کد خبر 232691
۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

پاک‌آیین در گفتگو با «حیات»؛

امارات از حضور روسیه در اجلاس کشورهای عربی سوءاستفاده کرد/ روس‌ها به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارند

امارات از حضور روسیه در اجلاس کشورهای عربی سوءاستفاده کرد/ روس‌ها به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امارات با دعوت از کشورهای دوست ایران، قصد دارد تا روابط سیاسی و اقتصادی ایران را خدشه‌دار کند.

محسن پاک‌آئین، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات سابق ایران در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات در خصوص ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه که در روز ۲۹ آذر ماه برگزار شد، نسبت به بیانیه‌ای که در خصوص جزایر سه گانه منتشر شد، گفت: تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی سه جزیره‌ای هستند که اسناد متعدد تاریخی و فرهنگی درباره تعلق جزایر سه‌گانه به ایران به لحاظ فرهنگی وجود دارد، لازم به ذکر است که زمانی که ایران این جزایر را از انگلیس به عنوان یک استعمارگر پس گرفت، کشوری به اسم امارات در جغرافیای جهان وجود نداشت. حال اینکه در این نشست، روسیه را در این موضوعات مقصر بدانیم، اشتباه است و این امارات است که می‌خواهد از حضور روسیه در اجلاس کشورهای خلیج فارس سواستفاده کند.

وی اظهار کرد: روس‌ها در تماس تلفنی که با حسین امیرعبداللهیان داشتند و همچنین در دیداری که با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه داشتند، اعلام کردند؛ ما در این اجلاس از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران دفاع می‌کنیم و به هیچ وجه تمامیت ارضی ایران را قابل مذاکره و قابل خدشه نمی‌دانیم. توجه جمهوری اسلامی ایران به این نکته که روس‌ها دچار اشتباه شده‌اند،کاملا درست است، اما ما باید مقصر اصلی این موضوعات را امارات بدانیم که تلاش می‌کند، در جلسات بین‌المللی با دعوت از کشورهای دوست ایران، سوءاستفاده کرده و یک ادعای تکراری را در رابطه با جزایر ایران مطرح کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات سابق ایران در ادامه عنوان کرد: برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با علم بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر تمامیت ارضی خود و مالکیت کامل این جزایر تاکید داشته، در حال تکاپو برای ایجاد اختلاف است.

وی با باین اینکه با همه این تفاسیر جمهوری اسلامی ایران هم در سطح سفیر و هم در سطح وزیر امور خارجه، انتقادات خود را به دولت روسیه اعلام کرده و دولت روسیه نیز اعلام داشته است که ما به دنبال خدشه‌دار کردن تمامیت ارضی ایران نیستیم و روابط ایران و روسیه روابط گسترده و دراز مدتی است، تاکید کرد: هدف اصلی امارات این است که این روابط را دچار اختلال کند و روس‌ها باید مراقب باشند که در دامی که کشورهای عربی برای آنها چیده اند، گرفتار نشوند و سعی کنند از هر گونه اقدامی که موجب خدشه‌دار شدن تمایت ارضی ایران است، پرهیز کنند.

پاک‌آئین در ادامه تصریح کرد: بنده برخورد روسیه در این نشست را حمایت از امارات تلقی نمی‌کنم، لذا معمولا در اجلاس‌های بین‌المللی، بیانیه‌های صادر می‌شود که به دلیل اینکه خود اجلاس بیانیه‌ها را صادر می‌کند؛ کشورهای که در آن اجلاس حضور دارند  مشمول این بیانیه می‌شوند.

وی با بیان اینکه روس‌ها باید متوجه سوء استفاده امارات باشد، بیان کرد: قطعا ایران و روسیه سعی دارند با شناسایی ترفندهای که امارات در حال انجام آن است، تلاش کنند تا روابطشان را محکم‌تر نگهداشته و از خدشه‌دار شدنش جلوگیری کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین گفت: تردیدی نیست که روابط ایران و روسیه در داخل هر دو کشور و همچنین در خارج از دو کشور، بدخواهانی دارد، اما در کنار نگرانی‌های ایران، مسکو نیز باید دغدغه جدی‌تری در خصوص حفظ روابطش با ایران داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha