کد خبر 232513
۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

آیا آمریکا دوباره قطعنامه آتش‌بس را وتو می‌کند؟

آیا آمریکا دوباره قطعنامه آتش‌بس را وتو می‌کند؟

۸۰ روز از حملات خصمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد و حدود ۲۰هزار نفر به شهادت رسیده‌اند، اما همچنان قطعنامه آتش بس بر علیه جنایات انجام شده به سرانجام نرسیده است؟.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ گروه مقاومت فلسطین در تاریخ ۱۵ مهرماه (۵ اکتبر) در عملیات غافلگیرانه‌ای رژیم صهیونیستی را در اعتراض به تمام بی‌احترامی‌ها به مقدسات و آزار و تجاوز به حریم مردم فلسطین، بمباران کرد که سرانجام این نبرد بعد از ۴۵ روز در سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) میان نیروهای مقاومت، حماس و صهیوینست‌ها به آتش بس چند روزه، برای تبادل اسرا ختم شد.اما دوباره در ۱۰ آذرماه (۱ دسامبر) با حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه این جنگ از سر گرفته شد.

این رژیم غاصب برای تلافی عملیات طوفان الاقصی و جبران شکست خود، طی حدود ۸۰ روز بمباران هوایی، حملات زمینی و دریایی، ۲۰ هزار و ۵۷ نفر از مردم بی دفاع فلسطین را به شهادت رسانده و قریب به ۵۳ هزار و ۵۰۰ نفر را زخمی کرده است که در میان شهدا حدود ۸ هزار کودک و ۶ هزار و ۲۰۰ زن، دیده شده است.

با توجه به اینکه کشورهای مختلفی در حمایت از مردم فلسطین خواهان آتش بس بودند. اما حمایت‌های واشنگتن از اسرائیل تعبیر همان چک سفید امضای است برای قتل مردم فلسطین.

آمریکا تا به امروز نه فقط از بُعد نظامی و مالی حامی رژیم صهیونیستی بوده بلکه از بُعد سیاسی نیز تاکنون سه بار قطعنامه آتش بس را وتو کرده است، این کشور به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که براساس درخواست آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل تنظیم و نوشته شده بود را برغم کسب ۱۳ رای موفق در (۱۷ آذر) وتو کرد که در پی این وتو در خصوص آتش بس دائمی غزه و حمایت آمریکا از رژیم اشغالگر، افزایش فشار جهانی و افکار عمومی بر دولت جوبایدن بیشتر شد. اغلب خبرگزاری‌ها طی گزارشاتی از یادداشت‌های چندین دیپلمات آمریکایی به بلینکن، در مخالفت با سیاست آمریکا در قبال غزه خبر دادند.

همچنین در ادامه این مخالفت‌ها ۵۰۰ کارمند از ۴۰ سازمان دولتی این کشور، نامه‌ای اعتراض‌آمیزانه‌ای به وضعیت کنونی مردم غزه و اعلام آتش بس، به جوبایدن نوشتند. از این رو دیپلمات‌های کشورهای مختلف در سازمان ملل و برخی از مقامات و سران کشورهای منطقه و جهان در پی رایزنی‌های مختلفی هستند تا بتوانند با بازنویسی سربندهای این قطعنامه، ایالات متحده آمریکا را قانع کنند تا دیگر با آن مخالفت نکند.

هرچند در شبهای گذشته تنها تصویری که در ذهن مردم ماندگار شد، دست نماینده آمریکا بود که در میان نمایندگان کشورهای مختلف در شورای امنیت برای ادامه جنگ و کشتار کودکان بی دفاع فلسطین بالا رفت. اما باید دید شلیک اینبار واشنگتن به قطنعامه آتش بس چه پیامدهای را به همراه خواهد داشت؟، آیا دموکراتهای آمریکایی از بایدن حمایت می‌کنند؟ این مسائل در حالی رقم می‌خورد که ایهود اولمرت نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اعلام کرده است؛ نتانیاهو شیوه دروغ، حیله گری و نمایش سیاسی را در پیش گرفته و هیچ شانسی برای دستیابی به اهدافش در غزه را ندارد و باید هر چه سریعتر جنگ متوقف و مردم اسرائیل نیز از شر نتانیاهو خلاص شوند.

با توجه به اینکه سرنوشت جنگ به سرنوشت بنیامین نتانیاهو گره خورده است علی رغم همه مخالفت‌های که در میان مردم اسرائیل و مقامات در دنیا، وجود دارد، اما نتانیاهو باخت خود را مساوی با مرگ دانسته و با قتل عام کودکان و زنان بی دفاع غز،ه بقای عمر خود را تضمین می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha