کد خبر 232727
۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲

گوشی های سامسونگ گران می شود؟

گوشی های سامسونگ گران می شود؟

بخشنامه‌ ای مبنی بر افزایش تعرفه واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار در حالی ازسوی گمرک ابلاغ شد که این اتفاق باعث گران‌تر شدن گوشی‌هایی مانند آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ خواهد شد و به نظر نمی رسد شامل گوشی های سامسونگ شود.

به گزارش گروه ارتباطات حیات؛ گمرک کشور در بخشنامه‌ای جدید تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه به شیوه مسافری را افزایش داد.

براساس این بخشنامه جدید تعرفه واردات گوشی همراه به روش مسافری به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این تعرفه پیش از این برابر با ۸ درصد ارزش گوشی محاسبه می‌شد، این در حالی بود که تعرفه وارادات به شیوه تجاری ۱۵ درصد است. با این مقایسه می‌توان گفت که تا کنون تعرفه واردات گوشی مسافری از گوشی تجاری ارزان‌تر بوده است.

این بخشنامه در راستای نامه معاونت قوانین مجلس است که دستور داد تا تعرفه ورودی واردات تلفن‌همراه بالای ۶۰۰ دلار در رویه‌های غیرتجاری (مسافری و پستی) به میزان ۳۰ درصد محاسبه شود. به باور فعالان بازار این اتفاق می‌تواند باعث گران‌تر شدن گوشی‌هایی مانند آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ شود که در حال حاضر به شکل عمده و از طریق مسافری وارد کشور می‌شوند.

گوشی های سامسونگ گران می شود؟

تعرفه واردات مسافری گوشی موبایل چقدر است؟

تاکنون تعرفه واردات گوشی به شکل مسافری تنها ۸ درصد بود. حالا طبق بخشنامه جدید گمرکی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در کلیه رویه‌های غیرتجاری (شامل مسافری) به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. به این ترتیب اگر قصد دارید از خارج کشور گوشی پرچم‌دار مثل آیفون ۱۳ یا گلکسی S۲۳ وارد کنید، بایستی ۳۰ درصد ارزش دلاری آن را نیز گمرکی بپردازید.

گفتنی است تعرفه واردات به شیوه تجاری کماکان ۱۵ درصد است. به این ترتیب حالا برخلاف گذشته خرید بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار از داخل کشور، به‌صرفه‌تر از واردات مسافری آن خواهد بود.

خوب است بدانید همین مردادماه بود که تعرفه واردات تجاری گوشی پرچم‌دار از ۱۲ به ۱۵ درصد افزایش یافته بود. در بخشنامه مردادماه تعرفه واردات مسافری ۸ درصد تعیین شده بود که حالا به یک‌باره به بیش از ۴ برابر افزایش یافته است.

به گزارش «حیات»؛ به نظر می رسد هدف دولت از افزایش تعرفه واردات گوشی؛ محدود کردن واردات آیفون باشد به ویژه گوشی‌های آیفون ۱۳ و پرچم‌داران اندرویدی مثل گلکسی S۲۳ زیرا واردات گوشی‌های سامسونگ به‌ صورت رسمی و با قیمت نسبتاً معقولی انجام می‌شود. 

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha