کد خبر 233467
۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

یادداشت/

افزایش قیمت دوبله سوبله اینترنت همراه در ۴ سال اخیر/ ضمانت عمل به وعده توسعه اپراتورها چیست؟

افزایش قیمت دوبله سوبله اینترنت همراه در ۴ سال اخیر/ ضمانت عمل به وعده توسعه اپراتورها چیست؟

اپراتور همراه اول در حالی علت گران شدن اینترنت را تغییر نکردن تعرفه ها طی شش سال گذشته اعلام کرد که یک جستجوی ساده در آرشیو اخبار نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۹ تا امروز تقریبا هم همراه اول و هم ایرانسل تغییر قیمت در بسته‌های اینترنتی خود داشته‌اند.

به گزارش حیات، افزایش قیمت ۳ برابری اینترنت با مجوز افزایش ۳۴ درصدی این روزها حسابی سر و صدا کرده تا جایی که همراه اول در اطلاعیه‌ای به این موضوع پاسخ داد و نوشت: «پس از شش سال ثبات تعرفه و با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اخذ تعهدات در خصوص سرمایه‌گذاری و افزایش کیفیت شاخص‌های ارتباطی صورت گرفته است.»

همراه اول در این اطلاعیه با اشاره به ثبات قیمت بسته‌های اینترنت همراه در شش سال گذشته، به بروز مشکلات جدی در صورت عدم اصلاح قیمت بسته‌های اینترنتی اشاره و تصریح کرده است که علی‌رغم فشار قابل‌توجه بار تورمی ایجاده شده در چند سال‌ گذشته، همراه اول، تمام توان و ظرفیت خود را برای نگهداری و ارتقاء شبکه ارتباطی به کار بسته، اما بی‌تردید، ثابت ماندن بیش از این قیمت بسته‌های اینترنت همراه، می‌توانست، به رکود صنعت ارتباطات و افت قابل‌توجه کیفیت شبکه ارتباطی بی‌انجامد.

اما نگاهی به سابقه اخبار منتشر شده در مورد افزایش قیمت بسته های اینترنت ۲ اپراتور همراه اول و ایرانسل نشان می‌دهد که قیمت بسته‌های مختلف حداقل از سال ۱۳۹۹ تا امروز تقریبا هر سال دچار تغییر شده است. این تغییر شاید در افزایش قیمت بسته رخ نداده باشد اما در کاهش حجم به وضوح دیده می‌شود.

برای مثال تابستان ۱۳۹۹ بسته‌ای که پیش‌تر ۱۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل (معادل ۳۰ گیگابایت اینترنت داخلی) حجم به مشترک ارائه می‌داد، تبدیل به دو قسمت ۷.۵ گیگابایتی شده: ۷.۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۷.۵ گیگابایت اینترنت داخلی (معادل ۱۵ گیگابایت اینترنت داخلی). همراه اول تقریبا نصف حجم بسته‌های پیشین را با همان قیمت قبلی به مشترکین خود ارائه داد.

در همین بازه زمانی ایرانسل نیز تغییرات بیشتری در بسته‌ها ایجاد کرد. برخی از بسته‌های محبوب این اپراتور به‌طور کلی حذف شدند و برخی از آنها نیز با یک افزایش قیمت نسبی (تقریبا دو برابری) روبرو شدند. به‌عنوان مثال تا دهم تیرماه ۱۳۹۹ یک بسته ۹۰روزه ۲۴ گیگابایتی ایرانسل که با قیمت ۵۸هزار تومان قابل خریداری بود، به یک بسته ۹۰ روزه با حجم ۱۷ گیگابایتی تبدیل شده و قیمت آن نیز ۷۹ هزار تومان شد؛ درحالی‌که پیش‌تر یک بسته ۹۰ روزه ۱۷ گیگابایتی قیمتی معادل ۴۷ هزار تومان داشت.

بسته‌های بلند مدت ایرانسل نیز از مقدار حجم اینترنت ارائه شده در آنها کاسته شده است. به عنوان مثال حالا بسته‌ یکساله این اپراتور تنها با محدودیت ۳۶ گیگابایت در سال (ماهی ۳ گیگ) ارائه می‌شود و دیگر خبری از حجم‌های بالاتر (۷۲ گیگابایت و ۴۸ گیگابایت) نیست. البته این تغییرات با شکایت دولت از اپراتورها به صورت کامل اجرایی نشد.

این تغییرات در فروردین ۱۴۰۱ نیز رخ داد و همان زمان روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: «تنها چند روز پس از آنکه اپراتورهای اینترنت ثابت به‌صورت میانگین قیمت سرویس‌های خود را با راهکار تغییر نام سرویس ۶۰ درصد افزایش دادند اکنون نوبت به اپراتورهای موبایل رسیده که با ترفند حذف بسته‌های به‌صرفه اینترنت همراه، عملا گرانی شدید اینترنت را رقم بزنند.»

براساس بررسی‌های همشهری، ۲ اپراتور مسلط کشور (همراه اول و ایرانسل) در اقدامی هماهنگ با یکدیگر اقدام به حذف بسته‌های به‌صرفه برای مردم کردند. بررسی‌ سایت‌های خرید بسته این ۲ اپراتور تلفن همراه نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیشترین مدت اعتبار بسته‌های اینترنت همراه ۴ ماه (۱۲۰ روز) است و همه بسته‌های بلندمدت گذشته از جمله بسته‌های شش‌ماهه و یکساله که خرید آنها اینترنت ارزانی در اختیار مردم می‌گذاشت به‌طور کامل حذف شده‌اند. علاوه بر این بسته‌های پرطرفدار و به صرفه کوتاه‌مدت هم حذف و کاربران مجبور به استفاده از بسته‌های گران قیمت‌تری هستند. به‌عنوان نمونه بسته پرطرفدار یک ماه اینترنت با ۱۰گیگابایت ترافیک از بسته‌های هر ۲ اپراتور حذف شده و کاربران مجبور به خرید بسته‌های یک‌ماهه با حجم ترافیک پایین‌تری شده‌اند.

کاربران این ۲ اپراتور درحالی‌که پیش از این بسته یک‌ماهه با ۱۰گیگابایت ترافیک را می‌توانستند با قیمت ۲۹هزارو۵۰۰تومان بخرند اکنون در بهترین حالت باید بسته یک‌ماهه با حجم ۷گیگابایت را با قیمت ۲۸هزارو۲۰۰تومان بخرند! این مسئله در مورد این بسته افزایش قیمت هر گیگابایت اینترنت بیشتر از ۳۶.۵درصد نشان می‌دهد.

فروردین امسال نیز ایرانسل با کاهش حجم چند گیگابایتی بسته های TD-LTE خود افزایش قیمت نامحسوسی را ایجاد کرد به عنوان مثال بسته ۱۰ گیگابایتی ۷ روزه سال ۱۴۰۱ به قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه می شد اما در ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت هر بسته اینترنت ۷ گیگابایتی ۲۵ هزار تومان تعیین شد. این موضوع تقریبا در تمامی بسته های ایرانسل اعمال شد.

همه این اتفاقات در سالهای اخیر در حالی رخ داده که این اپراتورها مجوز رسمی برای گران کردن اینترنت نداشتند و با این ترفند افزایش قیمت را اعمال کردند. باید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پرسید آیا امسال که مجوز افزایش قیمت صادر کرده است، باز هم شاهد تکرار اتفاقات چند سال گذشته در کاهش حجم بسته‌ها خواهیم بود؟

البته به نظر می رسد در مورد همراه اول این اتفاق رخ داده و کاربران از کاهش حجم بسته ها با وجود افزایش قیمت خبر می‌دهند.

حالا اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتورها را مکلف کرده تا در ازای گران کردن اینترنت، تا پایان سال ۱۴۰۳ یعنی یک سال و ۳ ماه دیگر، سایتهای نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ افزایش دهند و میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده نیز ۳۰ درصد افزایش یابد.

اما سوال این است که اگر اپراتورها به این تعهدات عمل نکردند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا پول‌های اضافه‌ای که به این بهانه از مردم دریافت کرده اند، به  مشتریان خود باز می‌گردانند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha