کد خبر 232546
۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸

وضعیت مطلوب ایران در زمینه ثبت اختراع و تجاری‌سازی محصولات

وضعیت مطلوب ایران در زمینه ثبت اختراع و تجاری‌سازی محصولات

رئیس فرهنگستان علوم گفت: در حال حاضر در زمینه ثبت اختراع، تجاری‌سازی و تولید علم، وضعیت خوبی در کشور داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات،  محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم در جشنواره حرکت گفت: دانشگاه‌ها از نظر امکانات، تعداد محققان و دانشجویان محدود بوده اما امروز در زمینه ثبت اختراع، تجاری‌سازی و تولید علم، وضعیت خوبی در کشور داریم. معتقدم که انجمن‌های علمی یک جریان نخبه علمی و با نشاط جوانی را دارا هستند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف درون سازمانی، تقویت انجمن‌های علمی است، تاکید کرد: یکی از راه‌های تربیت محقق، توسعه انجمن‌های علمی دانشجویی است.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: انجمن علمی که با جامعه خودش ارتباط بر قرار نکند درک درستی از مسائل جامعه خود پیدا نخواهد کرد و نیازهای کشور را متوجه نخواهد شد. در جریان علم کار تحقیقاتی با کار جمعی نهادینه نشده و کار تیمی تبدیل به یک فرهنگ نشده است.

وی ادامه داد: جریان علم در دنیای امروز بسیار گسترده شده و شاخه‌های متنوعی از علوم در حال شکل‌گیری است.

مخبر دزفولی با بیان اینکه حضور ایران در عرصه جهانی علم به روش های مختلف شکل‌ می‌گیرد، گفت: حضور در مستندات علمی و فعالیت در حوزه‌های علمی جزو حضور ایران در عرصه‌های علمی به حساب می‌آید. دانشمندان ایرانی در میان افراد پراستناد قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۷ هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم فعالیت می‌کنند، تصریح کردت: تعداد قابل توجهی از انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و آزاد فعالیت می‌کنند. 

رئیس فرهنگستان علوم همچنین تاکید کرد: وظایف انجمن‌های علمی به دو دسته درون‌سازمانی و برون‌سازمانی تقسیم می‌شود. وظایف درون‌سازمانی شامل تسهیل و جلوگیری از سختگیری برای ورود افراد می‌شود و وظیفه برون‌سازمانی هم شامل ارتباط با جامعه می‌شود. 

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی باید با فرهنگستان‌ها ارتباط برقرار کنند، خاطرنشان کرد: گروه‌های علمی متعددی در فرهنگستان علوم مشغول به فعالیت هستند.

مخبر دزفولی همچنین گفت: تلاش‌هایی برای ایجاد گروه های جدیدی در رشته‌هایی مانند هوش مصنوعی،زیست‌پزشکی در فرهنگستان علوم در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha