوشکن البرز در دریای سرخ حاوی چه پیامی است؟

حضور ناوشکن البرز در دریای سرخ حاوی چه پیامی است؟

ناوشکن البرز، به‌عنوان ناو سرفرماندهی ناوگروه ۹۴ نداجا در کنار کشتی اطلاعاتی – لجستیکی «بهشاد» در منطقه دریای سرخ حضور دارد؛ منطقه‌ای پر تراکم که این روزها شاهد تنش‌های بسیاری بوده‌ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ رژیم صهیونیستی که همواره با وسعت بخشیدن به جبهه جنگی خود و حمله به کشورهای همسایه مثل لبنان و سوریه تلاش می‌کرد بازدارندگی خود را تثبیت ‌کند این بار هزاران کیلومتر دورتر از صحنه نبرد و در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب از یمنی‌هایی ضربه خورد که سرنوشت خود را جدای از سرنوشت فلسطینی‌ها نمی‌دانند. 

رژیم صهیونیستی که دهه‌ها با حملات نظامی بیرحمانه و قتل عام مردم منطقه به دنبال اثبات برتری خود بود، پس از دریافت بزرگ‌ترین ضربه نظامی از سوی غزه، تحت محاصره و شکست نظامی و امنیتی با یک تهاجم اقتصادی پیش‌بینی‌ نشده از سوی یمن روبه‌رو شده است.

بعد از افزایش تنش در جریان جنگ غزه، تحولات در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب روند شتابانی به خود گرفت در همین روند جنبش انصارالله یمن چندی پیش اعلام کرد به کشتی‌های اسراییلی و یا هر کشتی خارجی به مقصد اسراییل اجازه عبور از تنگه باب المندب را نخواهد داد. پس از این موضع‌گیری انصارالله و هدف قرار گرفتن چند کشتی خارجی و اسراییلی در این منطقه، آمریکا سعی کرد با اعزام ناوهای رزمی و همچنین تشکیل یک ائتلاف بین المللی از منافع اسراییل در منطقه پشتیبانی کند که با مخالفت برخی کشورها مانند فرانسه و ایتالیا تشکیل این ائتلاف شکست خورد.

 بررسی اطلاعات موجود نشان می‌دهد در نزدیکی موقعیت ناوشکن البرز، ترکیبی از ناوهای ائتلاف «نیروهای دریایی ترکیبی» موسوم به (CMF) حضور دارند؛ اتئلافی چند ملیتی که از سوی آمریکا هدایت و گفته می‌شود مقر آن در بحرین قرار دارد. به‌نظر می‌رسید این میزبانی بیش‌از هر چیز به‌ این دلیل باشد که این کشور درحال‌حاضر میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتئلاف دریایی عمدتا از کشورهای اروپایی، اعضای ناتو و برخی دولت‌های منطقه تشکیل شده‌است.

از سوی دیگر اطلاعات موجود نشان‌دهنده حضور حدود ۱۰ ناو ائتلاف موسوم به «سی. ام. اف» در نزدیکی ناوشکن البرز نیروی‌دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران حضور دارند. هند و کره‌جنوبی از جمله کشورهایی هستند که ناوهای آنها در نزدیکی ناوشکن ایرانی قرار دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه‌بر ناوهای ائتلاف «نیروهای دریایی ترکیبی» موسوم به (CMF)، چیزی در حدود ۱۱ کشتی و ناو آمریکایی نیز در حوالی موقعیت قرارگیری ناوشکن البرز حضور دارند.

روز گذشته وزیر دفاع انگلیس مدعی شد کشورش آماده انجام اقدامات مستقیم برای جلوگیری از تهدید کشتیرانی در دریای سرخ است. گرنت شاپس مدعی شد: از آنجا که حوثی‌های یمن به تهدید تجارت دریایی ادامه می‌دهند، ما مجبور خواهیم شد اقدامات لازم و مناسب را انجام دهیم. وزیر دفاع انگلیس با تروریست خواندن نیروهای یمنی گفت: آنهایی که تجارت در دریای سرخ را مختل می‌کنند بدانند این آخرین هشدار است.

در چنین شرایط ظهر روز گذشته خبر ورود ناوشکن البرز در قالب ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به تنگه باب المندب دریای سرخ منتشر شد. ناوشکن البرز، به‌عنوان ناو سرفرماندهی ناوگروه ۹۴ نداجا در کنار کشتی اطلاعاتی – لجستیکی «بهشاد» در منطقه دریای سرخ حضور دارد؛ منطقه‌ای پر تراکم که این روزها شاهد تنش‌های بسیاری بوده‌است.

ناوگروه‌های ارتش از اوایل سال ۱۳۸۸، ماموریت خود را در آب‌های آزاد برای تأمین امنیت خطوط کشتی‌رانی و مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر آغاز کرده‌ و ورود ناوشکن البرز به دریای سرخ هم در راستای همین ماموریت‌ها به حساب می‌آید. این ناوشکن در سال ۵۱ به ناوگان نیروی دریایی در بندرعباس ملحق شد، این شناور با یک‌هزار و ۵۵۰ تن وزن، افزون بر ۳۶ گره دریایی سرعت دارد. این شناور با عمری بیش از ۴۸ سال با صرف ۴۵ هزار و ۲۵۰ نفرساعت‌کار مفید تعمیر و نوسازی شده است.

 ناوشکن البرز در سال ۹۸ پس از تعمیرات اساسی و نصب سیستم‌های جدید و فناورانه مجدداً به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد. حضور ناوشکن البرز در دریای سرخ که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز داشته، در شرایطی است که همانطور که گفته شد این ناوشکن پیش از این نیز منطقه و خلیج عدن قدرت‌نمایی کرده‌است. ناوشکن البرز این روزها درحالی در دریای‌سرخ حضور دارد که این منطقه آبستن تحولات بسیاری است و عملیات ضدصهیونیستی نیروهای یمنی، هراس بی‌سابقه‌ای را برای محور غربی – صهیونیستی به‌وجود آورده‌است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha