کد خبر 232243
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

«حیات» گزارش می دهد؛

تا کی قرار است شهید بیاورند؟ + فیلم

تا کی قرار است شهید بیاورند؟ + فیلم

کم نبوده مادری که بعد از سالها از رفتن پسرش هر روز کوچه را آب و جارو کرده تا فرزندش برگردد یا اینکه سالها حتی یک شب خانه را ترک نکرده تا مبادا پسرش برگردد و او در خانه نباشد!

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ سالهاست از روزهای سختی که جنگ بر مردم کشورمان تحمیل شد، می گذرد؛ اما همچنان آثار آن پابرجاست. در آن سالها مادران زیادی بی پسر، خواهرانی بی برادر و زنانی بی همسر شدند که هنوز هم طبق گفته رئیس کمیته جست و جوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح «پیکر مطهر 2 هزار و 500 شهید تفحص نشده است.»

همیشه می گویند چشم انتظاری خیلی سخت است. اما آیا تا بحال مادر بوده ای تا معنای این حقیقت را متوجه شوی؟ برای آنکسی که منتظر است؛ تحمل چهل سال چشم انتظاری دست کمی از مرگ تدریجی ندارد. یک زمانی کودکش که متولد شده است او را بزرگ کرده، رشد داده و دیگر برای خودش جوان رعنایی شده است که برای دفاع از «وطن» از خودش و فرزندش گذشته است.

کم نبوده مادری که بعد از سالها از رفتن پسرش هر روز کوچه را آب و جارو کرده تا فرزندش برگردد یا اینکه سالها حتی یک شب خانه را ترک نکرده تا مبادا پسرش برگردد و او در خانه نباشد! شرح این عاشقانه ها کم نبوده و هنوز هم ادامه دارد و نمونه آن را می توانیم در فیلم «شیار143» ببینیم.

در ادامه درد و دل مادر شهیدان منوچهر، ایرج و محمد خدمتی با شهید گمنام شهر لولمان استان گیلان را می بینیم. شهید محمد خدمتی در سن ۱۷ سالگی به شهادت رسید و پیکر مطهرش هنوز باز نگشته است.

مادر در بخشی از سخنانش می گوید: « تورج منو ندیدین؟ جاش گذاشتین؟ تورج من هم مثل شما گمنام است. 40 ساله که چشم انتظارشم... . در واقع هر زمان که شهید گمنام می آورند؛ داغ مادران شهید مفقودالاثر بیشتر می شود.

به قول شهید حاج قاسم سلیمانی «شبیه ترین شهدا به شهدای کربلا، شهدای گمنام هستند؛ در روایات داریم امام بزرگوار و اصحاب او را به صورت لب تشنه به شهادت رساندند من بعنوان یک مطلع می گویم رزمندگان ما به صورت لب تشنه با بدن مجروح جان دادند و شهید شدند در روایات داریم که بر بدن مطهر امام حسین (ع) و اصحاب ایشان با اسبها تاختند؛ من بعنوان یک مطلع می گویم که بر بدن برخی از شهدای ما تانک تاختند. در روایات داریم که جنازه مطهر امام حسین (ع) در زیر آفتاب داغ در سرزمین کربلا روزها باقی ماند؛ اما جنازه مطهر اصحاب امام حسین (ع) در 1400 و اندی سال بعد از آن بزرگوار نه تنها روزها بلکه سالهای متمادی در زیر آفتاب سوزان باقی ماند.»

بر اساس آمار بنیاد شهید و امور ایثارگران تعداد 197 هزار و 337 نفر  نفر در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند. در واقع در 35 سال بعد از جنگ تحمیلی پیکر47 هزار شهید به کمک علم ژنتیک کشف شد و 35 هزار نفر تحویل خانواده هایشان شدند و همچنین 12 هزار شهید به شکلی گمنام در مکانهای عمومی و گلزارهی شهدا دفن شدند؛ همچنان عملیات تفحص شهدا در خاک عراق، خرمشهر، شلمچه، سومار، میمک، اطراف مهران، شرهانی، کله و ... ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha