کد خبر 233317
۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷

قاضی‌زاده هاشمی در جمع خانواده شهدای جزیره هرمز؛

مردم «هرمز» غیورمردانه مقابل تجاوز بیگانگان ایستاده‌اند/ ارائه تسهیلات ارزان برای حمایت از اشتغال

مردم «هرمز» غیورمردانه مقابل تجاوز بیگانگان ایستاده‌اند/ ارائه تسهیلات ارزان برای حمایت از اشتغال

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد که مردم منطقه «هرمز» از گذشته تا امروز غیورمردانه مقابل تجاوز بیگانگان ایستاده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، درحاشیه سفر به جزیره هرمز و در دیدار با خانواده شهدای این منطقه گفت: مردم این منطقه سنگربان ایران عزیز هستند و از زمان پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها و امروز آمریکایی‌ها و هر زمانی که دشمنان فرامرزی قصد تجاوز به کشور را داشته باشند، مردم منطقه غیورمردانه مقابل آنها ایستاده‌ و می‌ایستند.

وی با بیان اینکه مانند زمین‌ها و مکان‌های مقدس کشورهای عربستان و عراق، در سرزمین‌مان ایران مکان‌های مقدس وجود دارد که به‌خاطر وجود امام عزیز و یا فرزندان گرانقدر معصومان بنا شده‌ و دراین میان حرم حضرت امام خمینی (ره) به‌عنوان یک انسان بزرگ و احیاگر دین خدا، در عصر حاضر بنا شده است، اضافه کرد: به اعتقاد من، جزیره هرمز هم از آن مکان‌های مقدس است؛ آنهم به‌خاطر تاریخ هرمز (تاریخ ایستادگی این مردم در مقابل استعمار خارجی) چه از ظهور و حضور پرتغالی‌ها چه امروز در جنگ تحمیلی؛ با اینکه این جزیره امکانات ارتباطی با مرکز نداشته و همین امروز هم رفت و آمد به آن مشکل است.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: مردم استان برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش ویژه‌ای کردند. همچنین در دوره دفاع از انقلاب، دوره جنگ تحمیلی و بعد از آن عموم مردم استان در صحنه بودند و دل‌های‌شان با خدا بوده است.

وی ادامه داد: زنان هرمز، نیز از شیر زنانی بودند که الگو شدند؛ مانند سرکار خانم شهیده فاطمه ‌نیک که سمبل زنان هرمزی بوده و محوریت پیدا کرده است. این بانوی بزرگوار تعداد زیادی مرد را تربیت کرد و برای دفاع از مرز و بوم به میدان جنگ فرستاد. همچنین مردانی را هدایت کرد که فرمانده بودند و در نهایت مسیر شهدا را ادامه داده تا به آنها پیوست.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه شهیده فاطمه ‌نیک را به عنوان ام‌البنین و نماد مادر و همسر شهید می‌دانیم و می‌شناسیم، یادآور شد: ایشان خصوصیات حضرت ام‌البنین را داشت، کسی بود که کنار امامش بوده تا به شهادت رسیده است. همچنین فرزندانی را تربیت کرده که آنها در راه امام به شهادت رسیدند. فرزندانی اهل وفا، ادب، شجاعت، زمان‌شناس، اهل شناخت، جریان شناس و بصیر که از خصوصیات حضرت قمربنی‌هاشم (ع) است.

وی در ادامه تصریح کرد: در مناطق مختلف کشور، مراکز جمعیت روستایی داشته‌ایم. روستاهایی که طی ۸ سال جنگ هیچ مردی در روستا نمی‌ماند که یکی از آنها هرمز بوده است. مردم این شهر افتخار دفاع از این خاک و بوم را داشته‌اند؛ با اینکه هزاران کیلومتر از خط مقدم جبهه دور بودند اما تمام مشکلات را به جان خریده، در عرصه حاضر شدند و فداکاری کردند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به‌دلیل فرا رسیدن شهادت حضرت ام‌البنین و وجود بانوانی مانند این بانوی بزرگوار در جزیره هرمز، به این منطقه سفر کرده است، افزود: ما می‌توانیم اعلام کنیم که در مسیر حمایت از اسلام و انقلاب زنانی داریم که الگوی‌شان حضرت ام‌البنین است و این مساله ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در میز خدمت به مسائل و مشکلات رسیدگی می‌شود، از راه‌اندازی نمایندگی در این شهرستان استقبال و تصریح کرد: برای راه‌اندازی نمایندگی، می‌بایست استانداری محترم به ما کمک کرده و سازمان اداری و استخدامی هم مجوز لازم را ارائه کنند تا ساختار تشکیلات خود را توسعه دهیم. البته با توجه به جمعیت ایثارگران حاضر در این جزیره تلاش می‌کنیم که از لحاظ تجهیزات و موضوعات مرتبط اقدام لازم را انجام دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص این موضوع که افرادی در این منطقه حضور دارند که رزمنده بوده اما پرونده‌ای در بنیاد شهید ندارند، اینگونه توضیح داد: این مساله مراحل ابتدایی در نیروهای مسلح دارد زیرا ما هیچ‌کسی را پذیرش نمی‌کنیم مگر افرادی که از سوی نیروی مسلح به ما معرفی می‌شوند؛ یعنی کمیسیون‌های عالی باید در نیروهای مسلح تشکیل شده و پرونده تشکیل شده و مستندسازی موجود را به ما ارائه و معرفی می‌کنند تا به آنها رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید یک سازمان حقوقی است، با مستندات سروکار داریم و رئیس آن نمی‌تواند تشخیص داده که یک پرونده را تائید یا رد کند، ادامه داد: در رابطه با احراز و تعیین درصد، کمیسیون‌هایی هستند که دبیرخانه آن در بنیادشهید قرار دارد. هچنین مقام تشخیص دهنده این مساله بخش‌های دیگر هستند که از سوی نیروهای مسلح و یگان مربوطه به ما معرفی می‌شوند و ما پرونده‌ها را بررسی و تشخیص می‌دهیم. در نهایت اگر هم اعتراضی باشد، باز هم ستاد کل نیروهای مسلح داوری آن را خواهد کرد.

پرونده رسیدگی نشده، نداریم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا پرونده رسیدگی نشده، نداریم، اضافه کرد: در دو سال اخیر و با بررسی پرونده‌ها ۶۰ هزار نفر به تعداد جانبازان دفاع مقدس اضافه شده‌اند. البته سختگیری در بنیاد شهید در این خصوص نمی‌شود ولی باید اسناد از سوی یگان اعزام کننده (بسیج، سپاهان، ژاندارمری و ...) به ما ارائه شود.

وی در رابطه با بحث حمایت از اشتغال اینگونه توضیح داد: نوع حمایت‌مان از اشتغال، در قالب ارائه تسهیلات ارزان قیمت است. ما تسهیلات خود اشتغالی و تسهیلات جمعی داریم که طبق قانون یک‌مرتبه بیشتر به هر فرد تعلق نمی‌گیرد. در این رابطه اگر طرح‌های کارآفرینی که مجوزهای لازم را داشته باشد، با هر میزان سرمایه‌گذاری، به شرطی‌که ایثارگران را جذب و لیست بیمه‌ای آن از ایثارگران باشد، بدون صف به آن فرد یا مجموعه تسهیلات ارائه می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در این جزیره می‌توان ۴ الی ۵ کار بزرگ انجام داد تا به رشد امور زندگی مردم کمک کند، ادامه داد: با توجه به اینکه اعلام شده است که تعداد ایثارگران تحت پوشش‌مان در این منطقه زیاد هستند، صندوق اشتغال و کار آفرینی‌مان این امکان را دارد از منابع صندوق توسعه ملی این تسهیلات را ارائه دهد. البته حتی اگر کارخانه‌ای ساخته شود که نیاز به واردات تجهیزات داشته باشد، امکان اعطای وام ارزی به آن هم وجود دارد.

وی در رابطه موضوع حوزه مسکن مرتبط به ایثارگران هم اینگونه توضیح داد: در رابطه با حوزه مسکن، قانون روشن و واضح است. در این زمینه عده‌ای هستن که هیچ خدمتی در رابطه با مسکن دریافت نکردند که مساله آنها را پیگیری می‌کنیم. در برنامه تولید مسکن و طبق مصوبه دولت، وظیفه ما و راه و شهرسازی است که در هرجا پروژه‌ای در خصوص مسکن اجرا می‌شود، ۱۰ درصد آن الزاما متعلق به خانواده ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید تعلق خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه به افرادی نیز باید زمین تعلق بگیرد، خاطرنشان کرد: قرار است در توسعه‌های حریم و محدوده شهرها و برای طرح‌های جوانی جمعیت و مسائل دیگر، طبق قانون به افراد مشمول، زمین تعلق می‌گیرد. البته در این ایام، به ۱۷ نفر از خانواده‌های ایثارگران زمین دریافت کردند که جای تشکر دارد.

وی در رابطه با اعطای تسهیلات مسکن هم اظهار کرد: مشکلی در این زمینه سهمیه اعطای تسهیلات مسکن نداریم و به کسانیکه تسهیلات دریافت نکردند، پس از اعلام بانک مرکزی و مشخص کردن بانک‌های عامل، تسهیلات اعطا می‌شود که مبلغ آن نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه این منطقه مشمول وام شهری شده و به ازای هر واحد مسکونی ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شود، گفت: این خدمات به اندازه عظمت و جایگاه شما عزیزان نیست و امیدواریم خداوند رحمان به ما لیاقت و شایستگی دهد تا بتوانیم خدمت‌گذاران بهتری باشیم، به وظایف‌مان به درستی عمل کرده و مدیون خون شهدا نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha