کد خبر 233954
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

دبیر جشنواره تئاتر بسیج در گفتگو با «حیات»:

تئاتر باید راه اقتصادی خود را بیابد/ جشنواره بسیج بدون شهدا معنا ندارد

تئاتر باید راه اقتصادی خود را بیابد/  جشنواره بسیج بدون شهدا معنا ندارد

نجفیان گفت: جشنواره بسیج بدون شهدا و خانواده آنان معنایی ندارد و به صورت طبیعی با بسیج تنیده شده است. امسال نیز کارهای خاصی داریم.

سعید نجفیان مدرس دانشگاه و دبیر جشنواره تئاتر بسیج در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره این سوال که شرایط اقتصاد تئاتر کشور به چه صورت است و راهکار آن چیست، بیان کرد: در زمینه تئاتر بیش از 40 سال است که کار می کنم و آنچه بیش از همه به چشم می آید این موضوع است که  متاسفانه اقتصاد تئاتری کشور بسیار ضعیف است. یکی از دلایل این است که بسیار به دولت متکی است و هنرمند اولین گله اش عدم حمایت دولت است در حالی که در کمتر کشور دنیا این موضوع به صورت کمک مستقیم وجود دارد.

وی ادامه داد: در واقع تئاتر باید بتواند در ابتدا خودش راه اقتصادی خود را پیدا کند و زبان مردم را بیابد. کمااینکه این موضوع را در گونه های می بینیم. برای نمونه در گونه های طنز، کمدی، عامه پسند و گونه هایی که با مردم ارتباط دارند شاهد این موضوع هستیم.

نجفیان ادامه داد: منظور من صرفا اینگونه تئاتر نیست البته تئاترهای دیگر راه خود را پیدا کرده و کارهایی وجود دارد که فروش خوبی دارند. این نشان می دهد که راهی برای رسیدن به نقطه مطلوب درآمدی وجود دارد. در واقع کارهایی قوی و همتراز با دنیا هستند.

دبیر جشنواره تئاتر ببسیج درباره اینکه در این بخش آیا آثاری مرتبط به زندگی شهدا نیز وجود دارد، بیان کرد: در واقع بخشی به عنوان چهره نما یا معرفی شهدای شاخصی که ویژگی خاصی برای استان دارند وجود دارد؛ در سال گذشته 5 نمایش در بخش نمایش خیابانی و 3 اثر در بخش صحنه ای به جشنواره ایثار معرفی شدند.

وی ادامه داد: جشنواره بسیج بدون شهدا و خانواده آنان معنایی ندارد و به صورت طبیعی با بسیج تنیده شده است. امسال نیز کارهای خاصی داریم.

سال گذشته در رابطه با شخصیت شهید شوشتری، شهید حاج قاسم سلیمانی آثاری وجود داشت. در واقع شهدایی معرفی می شدند که داستانهای دراماتیکی دارند و امسال نیز همین اتفاق در جشنواره می افتد.

نجفیان درباره اینکه کدام استانها بیشترین آمار شرکت در جشنواره را داشتند بیان کرد: یکسری از استانها بسیار شاخص بودند و استقبال بی نظیری داشتند. برای نمونه استان کوچکی مانند ایلام بسیار شاخص بود؛ همچنین استان گیلان، مازندران، زنجان و استانهای جنوبی کشور حضور پررنگی داشتند. برخی از استانهای مرکزی مانند کرمان، شیراز، اصفهان یا قم که باید در جشنواره شاخص باشند چهره مشخصی نداشت و فکر می کنم این موضوع به دلیل عدم انعکاس و اطلاع رسانی جشنواره این اتفاق رخ می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha