کد خبر 233506
۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد؛

آیین رونمایی از دستاوردهای علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی

آیین رونمایی از دستاوردهای علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی

آیین رونمایی از ۳۹ عنوان دستاورد علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ صبح امروز شنبه 9 دیماه 1402، آیین رونمایی از ۳۹ عنوان دستاورد علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، حجت الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار سرتیپ «ابوالفضل شکارچی» معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح و «پیمان صالحی» معاون پژوهشی وزارت علوم مطلبی را در خصوص این دستاوردهای علمی بیان کردند.

سردار سرلشکر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی با بیان اینکه ملاک برای ما «آی.اس.آی» و «اسکوپوس» نیست، اظهار داشت: امیدوارم کارهای علمی که در این پژوهشگاه انجام می‌شود، موجب تأمین منافع، پیشرفت و افزایش عمق استراتژیک کشور شود و به حل مسائلی که به این پژوهشگاه مرتبط است، کمک کند.

سرلشکر صفوی ادامه داد: تولید علم باید متناسب با نیازهای کشورمان و برنامه هفتم توسعه نیز باید متناسب با نیاز کشور و البته شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای باشد.

وی افزود: واقعیت این است که در کشورهای منطقه تحولات جدیدی در حال رخ دادن است؛ به‌عنوان مثال یمن با رویکرد خود در مقابله با رژیم صهیونیستی راهبرد جدیدی را ایجاد کرده است؛ مقاومت حدود سه ماهه مردم فلسطین نیز تحول ایجاد کرده است؛ در حالی که آمریکایی‌ها که دم از حقوق بشر می‌زنند، امروز رفتار نژادپرستانه‌ای را در قبال جنگ غزه اتخاذ کرده‌اند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که جان انسان اروپایی و آمریکایی برای آن‌ها از ارزش بیشتری در مقابل جان انسان آسیایی برخوردار است؛ مجامع بین‌المللی هم تاکنون نتوانسته‌اند اقدام مؤثری برای توقف این جنایات رژیم صهیونیستی داشته باشند.

سردار صفوی در ادامه گفت: حیات ملت و کشور وابسته به علم است؛ لذا باید علم را تبدیل به عمل کنیم و بدانیم کسانی در تاریخ می‌مانند که علم‌شان را  برای خدا عملی کرده باشند.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: بر این اساس، امیدواریم که در خصوص سیاست‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره دفاع مقدس و مقاومت، تا دو سه سال آینده خروجی‌های پژوهشی داشته باشیم.

سرلشکر صفوی خاطرنشان کرد: شهدا و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی بر پاسداشت دفاع مقدس داشته‌اند و به همین جهت امسال نخستین جلد دایرةالمعارف دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اظهار داشت: در سه دهه اخیر، کشور رشد و دستاوردهای ارزشمندی داشته است، اما با نگاه به آینده باید به دنبال فناوری‌های پیچیده برویم تا از خام‌فروشی فاصله بگیریم و به سمت فروش فناوری برویم که برای تحقق این موضوع باید چهار راهکار را دنبال کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دانشگاه‌ها و نیز آموزش‌ها باید بر مبنای حکمت قرآنی پیش بروند که در این رابطه اگر در علم و فناوری می‌خواهیم تولید ثروت کنیم باید علم و فناوری بر اساس حکمت باشد از سوی دیگر علم و فناوری اگر دولتی باشد نتیجه‌ای نخواهد گرفت.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه به‌روزرسانی نقشه جامعه علمی کشور را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: حکمرانی در ۲۰۰ تعریفی که غربی‌ها ارائه کردند، در تمام این‌ تعریف‌ها حکمرانی با یکدیگر متصل هستند و این نشان می‌دهد نمی‌توان در حکمرانی به صورت جزیره‌ای و منفصل از یکدیگر عمل کرد؛ حکمرانی شبکه‌ای یا ولایی است که می‌تواند خلق ثروت کند.

وی با بیان اینکه سوره مائده را می‌توان سوره حکمرانی دانست، اضافه کرد: باید دانش‌بنیان‌ها را تقویت کنیم و این در حالی است که متاسفانه دیده‌بانی در حکمرانی علم و فناوری نداریم؛ اگر دیده‌بانی مسئله‌محور در حکمرانی علم و فناوری روی دهد، پیشرفت کشور،‌ صنعت‌محور خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وقتی مقاله و پژوهش‌ها در صنعت اثر نداشته باشد، نشان می‌دهد اینگونه کارها نتیجه‌ای در پی ندارد بنابراین باید به فکر حکمرانی ولایی صنعت باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha