کد خبر 232082
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

حیات از تنش‌های اخیر در دریای سرخ گزارش می‌دهد؛

آیا حوثی‌ها بازار جهانی نفت را تکان می‌دهند؟

آیا حوثی‌ها بازار جهانی نفت را تکان می‌دهند؟

بازارهای جهانی و شرکت‌های بزرگ حمل و نقل انرژی طی هفته گذشته به تنش‌های اخیر در دریای سرخ واکنش نشان داده‌اند. در پی این واکنش‌ها حیات در این گزارش بررسی می‌کند که حوثی‌ها تا چه حد می‌توانند بر آینده بازارهای انرژی جهانی تاثیرگذار باشند؟

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات؛ حملات موشکی و حملات پهپادی به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ توسط نیروهای انقلابی حوثی یمن، شرکت‌های بزرگی همچون AP Moller-Maersk ، یک غول کشتیرانی و لجستیک دانمارکی، و Hapag-Lloyd، یک شرکت کشتی‌رانی و حمل‌ونقل کانتینری آلمانی را مجبور کرده است تا انتقال محموله‌های خود از طریق دریای سرخ را متوقف کنند.

به گفته کارشناسان، اگرچه میزان هر گونه اختلال ممکن است به نحوه واکنش بازیگران اصلی جهانی به بحران در حال ظهور بستگی داشته باشد، تصمیمات این شرکت‌ها که روز جمعه اعلام شد، نشانه این است که شرکت‌های بزرگ به طور فزاینده‌ای وضعیت امنیتی در دریای سرخ را جدی می‌گیرند. اما عواقب جدی‌تر این وضعیت ممکن است توسط بازارهای نفت جهان، و از طریق افزایش هزینه انرژی که مصرف کنندگان در جهان اول باید متحمل شوند نیز احساس شود.

AP Moller-Maersk در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم این شرکت ناشی از نگرانی‌های این شرکت در مورد «وضعیت شدید امنیتی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن» در چند هفته گذشته است. در این بیانیه آمده است: حملات موشکی و پهپادی اخیر به کشتی‌های تجاری «تهدید مهمی برای ایمنی و امنیت دریانوردان» است. AP Moller-Maersk و Hapag-Lloyd تقریباً یک چهارم ناوگان کشتیرانی جهان را اداره می‌کنند.

ناامنی فزاینده در دریای سرخ نتیجه جنگ اسرائیل علیه غزه است که در ۷ اکتبر آغاز شد. از زمان آغاز بمباران فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی از حدود ۱۱ هفته پیش، حوثی‌ها حداقل به هشت کشتی در تنگه باب المندب حمله کرده‌اند.

باب المندب با عرض تنها ۲۹ کیلومتر در باریک ترین نقطه خود، یک مسیر حیاتی برای تجارت بین المللی است - ۱۰ درصد از نفت خام دریایی جهان از این تنگه عبور می‌کند که این آشکارا بدان معنی است که هرگونه اختلال در این منطقه می‌تواند به یک مشکل جهانی تبدیل شود.

حوثی‌ها کشتی‌هایی را هدف قرار داده‌اند که حداقل بخشی از آنها متعلق به اسرائیلی‌ها یا هر کسی است که محموله‌ای را از طریق دریای سرخ به اسرائیل حمل می‌کند. در ماه نوامبر، این گروه اعلام کرد که کشتی باری Galaxy Leader را که ادعا می کرد متعلق به اسرائیل است، تصرف کرده است. اما اسرائیل آن را به عنوان یک کشتی باری متعلق به بریتانیا و ژاپن توصیف کرد که هیچ تبعه اسرائیلی در آن وجود نداشت. آن کشتی عازم هند بود.

حوثی‌ها که از سال ۲۰۱۴ کنترل بخش‌های وسیعی از یمن را در دست دارند، قول داده‌اند تا زمان اجرای آتش‌بس کامل در غزه، به انجام چنین حملاتی ادامه دهند. این بخشی از راهبردی است که هدف آن افزایش هزینه های آمریکا و سایر دولت‌های غربی و عربی در حمایت از اسرائیل به طرق مختلف است.

این درگیری‌ها همچنین نشان می‌دهد که حوثی‌ها نیرویی با قدرت ماندگار در یمن و بخشی جسورتر و مصمم‌تر از به اصطلاح «محور مقاومت» تحت حمایت تهران هستند.

بازار نفت واکنش می‌‍دهد

 با توجه به شرایط جاری در غزه و اصرار رژیم صهیونیستی و آمریکا بر عدم پذیرش آتش‌بس کامل، به‌نظر نمی‌توان امیدوار بود که حملات حوثی‌ها در دریای سرخ به‌زودی متوقف شود. اما ادامه این وضعیت برای بازار نفت چه معنایی خواهد داشت؟

کولبی کانلی، تحلیلگر ارشد در Energy Intelligence، یک شرکت اطلاعات انرژی مستقر در واشینگتن، به الجزیره گفت که این حملات تأثیر «نسبتاً محدود» و «ناملموسی» بر بازار نفت داشته است. طی چند هفته گذشته، هرچه بر تعداد این حملات افزوده شده، بازارهای جهانی نفت نیز بیشتر و بیشتر واکنش نشان داده‌اند، از این‌رو  بازار نفت خام در پایان هفته گذشته با قیمتی که کمی بیشتر از آغاز هفته بود بسته شد.

پل سالیوان، کارشناس ارشد غیرمقیم در مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک نیز، در مصاحبه با الجزیره گفت: «با افزایش تنش‌ها، تشخیص اینکه این بحران در دریای سرخ به کجا می رسد، دشوار است، اما اگرعبور نفت‌کش‌ها از باب‌المندب به دلیل تنش‌ها در منطقه با ترافیک مواجه شود، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت نفت در برخی نقاط افزایش یابد.»

وی همچنین افزود: با توجه به شرایط کنونی، این امر مشکوک است، اما در تنش‌های فزاینده در منطقه تقریباً هر چیزی ممکن است. اگر اوضاع به اندازه‌ای بد شود که همه انواع محموله‌های نفت مجبور باشند به آفریقا هدایت شوند، این امر می تواند بسیاری از قراردادهای حمل‌ونقل انرژی را به پیکربندی مجدد مجبور کند که در این صورت ممکن است قیمت‌ها به شدت افزایش یابند.

هیچ الگوی قابل تشخیصی برای حملات وجود ندارد

یکی از عواملی که این وضعیت را چالش برانگیز می‌کند این است که حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها لزوماً از یک الگوی قابل تشخیص پیروی نمی‌کنند. کولبی کانلی گفت: «حوثی‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که تعیین اینکه در آینده چه کاری انجام می‌دهند، دشوارتر می‌شود.»

کانلی گفت که اگر حوثی‌ها تلاش کنند تنگه باب المندب را ببندند، خطرات بسیار زیادی تجارت جهانی را تهدید خواهد کرد. افزایش هزینه بیمه کشتی‌رانی، تحمیل هزینه‌های مسیرهای جایگزین به کشورهای خریدار انرژی و احتمال اختلال در عرضه انرژی از جمله عواملی هستند که «تأثیر بزرگی» بر سرنوشت کشورهای مصرف کننده انرژی خواهند داشت. اما من فکر نمی‌کنم این چیزی باشد که آن‌ها توانایی انجام آن را دارند. چیزی شبیه به این مطمئناً واکنش بسیار شدید و خیلی سریع دیگر دولت‌ها را به دنبال خواهد داشت.»

در واقع، اقدامات اخلالگرانه حوثی‌ها در دریای سرخ پتانسیل زیادی دارد که منجر به فشار قابل توجهی از سوی بازیگرانی مانند چین، هند، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، و قدرت‌های غربی شود. چین به دلیل تأثیرات منفی بر اقتصاد خود، مخالف هرگونه وقفه و اخلال در مسیرهای استراتژیک مانند تنگه باب المندب و کانال سوئز و به طورکلی در مسیرهای  تجارت جهانی است.

در این راستا توجه به این نکته ضروری است که ایالات متحده، بریتانیا، چین، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، عربستان سعودی و ژاپن در حال حاضر پایگاه‌های نظامی در جیبوتی دارند که این می‌تواند فعالیت‌های حوثی‌ها در دریای سرخ را در طولانی مدت محدود کند. همچنین روسیه و هند نیز مایل به ایجاد پایگاه های نظامی خود در دریای سرخ هستند.

کدام کشورها می‌توانند وارد منطقه شوند؟

پل سالیوان گفت که او همچنین معتقد است که برخی از این بازیگران جهانی می توانند حضور خود را در این بخش از جهان افزایش دهند تا اطمینان حاصل شود که حمل و نقل توسط هیچ بازیگری در یمن قطع نمی‌شود. من تعجب نخواهم کرد که ببینم چین و احتمالاً حتی هند دارایی های بیشتری را برای محافظت از نفت خود به منطقه ارسال می‌کنند. ناتو می تواند گروه‌های ضربتی را تقویت کند که می توانند بر آزادی و امنیت ناوبری تمرکز کنند. سالیوان همچنین ادامه داد: «با افزایش تنش‌ها، ایالات متحده بیشتر در منطقه درگیر خواهد شد»

با این وجود، در حالی که حملات رژیم صهیونیستی در غزه ادامه دارد و تعداد شهدای فلسطینی به بیش از ۱۸۷۰۰ نفر رسیده است، حوثی‌ها احتمالاً به تمایل خود برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر درگیری‌ها پایبند خواهند بود.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که با ادامه قتل‌عام شهروندان بی‌گناه در غزه، احتمالاً حوثی‌ها تضمین می‌کنند که دریای سرخ همچنان با تهدیدات فزاینده ای روبرو خواهد شد و این صنعت کشتیرانی جهان را ملزم می کند تا برای خطرات اقتصادی جدید آماده شود. در عین حال اما تا حدودی این اطمینان خاطر وجود دارد که به دلیل ظرفیت‌های نظامی پایین حوثی‌ها و همچنین اهمیت فزاینده این منطقه برای قدرت‌های بزرگ جهانی، این تهدیدات احتمالا با درخواست چینی‌ها از ایران به عنوان مهم‌ترین حامی سیاسی و نظامی انقلابیون حوثی در حد کنترل شده باقی خواهد ماند.

آیا حوثی‌ها بازار جهانی نفت را تکان می‌دهند؟

حیات

آیا حوثی‌ها بازار جهانی نفت را تکان می‌دهند؟

حیات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha