کد خبر 233144
۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

فدراسیون فوتبال به دنبال درآمدزایی از محل تخلفات است/ حکم کمیته استیناف درست بود

فدراسیون فوتبال به دنبال درآمدزایی از محل تخلفات است/ حکم کمیته استیناف درست بود

کارشناس حقوقی ورزش در خصوص حکم کمیته استیناف مبنی بر بازگشت امتیازات دو تیم پرسپولیس و سپاهان صحبت کرد.

رسول باختر کارشناس حقوقی ورزش در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی حیات در خصوص حکم کمیته استیناف و بازگشت امتیازات پرسپولیس و سپاهان اظهار کرد: در ابتداً باید بگویم من به کلیت این قانون که ابتدای فصل گذاشته شد، ایراد داشتم چرا که چنین قانونی در ایران به‌دلیل نبودن شفافیت مالی که خودش نیاز به سازوکارها و تدوین قوانین مخصوصی است که اجرایی شدن آن یک پروسه زمان بر است، قابل اجرا نیست و از همین‌رو قانونی که نتواند شکل اجرایی به خودش بگیرد، اشکال دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: از همان زمان هم من مخالفت خودم را اجرای چنین قوانینی اعلام کردم و مشخص بود در ادامه مسیر برای اجرای آن به مشکل خواهند خورد و دیدیم که تبعات و بازخورد آن به چه شکل بود.

کارشناس حقوقی ورزش افزود: در مورد حکم کمیته استیناف باید بگویم حکم درستی بود و حرفی که اعضای محترم این کمیته می‌زنند حرف درستی است چرا که در هیچ کجای این قانون کسر امتیاز لحاظ نشده و اصل کسر امتیاز هم بنا بر مواردی که یاد شده خودش در قوانین دیگری مورد نکوهش قرار گرفته و عنوان شده تا حد امکان چنین اتفاقی که منجر به برهم خوردن نظم مسابقات یک پارچه‌ای مثل لیگ می‌شود نیافتد مگر در موارد خاصی که قانون آن را پیش بینی کرده است و در اینجا هم چنین موضوعی پیش بینی نشده است.

وی همچنین تاکید کرد: به‌طور کلی یکی از اشکالات قانون سقف بودجه این است که مجازات و تنبیه اجرایی نشدنش در آن لحاظ نشده و این یک اشکال بزرگ است که تنبیه نقض چنین قانونی را دچار مشکل می‌کند. به هر جهت قانونی مبنی بر کسر امتیاز در صورت تخلف از سقف بودجه تعیین شده وجود ندارد و به‌همین دلیل ایرادی به تصمیم کمیته استیناف نیست.

باختر صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: مساله اصلی که در اینجا مشکل ساز شده، این است که باشگاه‌هایی که چنین قانونی را رعایت کردند معترض به نقض حقوق خود هستند و حرف آنها هم منطقی است و می‌گویند ما این قانوان را رعایت کردیم و نسبت به باشگاهی که از آن تخلف کرده متضرر شدیم. اینکه شما برای چنین تخلفی جریمه مالی در نظر بگیرید، یعنی مسیر را برای تخلف باشگاه‌های متمول باز کردید. اینکه برای هر تخلف جریمه 10 میلیاردی در نظر گرفته می‌شود، هم مشخص نیست بر چه مبنایی صورت گرفته و منطق پشت آن چیست و این 10 میلیارد از کجا آمده است؟

وی اضافه کرد: ولی اینطور به ذهن می‌رسد که فدراسیون فوتبال جرایم و تخلفات را بعضاً به چشم یک منبع درآمد برای خودش می‌بیند. شما حساب کنید چند باشگاه متخلف داشته باشیم و به این شکل جریمه شوند یک درآمد 100 میلیارد تومانی برای فدراسیون فوتبال به همراه دارد که در جای خودش رقم قابل توجهی است.

کارشناس حقوقی ورزش در مورد اعتراض شمس آذر به عدم بازگشت امتیازاتش هم گفت: کسر امتیاز شمس آذر به دلیل مشابه سپاهان و پرسپولیس نیست و آنها از بازیکن غیر مجاز در فصل گذشته استفاده کردند و این در قانون پیش بینی شده و صراحتاً عنوان شده و این کسر امتیاز کاملاً قانونی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha