کد خبر 233174
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

اقلام تجویزی در نسخه‌های کشور بالاتر از میزان جهانی است/ مصرف عجیب آنتی بیوتیک‌ در ایران

اقلام تجویزی در نسخه‌های کشور بالاتر از میزان جهانی است/ مصرف عجیب آنتی بیوتیک‌ در ایران

معاون تحقیقات وزارت بهداشت اعلام کرد که به‌طور متوسط در ایران اقلام تجویزی در هر نسخه بین ۲.۷ الی ۴ است و این میزان، از میانگین پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت یعنی ۱.۳ الی ۲، بالاتر است.

یونس پناهی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: تجویز غیر منطقی دارو یکی از مهمترین موضوعات مطرح در دنیا است که توسط سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان علل ناکارآمدی نظام‌های سلامت جهانی مطرح شده است. از این‌رو می‌توان به نامناسب بودن تجویز، توزیع و فروش داروها و همچنین مصرف نادرست دارو اشاره کرد.

وی اضافه کرد: کمبود استفاده از داروهای ژنریک و استفاده از داروهای با قیمت بالاتر از قیمت واقعی آن‌ها، استفاده از داروهای تقلبی و غیر استاندارد نیز به لیست ناکارآمدی‌های مرتبط با نظام سلامت اشاره می‌کنند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در ادامه افزود: پایش عوامل موثر برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت، ضرورت دارد و یکی از مهمترین این موارد، ارزیابی و پایش وضعیت مصرف دارو در ایران است.

وی در ادامه یادآور شد: در سال گذشته خلاصه سیاستی با هم اندیشی محققان و سرآمدان حوزه دارو تهیه و تدوین شد که به دنبال آن راهکاره‌هایی جهت تجویز و مصرف منطقی دارو به ذی‌نفعان اعلام شده است.

پناهیبا اشاره به اینکه حدود ۵۰ مرکز تحقیقات مرتبط با دارو در کشور وجود دارند که در همین راستا ماموریت‌هایی به آن‌ها واگذار شده، بیان کرد: به‌طور متوسط در ایران اقلام تجویزی در هر نسخه بین ۲.۷ الی ۴ است که از میانگین پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت یعنی ۱.۳ الی ۲، بالاتر است.

وی اضافه کرد: در مطالعات انجام شده مشخص شد در بین گروه دارویی، مصرف آنتی بیوتیک‌ها در ایران بالاتر از میانگین جهانی است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: در جهت بهبود تجویز منطقی دارو پیشنهاد شد  که اصلاحاتی در تعامل بین بخشی در قالب اقدام مشارکتی بین واحدهای مختلف در وزارت بهداشت و شناسایی تعارض ساختارها در نظام دارویی انجام و  نقشه راه برای کنترل عوامل زنجیره عرضه، توزیع و تجویز دارو و اصلاح وقفه در فرآیندهای مربوطه تدوین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha